STC1000+ OVBSC/BREW

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

STC1000+ OVBSC/BREW

Inlägg av wessman »

Hittar inte någon separat tråd för just brygg-varianten av STC1000+ så jag tänkte att jag startar en.

Inleder med en fråga:
Körde första bryggningen med den idag i en gryta med en 2,4kw elpatron, körde manuellt läge för jag ville bara ha hjälp att hålla 67 grader i en timme i princip, sen tänkte jag köra fullt när jag kokar.
Hursomhelst, eftersom jag inte fått hem SSRs som kan ta växelström som input än så körde jag värmeloopen på max (20 sek tror jag det är), med resultatet att det började lukta och ryka lite lätt
under mäskningen så jag fick hälla ut allt. Sen såg jag på värmelementet att det var svart på en del av det.

Jag inser att det är för att elementet har blivit för varmt när det ska hålla tempen, och vill därför begränsa maxeffekten tills nästa gång jag provar. Om jag ändrar cO (manual output) till t.ex. 30% och sen kör run mode Ct, kommer elementet att ha en maxgräns på 30% då? Bör jag ta ner värmeloopen till typ 10 sek också eller vad tror ni?
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: STC1000+ OVBSC/BREW

Inlägg av bryggapa »

wessman skrev: Hursomhelst, eftersom jag inte fått hem SSRs som kan ta växelström som input än så körde jag värmeloopen på max (20 sek tror jag det är), med resultatet att det började lukta och ryka lite lätt
under mäskningen så jag fick hälla ut allt. Sen såg jag på värmelementet att det var svart på en del av det.
Jag inser att det är för att elementet har blivit för varmt när det ska hålla tempen, och vill därför begränsa maxeffekten tills nästa gång jag provar.
SSR med växelspänning in? Ska du fortfarande använda de inbyggda reläerna för att styra SSR:en/erna? Det går väl att göra, men du kombinerar till viss del nackdelarna med mekaniska reläer och halvledarreläer då. Det är bättre att helt byta ut de mekaniska reläerna mot SSR (alt fortsätta använda de mekaniska reläerna).
Oavsett, så låter det ju som du har bränt vörten ordentligt. Hur mycket effekt du kan trycka på med beror helt på hur din setup ser ut (vilken typ av värmeelement, pump osv).
wessman skrev: Om jag ändrar cO (manual output) till t.ex. 30% och sen kör run mode Ct, kommer elementet att ha en maxgräns på 30% då?
Jajjamän! 30% på så länge temperaturen är under cSP.
wessman skrev: Bör jag ta ner värmeloopen till typ 10 sek också eller vad tror ni?
Som sagt, beror till stor del på setupen, men det låter som det kan vara en god idé.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Simon86 »

SSR med växelspänning in? Ska du fortfarande använda de inbyggda reläerna för att styra SSR:en/erna? Det går väl att göra, men du kombinerar till viss del nackdelarna med mekaniska reläer och halvledarreläer då. Det är bättre att helt byta ut de mekaniska reläerna mot SSR (alt fortsätta använda de mekaniska reläerna).
Oavsett, så låter det ju som du har bränt vörten ordentligt. Hur mycket effekt du kan trycka på med beror helt på hur din setup ser ut (vilken typ av värmeelement, pump osv).
Hakar på denna fråga lite.
Jag kör med en arduino setup just nu, tänkte byta till en STC1000+ OVBSC.
Kan man ta ut digitala signaler att för att styra en SSR utan att löda bort reläerna.
För STC-1000 ger väl digitala signaler till relän som sitter monterade på kretskortet?
Det är ju styrsignalen till de inbyggda reläerna man vill styra sin SSR med.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Simon86 skrev: Hakar på denna fråga lite.
Jag kör med en arduino setup just nu, tänkte byta till en STC1000+ OVBSC.
Kan man ta ut digitala signaler att för att styra en SSR utan att löda bort reläerna.
För STC-1000 ger väl digitala signaler till relän som sitter monterade på kretskortet?
Det är ju styrsignalen till de inbyggda reläerna man vill styra sin SSR med.
Samma sak där, kan kan man väl, men jag anser nog att bästa sättet är att löda bort reläerna och brygga signalerna direkt till skruvterminalerna. På det viset kan man ansluta SSR:erna direkt till skruvterminalerna.
https://github.com/matsstaff/stc1000p/w ... tate-relay
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Hur fungerar det det, får värmeelementet full power men att effekten "hackas" upp? Så 100%- elementet får allt hela tiden, 30%- elementet får fullt 30% av tiden? eller minskas spänningen?
Dö inte okunnig!!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det finns ingen möjlighet att sänka spänningen (jag antar att det du menar är egentligen fasvinkling/dimmring). Det är alltså av/på som gäller. Pd ställer periodtiden för av/på.
Säg att du sätter Pd till 10.0 sek och har en output på 125%, då är första elementet på hela tiden och andra på 2.5 sek och av 7.5 sek.
Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Simon86 »

Ska hämta ut min stc-1000 i morgon från posten. Frakten från aliexpress tog en evighet.
Men vågade inte chansa utan köpte från "officiella" kanalen. Upplever generellt att aliexpres tar längre tid än ebay.

Ska löda bort de mekaniska reläerna och blyga så jag styra ett mitt SSR.
Vad är en rimlig tid för Pd? Jag tänker att ju lägre desto bättre eller finns det nackdelar med för kort cykel?
Hur kort cykel pallar kina SSR, den bryter väl i sinus nollan för att det inte ska slitas borde gå att ställa lågt.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

50Hz växelspänning i uttaget -> 100 st nollgenomgångar per sekund. OVBSC mjukvaran använder 0-100 för att styra effekten, så runt sekunden skulle jag tycka rimligt. Det bör ändå vara snabbare än 'reaktionstiden' för systemet.
Du har rätt i att den bryter vid nollgenomgång. Skulle inte tro att det är periodtiden som 'dödar' kina SSR:erna utan att de blir överhettade av lasten (vilket de inte borde bli, men kvaliteten är väl inte den bästa).
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MikaelCarlsson »

Jag tolkar det som att det inte sker någon reglering under mäskningen, endast en termostatfunktion, rätt? Det kanske funkar bra om man då kan sänka effekten på värmeelementet? Jag får en kraftig "overshoot" när jag använder 1500W (notera att jag inte använder din mjukvara. Jag har 0,3 graders hysteres). Vid ett steg från cirka 40 grader till 65 blir det över 7 grader fel. Om jag ligger på rätt temperatur från start blir det cirka 2-4 grader fel.

Finns det minne kvar att implementera en reglering?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Ja och nej. Det är termostatfunktion, men man har möjlighet att ställa önskad effekt som termostaten ska använda när temperaturen är för låg (eller rättare sagt du kan ställa i % av effekten på ditt element).

Läs mera om hur det fungerar här:
https://github.com/matsstaff/stc1000p/tree/master/ovbsc

Jag kanske inte är världsbäst på att förklara på ett pedagogiskt sätt, men jag har försökt så gott jag kan på projektets 'hemsida' på github.
Svenstyrbjörn
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Svenstyrbjörn »

Sitter här och tittar på min nyinköpta STC1000Brew och undrar var pumpstyrningen skall kopplas in, är det vid punkterna R3 & C3?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Nej, vid lödpunkten brevid tempprobkontakten.
Alltså, ovanför texten "R3" och strax till höger och nedanför texten "J2" i bilden nedan.
Bild
mex165
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mex165 »

Vart hittar jag firmwaren?
Tänkte jag skulle prova detta.
Glugg
Vattenbehandlare