Dry Stout

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Dry Stout

Inlägg av Drake »

Jag har en 5-liters, men likt förbannat jäser det över med vissa jäster om jag gör 2,5-3 liter.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Dry Stout

Inlägg av Joelowe »

ekstedt skrev:Onekligen, och behöver man riktigt jävla mycket jäst så finns även alternativet att brygga en svag till normalstark öl först och direkt återanvända jästkakan.
Ja. Alltså jästen är ju ofta ganska dyr. Menar ni att man kan återanvända jästen från tidigare brygder med den så kallade jästkakan?
Min första brygd står ännu på jäsning så jag vet inte hur det ser ut med kaka osv. Har inte öppnat tunnan än. Skall torrhumla på fredag så då får jag se.
Verkar vara en spännande hobby detta med mycket att lära sig. Jag tycker att jag har läst mycket på nätet, men har bara skrapat på ytan känns det som. Och mycket måste man nog testa innan man fattar hur det funkar.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Joelowe skrev: Ja. Alltså jästen är ju ofta ganska dyr. Menar ni att man kan återanvända jästen från tidigare brygder med den så kallade jästkakan?
Min första brygd står ännu på jäsning så jag vet inte hur det ser ut med kaka osv. Har inte öppnat tunnan än. Skall torrhumla på fredag så då får jag se.
Verkar vara en spännande hobby detta med mycket att lära sig. Jag tycker att jag har läst mycket på nätet, men har bara skrapat på ytan känns det som. Och mycket måste man nog testa innan man fattar hur det funkar.
Snart kommer Falkens in och säger att du skall läsa wikin, vilket jag också förespråkar i detta fall. Tvättning av jäst finns det hur mycket information som helst om. Bara in och läsa på allt vad du orkar!
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Ja det ska jag. Drog en fuling bara och hoppades på info [emoji3]
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Joelowe skrev:Ja det ska jag. Drog en fuling bara och hoppades på info [emoji3]
http://www.lindhcraftbeer.com/2014/08/spara-jast/
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det enklaste är att hysta den nya vörten rakt ner på jästkakan direkt när du har tappat av det första ölet. Då en vanlig jäsning ger en tillväxt på en faktor 4-6 kan det vara en bra idé att avlägsna delar av jästkakan (typ halva) så att du inte får för mycket jäst.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Tack som fan [emoji4]
Skriv svar