Storköks kokgryta

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Storköks kokgryta

Inlägg av magnda »

Hej alla första posten.

Går i bryggplaner. Samlar ihop stora grytor etc. Men har någon erfarenhet av att brygga med storkökskokgryta. De finns från typ 40l upp till flera hundra. Ska ha trefas ström såklart men om man nu har det?! Känns smidigt jämfört med gasolvärmare och snabbare än platta.
sebba
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Storköks kokgryta

Inlägg av sebba »

Jag kör med en 150 liters rostfri tunna som ja kör med 6kw elpatron i som styrs av en pid o relän. Funkar bra. Har gjort så att jag kan köra på 2000w 4000w eller 6000w om ja vill. :D
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

magnda skrev:Hej alla första posten.

Går i bryggplaner. Samlar ihop stora grytor etc. Men har någon erfarenhet av att brygga med storkökskokgryta. De finns från typ 40l upp till flera hundra. Ska ha trefas ström såklart men om man nu har det?! Känns smidigt jämfört med gasolvärmare och snabbare än platta.
Hej,

Ditt svar beror lite på hur stor volym du har tänkt dig.

Några frågor:

kommer du brygga själv?
vilka öltyper planerar du att brygga?
var tänker du brygga?
hur har du det med säkringar? en eller flera?
är du villig att dra om el om det skulle behövas?

Jag kan tycka att det känns lite väl stort att börja brygga så stora mängder. De första ölen behöver ju inte bli bra. Övning ger färdighet.

För att ge dig inspiration så skickar jag lite länkar på våra byggen. Detta systemet kräver 4 st 10A säkringar, inget annat.

Mäskkärl:
http://fearwolf.blogspot.com/2015/03/ut ... k-och.html

Kokkärl:
http://fearwolf.blogspot.com/2014/12/ut ... kkarl.html

Många av grejerna till våra byggen går att handla på storagrytor.se eller bryggeributiken.

Nu vet jag inte var du skall bygga men jag hade personligen varit lite försiktig med att använda gasdriven uppvärmning inomhus...

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

När du säger storköksgryta så tror jag kanske att du menar sådana där ånga är mediet som överför värmen till produkten. D.v.s. de är dubbelmantlade och elen värmer vatten som skapar ångan i manteln. De har oftast ingen avtappning men kanske en omrörare i botten och måste då tippas för att tömmas. Detta kan ske både manuellt eller maskinellt (de stora). De sitter därför i ett fundament som är fast förankrat i golvet. I fundamentet finns också vattenkran för påfyllning.

Det här blir alltså en rätt så klumpig och skrymmande anordning som kräver fast montering. Knappast något för bryggning hemma såvida det inte kanske finns plats i källaren. Jag vet i alla fall en hembryggare som har (eller har haft) en sån här 50-liters i tvättstugan.
Björn Petersson
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Aenima. Fint bygge bra blogg. Precis inte så kul att köra gasol inomhus. Inte ens i garaget. Jag har gasspis i köket med 5kw värmeeffekt det går ok men vill helst inte hålla på i köket. Trångt under fläkten. Barn omkring benen ibland. Otänkbart att spilla någon större mängd. Källare eller garaget känns bättre. Jag ska börja med 25l biltema gryta och har även en 36l patina så får vi se.

4 * 10A innebär fortfarande att en huvudfas belastas 20A. Lite knepigt.

Det jag menar är annars som assistredo säger storköksgryta som bultas i marken och har en kran för fyllning om kan tömmas med en stor spak. Ström finns i garaget upp till en 16kw ungefär. Skrymande ja men effektivt. Jag har dessutom ytterligare användningsområden då den skulle vara bra. Har biodling bla och då ska mycket sockerlösning tillredas så här års. Gör också ganska stora mängder äppelmust som jag pastöriserar för hållbarhetens skull. Allt går på platta men det tar sån tid. Jag har en gryta på gång eventuellt vi får se. Första bryggningarna blir i mindre skala.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

De här grytorna körs väl på 3-fas men möjligen med också 400V och då kan man få ut tre gånger så hög effekt som med 3x230V. När det gäller hur stora säkringar så är skillnaden mellan 3x230V och 400V att storleken på säkringarna då behöver vara något större , d.v.s. värdet på säkringen vid 230V multiplicerat med kvadratroten av 3, c:a drygt 1,7, i så fall

Exempelvis , har du max 10A per fas tillgängligt så kan du få ut max 6 900W om du kör med 230V. Men kör du med 400V kan du ta ut max c:a 12 000W med 10A säkringar.

M.a.o. får du ut drygt c:a 1,7 gånger mer effekt på samma säkringar och ledningar med att köra med 400V istället för 3x230V.
Björn Petersson
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

magnda skrev:Aenima. Fint bygge bra blogg.

4 * 10A innebär fortfarande att en huvudfas belastas 20A. Lite knepigt.
Tack för dom orden om bygget och bloggen!

Antalet element måste inte vara 4 st. Väldigt sällan vi använder alla fyra. Mest när vi vill värma upp till kok fort. Oftast använder vi tre när vi värmer till kok och två när vi kokar. Fungerar att koka 85 liter med 3 st element.

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Skriv svar