2:a bryggning - 1000 frågor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: 2:a bryggning - 1000 frågor

Inlägg av jästjanne »

Har nu smakat av mina 3 första bryggningar och det blir bara bättre! Därför tänkte jag öka volymen och införskaffa större utrustning.

http://www.biltema.se/sv/hem/kok/kastru ... 000028226/
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... -inkl-lock

kommer jag kunna koka i någon av någon av dessa med en vanlig kokplatta? t.ex:

https://www.netonnet.se/art/hemhushall/ ... 4604.9433/

eller är effekten för låg så det kommer ta evigheter att få igång ett kok?

bonusfråga: kommer det bli ett problem med rengöring i tappkranen på grytan?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag började med Biltemagrytan och den producerade helt godkänd öl. ;)
Men byt ut kranen, den som medföljer suger fett! Bäst är förstås en Patina eller liknande men köp inte för liten, speciellt inte om du tänker köra BIAB. Förmodligen kan du få ett rullande kok med den plattan du länkade till, speciellt om du isolerar grytan med ett liggunderlag, men det kommer att ta tid. Har du råd så lägg till några hundringar och köp en induktionshäll på Kjell&co eller på Rusta, ibland reas dom för 300 spänn. Eller slå till direkt på en Hendi, då kapar du en timme på bryggtiden.
Calle Spångberg
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Calle Spångberg »

Jag är själv nybörjare och kör biltemagrytor. Har kört med induktionshäll på 2kW med en polare men köpte själv en gasolplatta modell större på Jula för en femhundring. Är en otrolig skillnad på tid och möjlighet till ett stormande kok. Finns den möjligheten för dig rekommenderar jag det varmt. Varmt blir det under gasolplattan och man bör vara försiktig med gasol inomhus med tanke på syreförbrukning och läckage-risk. Men snabbt och välkontrollerbart är det. Lycka till!
Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Stenstugan »

Kanske kan funka med den kokplattan om du inte har för stor kastrull, jag köpte wilfa plattan på Netonnet på 2000w till min biltema kastrull, men den har en överhettnings säkring, så det funkade inte att få rullande kok, kopplade förbi den, men det höll bara ett par kok sen smälte kablar i och det vart kortis pga översättning. Har nu satt in en elpatron i grytan istället, och det har funkat kanonbra. Samt bytt ut tappkranen mot en kulventil i biltemakastrullen
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästjanne »

Tack för alla svar! är dock fortfarande kvar vid mitt 5L-set .. Alla öl hittills har blivit "bra", om man med bra menar att de varit drickbara, även om smaken kanske inte alltid blir som man vill :)

5:e bryggningen och första akuta problemet har dykt upp:

Det jäser över i min damejeanne ca 12 timmar efter jag tillsatt jästen. Jag tror det kan bero på följande:

1. Testade en ny torrjäst, Mangroove Jacks - Workhorse. Hade i 6g till 4,5 liter
2. 4,5L vört i en 5L damejeanne
3. En kombination av 1 och 2 :roll:

Jag descifinerade händerna och tog bort rör+propp så det fick stå och jäsa öppet 1 timme. sedan descifinerade jag propp + rör och satte tillbaka allt, dock utan "hatten" på röret.

Bör jag vara orolig över att det blivit infektion när det stått öppet? Tidigare har mina öl varit disiga från start till mål. Nu var den dock väldigt klar/blank i början men är nu extremt disig (kör med protafloc och tänkte även prova gelatin denna gång, men det tar vi i ett senare inlägg :) )

Brukar jäsa mina öl runt 18-21 grader. Tänkte att jästen lugnar ner sig lite om den får stå kallt, så nu står den i 16-18..bra?

Det är en APA som bryggs.
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästjanne »

kallkrasch action..

Kallkraschade min torrhumlade ipa i 3 dagar på balkongen. Ej optimal temperatur men det har tidigare blivit bra resultat. Lät sekundären stå ute och det mesta av humleresterna har sjunkit till botten.

Tog in den igår och tillsatte gelatin. Sen dess har det bubblat i jäsröret! 7 dagar på primären och 8 på sekundären, varav 3 utomhus.

Hade planerat att tappa idag men antar att jag väntar tills det bubblat klart?

Og på 51. Använde ca 3g torrjäst till 4,5liter
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

jästjanne skrev:kallkrasch action..

Kallkraschade min torrhumlade ipa i 3 dagar på balkongen. Ej optimal temperatur men det har tidigare blivit bra resultat. Lät sekundären stå ute och det mesta av humleresterna har sjunkit till botten.

Tog in den igår och tillsatte gelatin. Sen dess har det bubblat i jäsröret! 7 dagar på primären och 8 på sekundären, varav 3 utomhus.

Hade planerat att tappa idag men antar att jag väntar tills det bubblat klart?

Og på 51. Använde ca 3g torrjäst till 4,5liter
Det är för att det bundits massa kolsyra i ölen som frigörs när du ställer den varmare.
Skriv svar