Nötig smak med champagne + brett brux trois

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

undefined
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Nötig smak med champagne + brett brux trois

Inlägg av undefined »

Hej!

För ett tag sedan så satte jag en sats med öl som primärjästes med white labs champagnejäst ned till 1.012 och då tillsattes WLP648 Brett Brux Trois Vrai.
Den har stått med brett i ca 2 månader och nått ner till 1.000.
Vid avsmakning igår så framträdde en väldigt tydlig "nötig" arom och smak. Vart kan den komma ifrån och går det att få bort med lagring, tror ni?

Receptet bestod av 85% pilsnermalt, 11% pale ale malt och 4% caravienne.
Humlades med magnum som bittergiva och nelson vid 15 och 0 minuter.

Ingen vattenbehandling att tala om.

Kan även tillägga att med champagnejästen så jästes det i 18 grader och sedan när bretten pitchades har det stått i 25 grader cirka.

All input välkomnas!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Nötig smak med champagne + brett brux trois

Inlägg av Weinkeller »

Har inte testat just den Bretten men det väl inte omöjligt att det är jästrelaterat. Tror inte det är något som försvinner men kanske ändrar karaktär med tiden. Champagnejäst kan ge lite brödig karaktär. Men gissar först och främst på Bretten.
undefined
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av undefined »

Ja, man får väl avvakta och se vart det tar vägen.
Satte samtidigt en sats med lite annan maltbas och humleprofil och enbart jäst med samma brettstam, och den har varit på flaska en månad nu ungefär och uppvisar inte alls den nötigheten som finns i den batch som är jäst med champagnen också, så det är väl någonting som har med det att göra då kanske.

Tack för input!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Nötighet kan uppstå på grund av autolys har jag läst någonstans. Är det åt mandelhållet?
undefined
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av undefined »

Skulle mer säga att det drar åt hasselnötshållet om man ska vara petig.
Tog av ölen från champagnens jästkaka innan jag hade i brett, för att försöka undvika att den skulle ligga på samma jäst för länge, men det kanske kan vara autolys ändå.
Låg på champagne i ca 1 månad och har nu legat med brett i 2 månader.
minke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av minke »

Det skulle kunna vara detta: http://www.milkthefunk.com/wiki/Tetrahydropyridine

Jag har hört ett par andra som beskrivit den smaken som nötig. Själv tycker jag den är mer brödig än nötig, om det nu är THP det är tal om i detta fall.
undefined
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av undefined »

Intressant!
Det låter onekligen inte otroligt att det beror på tetrahydropyridine. Eller så hoppas jag mest på det för att det ska kunna lagras bort enligt den wikin.

Jag tror att det blir till att flaska med fräsch jäst och lägga undan ett par månader och hoppas på det bästa.
minke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av minke »

Helt klart värt ett försök. Färsk sacc. eller vinjäst vid flaskning sägs motverka det, även om jag personligen råkat ut för det ändå. Mina suröl som haft problemet har krävt ca. 6 månader lagring innan det försvunnit, men det kanske går snabbare i öl utan bakterier.
Skriv svar