Första bryggd.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Första bryggd.

Inlägg av Mögren »

Nu har vi kommit över halvägs med vår första bryggnig, vi köpte ett kitt och sats från "det lilla köksbryggeriet" en IPA, allting verkade gå bra fram till tappning, när vi tog upp Damejeannen (som stått 2veckor i 20° och mörker) så var den rätt grumligt och ett liter lager med jäst? Uppe på. Det va ett lager i botten med, vi följde bara anvisningarna från köksbryggeriet så vi körde på, vi fick då problem med häverten som inte ville få flöde, vi testade på vanligt vatten och kom fram till att förmodligen satte skiten i ölen igen häverten (upptäckte dock senare att man kunde lossa på silen? i botten) men vi hälde ut ölen istället över en sil, dock inte så fin maskig. Vet att man inte ska syresätta/blaska med ölet men just då ansåg vi att vi inte hade nått annat val. Vi slutade givitesvis hälla hyffsat i tid så inte all botten slask åkte med. Men funderar på om vi gjorde nått fel med receptet som gjorde att det flöt så mkt jäst, hade vi i för mycket jäst? Va inte så noga specificerat i receptet "halva paketet" och en bild när dom hälde i.
Tog og och fg och kom fram till en procenthalt (ABV) på ca. 6,4%, i receptet stod det att det skulle bli ca 5,5%.
Nu ligger ölet iallafall i flaskor, häverten funkade fint efter vi hällt över ölet från Damejeannen till kasrullen vi blandade primen i, fast då hade vi ju upptäckt att silen? Den svarta klumpen i botten var lös så vi delade den lite så den inte skulle va så tät. Vill ni se tillvägagångssätt sättet köksbryggeriet rekommenderar och vilken utrustning vi användt kan ni ladda ner deras app (köksbryggeriet) hade varit kul med åsikter på det.
nordqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Första bryggd.

Inlägg av nordqvist »

Hej! Jag började också brygga med exakt samma kit i början av sommaren. Efter två veckor hade all jäst sedimenterats i botten av kärlet. Hade ni fortfarande jäst på toppen kan det vara så att ölen inte jäst klart. Bubblade det i vattenlåset innan ni tappade? Med tanke på risken att ölet inte var färdigjäst, ställ flaskorna i ett kärl ifall de skulle explodera!

Nu är jag som sagt också nybryggare, men kanske har du fått infektion med vildjäst i kärlet som inte beter sig som Safale us-05 som var med i kitet?

/D
Citera för svar!
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mögren »

Nej, det bubblade inget i röret, övervägde också tanken på att det inte var klart men i instruktionerna stod det ju två veckor och väldigt dåligt med bilder/info om hur det borde/inte borde se ut när det är klart.
Min misstanke är kanske för mycket jäst eller för dålig syresättning/skakning av Damejeannen efter för i jästen, mennvi skakade ju faktiskt.

Allt är ju möjligt, tycker dock vi var överdrivet noga med desinfektionsmedel både på oss och tillbehör.
Finns det nån risk att ölen beter sig konstigt om det skulle komma i jodofor? Stod inget om det i beskrivningen heller utan att allt skulle ligga i desinfektionsmedel blandningen tills man skulle ha det, till följd att det inte är riktigt torrt direkt..

Flaskorna står i lådan som kom med från köksbryggeriet för säkerhets skull. Vi flydde inte heller dom fullt till max nivå (3-4cm) då vi hade krånglat med häverten och förlorat lite öl ochbibte hade 4liter längre så visste vibinte 100 hur mkt prima blandning vi skulle ha i.

Har köpt en bok, brygg ditt eget öl, med info och 100 recept. Tänkte läsa på lite och testa nått av recepten framöver med lite mer nograhet på mängd av olika saker som jäst m.m.

Är det många som brygger med Damejeanne? När jag kollat runt på YouTube verkar dom flesta använda spannar och hinkar med kranar och slangar på, verkar smidigt men tråkigt att byta utrustning redan?!
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

hink och kran, så förblir bryggningen kul. Om du inte gillar kran så skulle jag rekommendera en pumphävert (autosiphon), men den ryms inte i lilla köksbryggeriets damejeanne.
Jag skulle förslå att inte låta ölen stå längre än nödvändigt, för den lär snabbt bli dålig då ni verkar ha oxiderat den väldigt mycket.
Ärlans hembryggeri
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mögren »

Ja, har förstått att det påverkar hållbarheten.
Nu blev det ju extra luftat, men tycker det verkar som att det blir endel blask hur man än gör med hävert och att tappa om i gryta för att prima.
nordqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av nordqvist »

Nej att desinfektinsmedlet kommer i gör inget!

Jag brukar ta 5g socker per liter öl som prima. Men vissa mer kolsyrade öltyper så som veteöl kan behöva uppåt 9g socker per liter, så visst finns det marginal. Tänkte bara att det är bra att va på säkra sidan!

Jag använder både damejeanne och en 15L hink med tappkran. Hinken med kran är så mycket enklare då man inte riskerar att få i sediment samt att det är enkelt att ta prover till hydrometern och för avsmakning!
Citera för svar!
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mögren »

För du över från Damejeannen till hinken då? Tänkte på det igår kväll nämligen, att man kunde föra över till en med hävert för primening och flask fyllning, om man sätter en flaskfyllare på den också. Istället (som i köksbryggeriet recept) från Damejeannen till gryta med hävert, prima, sen med häverten i flaska. Funderade iofs på om det skulle gå o prima i Damejeannen sen direkt i flaskan med hävert och flaskfyllare.
nordqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av nordqvist »

Var otydlig - använder alltså inte både damejeanne och hink samtidigt utan hinken använder jag som jäskärl vid större volymer. Så när jag använder damejeanne använder jag häverten precis som i instruktionerna till köksbryggeriet. Men visst skulle du kunna göra så, men det låter som ett steg som ett extrasteg med risk för infektion!
Citera för svar!
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mögren »

nordqvist skrev:Var otydlig - använder alltså inte både damejeanne och hink samtidigt utan hinken använder jag som jäskärl vid större volymer. Så när jag använder damejeanne använder jag häverten precis som i instruktionerna till köksbryggeriet. Men visst skulle du kunna göra så, men det låter som ett steg som ett extrasteg med risk för infektion!

Aha okej, ja jag såg en sån 15l va inte så dyr, men behöver ju köpa lite annat o fler ingrienser m.m. så utvecklar lite efter hand. behöver köpa jodofor, vet inte om det finns att köpa i butik eller om man måste beställa på nätet?
Men prima du i Damejeannen? För köksbryggerieta instruktioner är ju ändå att man ska tappa om till annat kärl och prima där och sen till flaska.
nordqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av nordqvist »

Kör med Saniclean istället så slipper du efterskölja! (http://shop.humle.se/utrustning/rengori ... 18-ml-4-oz)

Primade direkt i flaskorna. Räknar ut hur mycket socker jag behöver och sedan tillsätter jag tillräckligt med vatten till sockerlaget så att jag kunde hälla i 1 tesked prima i varje flaska. Sedan kan man tappa direkt i flaskorna!

/D
Citera för svar!
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mögren »

nordqvist skrev:Kör med Saniclean istället så slipper du efterskölja! (http://shop.humle.se/utrustning/rengori ... 18-ml-4-oz)

Primade direkt i flaskorna. Räknar ut hur mycket socker jag behöver och sedan tillsätter jag tillräckligt med vatten till sockerlaget så att jag kunde hälla i 1 tesked prima i varje flaska. Sedan kan man tappa direkt i flaskorna!

/D

Men jodofor behöver man inte heller efterskölja?

Ja har funderat på att prima i flaska.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Mögren skrev: Men jodofor behöver man inte heller efterskölja?
Jo!
Jod = döden för jäst och bakterier.
Jodofor är INTE en no-rinse lösning. Köp starsan eller saniclean.
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mögren »

Jaha, ja på anvisningen från köksbryggeriet så stod det inget om det, och den ölen verkar ju ha jäst. Har inte prov druckit den ännu dock.
Innan jag läste detta hat jag redan beställt en stor bytta jodofor, när man läser på det verkar det ju jäkla giftigt. Ej kontakt med hud? Så som inget om på köksbryggeriet, eller är det bara i koncentrerad form?
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Följ tillverkarens anvisningar. Verkar vara olika med olika fabrikat. Men ja, jod är giftigt och missfärgar dessutom hud och kläder.
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mögren »

Varit lite långsam på att följa upp, men tog upp ölen förra helgen och hälde upp för smakning. Tycker ölet blev helt okej, hällde inte i jästavfallet tyckte ölen blev betydligt klarare än jag trodde.
Jag och andra som smakat tycker ölen smakar rent/friskt, inga dåliga bismaker. Jag tycker det var lite vattning/inte så matig men hade ändå en tydlig beska och alkohol smak. Jag föredrar öl som är lite mörkare/matigare men personer jag vet gillar lite ljusare öl var väldigt possetiva över smaken.
Dock märkte jag att primern var dåligt fördelad och viss öl var betydligt mer kolsyrad än annan.
Vet inte om det är.nån fara att dricka jästavfallet? Har sett att dom säljer öl med jäst avfall på systemet?

Försökte ladda upp bild på ölen men filerna var för stora. Får se om jag kan få upp nån bild när jag sitter vid datorn.
Skriv svar