Mitt senaste inköp, posta en bild!
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Mitt senaste inköp, posta en bild!
Ni vet den där känslan när man blir extra upprymd över att man fått den där nya prylen till sitt bryggeri man längtat efter så länge. Allt från en rostfri slangklämma, kulkoppling eller termometer till ett helt bryggverk eller kanske en jäskyl. Eller blev bryggeriet precis färdigbyggt? Ta en bild och posta här, gärna ihop med länk till inköpsställe. Inspirera andra eller bara låt pryltoken i dig dela med sig!
Senast redigerad av Lindh den onsdag 2015-09-09 18:52, redigerad totalt 1 gång.
Re: Mitt senaste inköp, posta en bild!
För att starta tråden tar jag mitt senaste nyförvärv, min digitala pH-mätare. Ökad kontroll över mäskens pH känns som ett stort steg framåt. Finns på Humlegården för 699kr: http://shop.humle.se/utrustning/matning ... -ph-matare
Bidrar med ett inköp jag gjorde igår och som jag tror kommer göra den största förändringen hittills.
Inget mer kånkande med tunga grytor och inget mer skrubbande på knä i duschen!
Och inget mer skäll av sambon för att jag skitat ner tvättstugan!!! Bara det är guld värt.
Sen ska bryggrummet totalrenoveras men mer om det sedan. Kommer att bli en hel del inköp framöver.
Och inget mer skäll av sambon för att jag skitat ner tvättstugan!!! Bara det är guld värt.
Sen ska bryggrummet totalrenoveras men mer om det sedan. Kommer att bli en hel del inköp framöver.
@drake Jag gissar att det är induktionshällen som är ny!
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Hehe, stämmer att den är nyast, men det är diskbänken som är mitt senaste inköp
SS BrewTech Brewbucket!
Kostade förvisso en slant men känslan efter tappning då man diskat sitt jäskärl och ingen unken doft återstår gör det lätt värt det. Blir nog till att komplettera med en något större konisk i rostfritt framöver.
Inköpt här:
http://humlecentralen.dk/ss-brewtech-br ... tank-.html
//NJN
Hjulbult skrev:
SS BrewTech Brewbucket
//NJN
Tjena.
Hur är volymen på dessa. Är det 26 liter helt fullt eller räknar dom 26liter öl och kärlet är större??
Hjulbult skrev:SS BrewTech Brewbucket!
Sneglat på de här ett tag, hur känns byggkvalitén på dom? Vad gick frakten på?
Ja, en liten recension vore på sin plats! =)
Har också kollat på dem.
Har också kollat på dem.
Hallå!
Skulle nog säga att bräddvolymen är ganska exakt 26L enligt de etsade märkningarna, har förvisso inte kontrollmätt men tror att det stämmer ganska bra. Den är således avpassad för att jäsa exakt ett Corneliusfat med ÖL = 18-19L slutprodukt vilket också är vad jag vill ha.
Det lilla formatet gör den väldigt behändig och smidig att jobba med. Handtagen känns gedigna och bra, känner absolut ingen oro över att lyfta den fylld. En annan praktisk funktion är att det går stapla flera BrewBucket på varandra, t.ex. kan man ha två stycken ovanpå varandra fyllda med vört och med jäsrör monterade och få plats i en hög jäskyl.
Nu jäste jag en WeissBier med Weihenstephan Weizen (Wyeast 3068) som första bryggd och råkade då ut för överjäsning. Detta är ju en ovanligt aktiv jäststam men någon ytterligare liter headspace hade ändå inte vart helt fel.
Kvaliten på lock med packning och tillhörande snäppen känns kanon. Sen uppskattar jag den Thermowell som medföljer i vilken man kan peta in sin sensor från t.ex. STC-1000 (medföljer även en liten termometer som sitter monterad på min första bild, denna tar man bara bort och sticker in sin externa sensor i röret istället). Även kulventilen för avtappning känns helt OK, trots sitt lilla format så fyller den absolut sin funktion.
Jag stör mig på kvaliten på de svetsfria genomföringarna, det är klena små o-ringar till tätningar som korvar sig om man drar åt för hårt, detta gäller anslutningarna för Thermowell och tappkran. Råkade inte ut för något läckage under premiärjäsningen men speciellt om man vill snurra på den arm som kulventilen sitter kopplad till så känns det lite oroligt. Med den nämnda armen är det tänk att man skall kunna justera höjden på utloppet beroende på hur tjock jästkaka man har vilket är en finurlig funktion.
En annan grej jag inte gillar är det ynkliga lilla hålet som jäsröret sitter i, här hade en större öppning varit att föredra så man slipper ta bort hela locket vid torrhumling (jag torrhumlar alltid löst i jäskärlet för att sedan kallkrascha). Att demontera locket mitt under jäsning gör mig nojig över infektionsrisk, känns inte bra om det finns avlagringar runt skarven efter en aktiv jäsning och dessa ramlar ned i ölen, men antagligen är det inte så kritiskt som man kanske tänker sig. Ett större hål hade också gjort det enklare att hålla kolla på armens vinkel inuti jäskärlet vid tappning, för även vid tappning föredrar jag att inte montera bort hela locket.
Totalt sett är jag hittills kanonnöjd med mitt inköp, det är något helt annat att jäsa i rostfritt jämfört med sunkiga plastbyttor. Det känns verkligen att BrewBucket är skräddarsydd för detta ändamål även om det finns en del detaljer som hade kunnat vara ännu bättre.
Angående frakten så körde jag över bron en kväll, släppte sambon på stan, åkte med dottern och hämtade prylarna, sedan middag i Köpenhamn och sambon körde hem. Så frakten löste sig perfekt för min del
Har man inte den möjligheten så vill jag minnas att det står något om 250dkr i frakt till Sverige på hemsidan. Frank som driver Humlecentralen.dk pratade även om att han hade planer på att öppna en Svensk webbutik, den som lever får se.
Hoppas dessa små tankar kan hjälpa någon i sina våndor över prylinköp.
MVH
//NJN
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Drake skrev:Bidrar med ett inköp jag gjorde igår och som jag tror kommer göra den största förändringen hittills.
Var fick du tag i den och vad gick den på? Jag letar liknande.
Fanns i Högdalen, utgångspris 4500 men jag prutade ner till 3000:-
Han har en bänk kvar men den har några slagmärken i en av hoarna, inger som spelar någon roll iofs. Skitig som fan men det går ju att putsa upp.
http://www.blocket.se/stockholm/Rostfri ... ?ca=11&w=1
Han har en bänk kvar men den har några slagmärken i en av hoarna, inger som spelar någon roll iofs. Skitig som fan men det går ju att putsa upp.
http://www.blocket.se/stockholm/Rostfri ... ?ca=11&w=1
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:

Två st jula-hinkar som nu är ombyggda till ett litet hink-i-hink bryggverk i prototypstadiet. Det skall premiärtestas ikväll...
Sent from my iPhone using Tapatalk - http://hillbilly.se

Dagens levereans från Humlegården får det att pirra till lite extra i öltarmen!
Valet av 9L gjordes pga att vi är lagom många på vår lilla webbyrå för å dela på ett fat när vi kör under work före våra after work. [emoji39]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ny bryggbänk och påbörjat bryggverks bygge rims biab (eller vad man nu ska kalla det för) med maltpipa, väntar otåligt på delar från Kina.