Fikonöl???

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Fikonöl???

Inlägg av Drake »

Fick just 10 kilo ekologiska fikon. :D

Förslag på vad man kan göra med dom? Vin vet jag, men öl??
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Fikonöl???

Inlägg av ekstedt »

Fikonmarmelad är gott.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Jag provade ett fikonöl på Stockholm Beer Festival.
Fikonsmaken försvinner rätt mycket i jäsningen så om man vill att smaken ska komma fram gäller det att hålla ner på humlet.
Härliga tider, strålande tider :)
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av sladdbarn »

Kenneth skrev:Jag provade ett fikonöl på Stockholm Beer Festival.
Fikonsmaken försvinner rätt mycket i jäsningen så om man vill att smaken ska komma fram gäller det att hålla ner på humlet.
Man kan kanske pastörisera dom och ha i dom i sekundären?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Tänkter nog prova det i min kommande belgiska dark strong.
Avart
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Avart »

Jag har gjort en stout med fikon. Kokade en slags "sylt" på 750g torkade fikon och lite vatten och tillsatte när krausen börjat lägga sig.

Smakbidraget blev ytterst litet, men man kände en liten julstämning i doften. Vad som framförallt hände var att stouten blev väldigt torr, stark och lite "belgisk" i smaken. Torkade fikon är typ 50-70% socker och resten fibrer, så det kanske inte var så konstigt. Skulle jag göra en till fikonöl idag skulle jag nog göra en saison istället, lite som Biere Darbyste som använder fikonjuice som en del av sockerbidraget.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Precis som ovan, russin, dadlar, fikon och liknande ger en hel del socker till ölet. Särskilt om de är torkade. Så använd inte socker/candisirap också i tex en belgare när du kör frukt. Smakbidraget är ganska litet men 1kg till tio liter ger framförallt en trevlig russinlik arom och en del djup lite starkvinsaktig smak typ madeira eller liknande. Färska fikon har jag inte använt men då kan man nog använda en större mängd och bidraget bör bli mer åt det fruktiga hållet.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Det är exakt den Madeirakaraktären jag vill åt!
Men hur ska jag räkna med fikonen? I mitt recept är det 2 kilo mörkt candisocker (20%). Om jag stryker det helt, hur mycket fikon ska jag ersätta det med?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

20% låter mycket initialt. Har du torkade eller färska?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

20% är nog på gränsen. Pluggar "Brew like a monk" nu och där säger dom ju att man måste lära sig att använda tillräckligt mycket socker. 15% vore kanske mer normalt? Jag kör med torkade fikon och fundera på att byta ut mina 2 kilo kandi till 2 kilo fikon och ett halvt kilo kandi.
Frågan är bara om man ska ha dom i koket eller frysa dom och tillsätta efter kreusen? Funderar på att koka dom och göra en puré och tillsätta vid flame out och be en bön för att dom inte fastnar i pvv:n. :wink:
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

När det gäller socker är det viktigt att räkna på rätt procentsats: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... ypare.html

Man kan nog inte ha 20 % av någon mörkt sockerart såsom muscovadosocker eller liknande heller, utan så pass mycket socker är väl främst förbehållet ljust socker.

Hur detta ska översättas till fikon har jag dock ingen aning om.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Hmmm, "of the fermentables" säger du. Det blir ju en helt annan sak. Men jag får inte riktigt ihop det med recepten där procentsatsen verkar vara i förhållande till malten.
Faan vad krångligt det här blev då. :lol: Slänger nog i ett kilo mörkt kandisocker i alla fall så får vi se vad det blir av smeten.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

ekstedt skrev:När det gäller socker är det viktigt att räkna på rätt procentsats: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... ypare.html

Man kan nog inte ha 20 % av någon mörkt sockerart såsom muscovadosocker eller liknande heller, utan så pass mycket socker är väl främst förbehållet ljust socker.

Hur detta ska översättas till fikon har jag dock ingen aning om.
Tusen tack för uträknings exemplet..
Jag har länge funderat runt detta och inte satt tummen på det riktigt.. Riktigt synd att man inte kan klicka i "of fermentables" i brygg program..
Men nu e jag med åtminstone..
Går det att tänka såhär: Vörten utan socker 1050, då har vi 50pinnar vilket i detta fallet blir 100% av fermentables. Om vi då lägger till socker för att få 1075 har vi lagt till 25% socker?? Tänker jag fel? Försöker förenkla det lite för mig. Då beersmith är snäll och kalkulerar min malt og och effektivitet..
Edit; tanke vurpa. Tebax till ritbordet..
Om jag kör pilsner malt till 1050 med 75% effektivitet så har jag i mitt fall 8,7kg utvunnet från malten. Höjer jag OG till 1075 med 0.69kg socker representerar det 8% av fermentables..
Eller?
Matte var aldrig min parad gren..
Enligt vikt i beersmith har jag 14,5kg malt och 0,69kg socker (4,6%)..
Förlåt att jag tänker högt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Fast å andra sidan skriver Stan "Use sugar for 10 to 20% of grist" Det tolkar jag som 10-20% av malten.
På ett annat ställe skriver han också "I know of breweries in Belgium that use up to 30% glucose as a portion of their extract"
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jag får öppna upp BLAM boken ikväll igen.. Blir konfunderad med Brewing Classic Styles med, där verkar JZ socker vara baserat på vikt. Men på hans Tripel skulle sockret vara 40% av fermentables.. 20% av malt notan. Nu har jag inte testat det receptet. Men det låter ju sinnesjukt mycket med över 40%..
Skriv svar