PBW

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: PBW

Inlägg av assistredo »

Jag använder en blandning av maskindiskmedel (pulver utan parfym och fosfater) och Änglamarks bleksalt (Coop) - också oparfymerat. Båda innehåller syrebaserat blekmedel (perkarbonat), karbonater och silikater. Bleksaltet den största andelen perkarbonat. Där finns i princip samma komponenter som finns i PBW.
Björn Petersson
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

assistredo skrev:Jag använder en blandning av maskindiskmedel (pulver utan parfym och fosfater) och Änglamarks bleksalt (Coop) - också oparfymerat. Båda innehåller syrebaserat blekmedel (perkarbonat), karbonater och silikater. Bleksaltet den största andelen perkarbonat. Där finns i princip samma komponenter som finns i PBW.
Intressant. Hur stor andel av varje blandar du?
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Ska ni göra det budget är väl lut (NaOH) det som är bäst. Men skölj noga efteråt!
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

assistredo skrev:Jag använder en blandning av maskindiskmedel (pulver utan parfym och fosfater) och Änglamarks bleksalt (Coop) - också oparfymerat. Båda innehåller syrebaserat blekmedel (perkarbonat), karbonater och silikater. Bleksaltet den största andelen perkarbonat. Där finns i princip samma komponenter som finns i PBW.
Engan skrev:Intressant. Hur stor andel av varje blandar du?
Lika -lika ungefär - inte så noga.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Sen kan man köpa en större förpackning PBW och då går priset ner.
Gubbgôtt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Gubbgôtt »

Hebbe skrev:Ngn som testat detta http://humlecentralen.dk/div-tilbehor/p ... 000-g.html
Eller är det samma som oxiclean?
Annars kör jag ofta med vanligt Yes (hört att det skall vara big no-no, men har aldrig haft problem).
Sköljer noga gör jag vare sig jag använder PBW eller handdiskmedel så det känns inte som ngn större skillnad.
Yes är inte ett big no-no, men du får kanske aromatiska parfymämnen i din öl, du kan få surfaktanter (ytaktiva ämnen) i din öl som sabbar skummet. Det finns surfaktanter i PBW också, så du bör skölja det ocskå tills du inte ser något lödder längre.

När jag läser MSDS för chemipro OXI verkar det vara natrium karbonat samt natriumkarbonatperoxihydrat. Väldigt ytaktiva ämnen och bra rengörare. Samma förhållning som till PBW skulle jag tro. När jag läser MSDS vidare ser jag att det är litet icke-miljövänligt (ifall du bryr dig? Själv hade jag skitit i det men kan vara bra att ge dig en headsup så du kan ta ett beslut själv) och att du bör akta dig för att rengöra akvarium med det (väldigt giftigt för vattenlevande djur).
Senast redigerad av Gubbgôtt den fredag 2015-09-04 12:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Men kommer kulorna verkligen i kontakt med öl-flödet? Det borde väl va helt tätt uppåt mot "taket" i ölkopplingen?
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hebbe »

Tack för ditt svar Gubbgôtt!
Ett fantastiskt forum och en fantastisk hobby, man får lära sig ord som "surfaktanter"!
Tycker att PBW är hyfsat men inte direkt prisvärt (nu svor jag nog i kyrkan).
Tyvärr förstod jag nog inte ecmik:s svar.. Vill du förklara vad menar med kulorna?
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Jag blir eventuellt helt idiotförklarad med följande inlägg :roll:

Jag har själv testat PBW och måste hålla med om att det är en fantastisk produkt som rengör väldigt bra. Dock kostar den ju en hel del för den som gärna rengör ofta och mycket. Att helt enkelt använda maskindiskpulver kan ju inte vara helt galet då även detta är en produkt som används för livsmedelskärl och har en bra rengörande effekt? Vad är det som gör PBW till en produkt som kostar gissningsvis 5 ggr än maskindiskmedel?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

PBW

Inlägg av ecmik »

Hebbe skrev:Tyvärr förstod jag nog inte ecmik:s svar.. Vill du förklara vad menar med kulorna?
Haha, fail! Måste ha svarat på en annan post... [emoji1] Varför kan jag inte radera det? Skumt!
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

HaXXXeroviche skrev:Jag blir eventuellt helt idiotförklarad med följande inlägg :roll:

Jag har själv testat PBW och måste hålla med om att det är en fantastisk produkt som rengör väldigt bra. Dock kostar den ju en hel del för den som gärna rengör ofta och mycket. Att helt enkelt använda maskindiskpulver kan ju inte vara helt galet då även detta är en produkt som används för livsmedelskärl och har en bra rengörande effekt? Vad är det som gör PBW till en produkt som kostar gissningsvis 5 ggr än maskindiskmedel?
Jag är fel man att gå in på detaljerna men jag vet att det är skillnad på maskindiskmedel och PBW.
Läs Assistredos post ovan så förklarar han lite vad PBW består av och hur man kan blanda en egen rengörare som liknar PBW.
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Ölfarmen »

Hur vet man om maskindiskmedel är oparfymerat? Det verkar inte vara märkt.

Var ner på vår lokala, välsorterade (ähum) Coop-affär och hittade Änglamarks bleksalt, och ett maskindiskmedel som pulver. Det stod dock inget om det var oparfymerat eller inte.

Ska man använda näsan, eller finns det någon slags märkningskonvention av de här medlen?
Skriv svar