Jag tillsatte precis vinbären till mitt grundöl. Det blev 1,8 kg till 13 liter, alltså knappt 140 g per liter. Jag lät vinbären sjuda i ungefär en timme i 1,5 liter vatten och hällde i alltihop rakt ner i min Better Bottle. SG innan bären var 1,002 nu ligger det på 1,005. Färgen är magisk.
Mitt störta problem nu är att bären verkar vilja fastna i tappkranen på Better Bottlen.
Röda vinbärsöl - tankar är välkomna
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Röda vinbärsöl - tankar är välkomna
Det låter mumma.
Du får nog försöka kallkrascha om ett tag och köra hävert om det inte sjunker tillräckligt för tappkranen..
Du får nog försöka kallkrascha om ett tag och köra hävert om det inte sjunker tillräckligt för tappkranen..
Ja det blir definitivt kallkrasch. Bra tips om att ha en hävert till hands!
- J Andersson
- Torrhumlare

Tappade över vår saison på vinbären idag. Körde i alla vinbär vi hade i frysen så det blev 5.5kg till 24 liter öl, alltså 230g/l. Körde också på att sjuda vinbären med en liter vatten i en timme. Grundsaisonen hade jäst ut till 1.002 och jästen verkade fortfarande jobba på, så förhoppningsvis blir det rejält torrt och surt.
Tänkte låta det stå med vinbären i två veckor nu innan flasktappning.
Tänkte låta det stå med vinbären i två veckor nu innan flasktappning.
Det låter lovande. Jag tappade min på flaska igår. FG blev 1.000. I smaken är vinbären helt klart märkbara men om jag brygger den igen skulle jag nog ändå ha i lite mer, så dina 230 g/l kommer nog göra susen. Min är syrlig till småsur. Och god! Jag är dock inte helt nöjd med doften. Det känns som att vinbären inte riktigt lirar med jästen. Färgen är dock helt fantastisk.
- J Andersson
- Torrhumlare

Hallå igen!
Tappade brygden på flaska idag. Dock känns det som det har gått riktigt dåligt.
FG var som sagt tidigare 1.002 när vi tappade över på vinbären. När vi idag efter två veckor på vinbären mätte SG så låg det på 1.005! Känns alltså som vi borde ha låtit den stå en vecka till åtminstone. Detta insågs dock då vi redan börjat tappa över till flaskningshinken så vi hade inte mycket val annat än att flaska ändå. Ölen var också sjukt grumlig och såg rätt oaptitlig ut (kallkraschade inte då jag i vanliga fall anser att en saison ska vara disig).
Sen var överföringen från jäshinken till tapphinken det värsta jag nånsin varit med om. Vinbären satte igen häverten hela tiden och överföringen tog nästan en timme med en hel del oxidation som följd. Dessutom fick vi ut mycket mindre än vi räknat med så troligen har vi tillsatt alldeles för mycket socker för primning. Kombinerat med det höga FGt känns det som att det finns en överhängande risk för flaskbomber eller i bästa fall överdriven kolsyra.
Det positiva är att den smakade riktigt trevligt. Nästan all karaktär från saisonjästen var som bortblåst, men den hade en tydlig vinbärssmak och en ganska mild syra som inte alls var övermäktig utan kändes helt rätt.
Nu är det väl bara att slå in lådorna med flaskor i plastsäckar i fall de exploderar och hoppas på det bästa. I värsta fall har vi förstört en i grunden riktigt bra saison med detta experiment, men något har man väl förhoppningsvis lärt sig.
Tappade brygden på flaska idag. Dock känns det som det har gått riktigt dåligt.
FG var som sagt tidigare 1.002 när vi tappade över på vinbären. När vi idag efter två veckor på vinbären mätte SG så låg det på 1.005! Känns alltså som vi borde ha låtit den stå en vecka till åtminstone. Detta insågs dock då vi redan börjat tappa över till flaskningshinken så vi hade inte mycket val annat än att flaska ändå. Ölen var också sjukt grumlig och såg rätt oaptitlig ut (kallkraschade inte då jag i vanliga fall anser att en saison ska vara disig).
Sen var överföringen från jäshinken till tapphinken det värsta jag nånsin varit med om. Vinbären satte igen häverten hela tiden och överföringen tog nästan en timme med en hel del oxidation som följd. Dessutom fick vi ut mycket mindre än vi räknat med så troligen har vi tillsatt alldeles för mycket socker för primning. Kombinerat med det höga FGt känns det som att det finns en överhängande risk för flaskbomber eller i bästa fall överdriven kolsyra.
Det positiva är att den smakade riktigt trevligt. Nästan all karaktär från saisonjästen var som bortblåst, men den hade en tydlig vinbärssmak och en ganska mild syra som inte alls var övermäktig utan kändes helt rätt.
Nu är det väl bara att slå in lådorna med flaskor i plastsäckar i fall de exploderar och hoppas på det bästa. I värsta fall har vi förstört en i grunden riktigt bra saison med detta experiment, men något har man väl förhoppningsvis lärt sig.