Honung
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Honung
Hej!
Tänkte försöka mig på att brygga en Golden Ale med honung i till helgen och har några funderingar.
Är alltså ute efter honungssmaken och inte själva sockret. Hur tillsätter jag bäst honungen?
Drack ett väldigt gott honungsöl förra veckan och bryggaren i fråga hade då tillsatt honungen 5 min före kokets slut. När jag nu läser på om honung verkar det dock som att många förordar att INTE koka honungen alls. Men på något sätt måste ju honungen "steriliseras"?
/D
Tänkte försöka mig på att brygga en Golden Ale med honung i till helgen och har några funderingar.
Är alltså ute efter honungssmaken och inte själva sockret. Hur tillsätter jag bäst honungen?
Drack ett väldigt gott honungsöl förra veckan och bryggaren i fråga hade då tillsatt honungen 5 min före kokets slut. När jag nu läser på om honung verkar det dock som att många förordar att INTE koka honungen alls. Men på något sätt måste ju honungen "steriliseras"?
/D
Senast redigerad av nordqvist den fredag 2015-08-28 17:38, redigerad totalt 1 gång.
Citera för svar!
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Re: Honung
Pastörisera honungen och tillsätt den när jäsningen har lugnat ner sig. Men det fungerar bra att tillsätta honung fem minuter före kokslut. Nog bättre att göra det om man inte vill ha för mycket honungskaraktär.
Pastöriseringen går till på följande sätt. Ställ honungen, vilken ligger förseglad i sin förpackning, i ett vattenbad som håller 70c. Låt stå i minst 30 minuter eller helst ett par timmar.
Pastöriseringen går till på följande sätt. Ställ honungen, vilken ligger förseglad i sin förpackning, i ett vattenbad som håller 70c. Låt stå i minst 30 minuter eller helst ett par timmar.
Tack för svar!
Tror jag börjar med att tillsätta under kokningen då det känns enklast. Provar pastöriseringen nästa gång!
Hade tänkt 100g honung till 10L öl - vad tror du om det?
/D
Tror jag börjar med att tillsätta under kokningen då det känns enklast. Provar pastöriseringen nästa gång!
Hade tänkt 100g honung till 10L öl - vad tror du om det?
/D
Citera för svar!
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Det gör du rätt i. Hur många procent honung i förhållande till malt? Eller rättare sagt, honungens andel av totalen extraktgivor.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

250 g honung blir nog bättre. Minska 150 g på basmalten.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Hoppas det blir bra. Det blev det med min honungsporter.
- Bilagor
-
- image.jpg (20.73 KiB) Visad 3604 gånger