Hej! Jag har egen humle i trädgården vet dock inte alls vilken sort det är eller så, men nu hänger det finfina kottar i den så jag tänkte testa att brygga med den...
Jag undrar nu hur jag ska dosera den, alfasyran är ju okänd..
Det jag har gjort är att jag gjorde ett humlete med 5 kottar 5cl vatten i ca 10min, det blev riktigt beskt och starkt nästan brännande.. Hur har ni som använt egen okänd humle gjort?
Mvh
Mikael
Skickat från min E6553 via Tapatalk
Bedöma egen humle
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Bedöma egen humle
Eftersom den är okänd får du prova sida vid sida med en känd sort. Typ: 2g i 5dl, låt dra i 10minuter för båda sorterna. Sen får du uppskatta hur mycket mer/mindre besk den är mot den kända. Därefter får du provbrygga.
Jag har redogjort för hur jag gör med min humle av känd sort, i andra trådar. Det finns många andra här som odlar eget, så om du söker på forumet borde du få några träffar.
Jag har redogjort för hur jag gör med min humle av känd sort, i andra trådar. Det finns många andra här som odlar eget, så om du söker på forumet borde du få några träffar.
Re: Bedöma egen humle
Okej tackar.. Har bara pellets men man får väl sila av den.. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]