Tja!
Jag bryggde en imp.stout för ett tag sedan som jag sedermera tappat om för ekning. Från början var tanken att lagra den rätt länge på eken och jag köpte därför in en påse EC-1118 som jag tänkte tillsätta vid flaskningen för att säkerställa att det skulle finnas jäst för kolsyrejäsningen.
Nu har jag dock klantat till det med planeringen och behöver jäshinken för ett annat projekt och kommer därför tappa ölen i helgen, vilket är betydligt tidigare än vad som ursprungligen var tänkt. Ölen har stått på jäsning i två veckor och därefter legat på eken i tre veckor.
Jäste med WLP007 som ju är väldigt flockulerande, men magkänslan säger att det borde finnas tillräckligt med jäst kvar i suspension för att bilda kolsyra. Ölen var inte heller i närheten av jästens alkoholtolerans vid omtappningen.
Hur skulle ni gjort? Säkra upp kolsyran med champagnejästen eller spara den till något annat projekt?
Tillsätta EC-1118 vid flaskning eller inte?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- J Andersson
- Torrhumlare

Re: Tillsätta EC-1118 vid flaskning eller inte?
Jag skulle sparat den till ett senare projekt, det är en kul jäst att göra belgo-liknande öl med. Du kommer knappast misslyckas att få kolsyra med den ursprungliga jästen.
Tänk på att den inte har så jättebra utjäsning, men det vet du kanske redan om eftersom du valde den som kolsyrejäst.
Tänk på att den inte har så jättebra utjäsning, men det vet du kanske redan om eftersom du valde den som kolsyrejäst.
- J Andersson
- Torrhumlare

Okej, tack!
Som jag förstått det så käkar champagnejästen bara maltos till viss del, men rår inte på de mer komplexa sockerarterna i vört, vilket gör den till ett bra val för kolsyrejäsning.
Antar att det gäller att mäska länge vid låg temperatur om man ska få någon utjäsning alls med den som primärjäst, men onekligen ett kul projekt att testa.
Som jag förstått det så käkar champagnejästen bara maltos till viss del, men rår inte på de mer komplexa sockerarterna i vört, vilket gör den till ett bra val för kolsyrejäsning.
Antar att det gäller att mäska länge vid låg temperatur om man ska få någon utjäsning alls med den som primärjäst, men onekligen ett kul projekt att testa.
Den har inte jättedålig utjäsning, så maltos klarar den nog, men kanske inte maltotrios däremot. Här ser du vilken utjäsning jag har fått:J Andersson skrev:Okej, tack!
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... mpaol.html
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... pisol.html
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2012 ... ciale.html