För tidigt att ställa ölen i värme?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

För tidigt att ställa ölen i värme?
I lördags (den 15:e) bryggde jag min dubbelipa som har jäst fint och kontrollerat i min moddade partycooler. I onsdags (den 19:e) tappade jag om till sekundär där jag även tillsatte passionsfruktpure och 100 gram humlekottar. Jäsningen startade på nytt till följd av sockret i puren men jäsaktiviteten har nu stannat av helt. På lördag har jag en lucka som möjliggör att jag kan brygga ännu en batch men då är frågan om det är dumt att plocka ur DIPA:n i högsommarvarm lägenhet? Det är inget bubblande i jäsröret men jag hade tänkt att ha kvar ölen i jäskärlet någon vecka till så det blir fina humlearomer.
Ska jag ha tålamod och vänta med att brygga nytt tills jag har tappat över på flaska eller är det god to go?
Ska jag ha tålamod och vänta med att brygga nytt tills jag har tappat över på flaska eller är det god to go?
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: För tidigt att ställa ölen i värme?
Eller så köper du en till tunna! Det är alltid bra att ha.
Efer tre fyra dagar kontrollerad temp på ale så tycker jag en temperaturhöjd är bra för jäsningen som får lite hjälp att nå lågt fg. Felsmaker i jäsninav hög temp uppkommer främst första 48 timmarna för ale. 25c kanske är i överkant men 22c i hinken är inte fel för de stammar jag brukar använda.
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Vad menar du med tunna martinb? Jag lever i ett begränsat ytrymme på 38 kvadrat med en dotter på dryga året så är det en till partycooler du menar blir det tufft för mig. Min tanke var helt enkelt om jästen endast ger felsmaker när den jäser för varmt. Som jag tolkar det så har min jäsprocess stått stilla sedan 2 dygn och då var tanken att torrhumlingen kunde stå lite varmare för att bereda plats för nästa projekt. Dock var det ett rätt dyrt recept så jag vill inte ta några chanser.
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Tack för svar lindh känner mig dock inte allt för övertygad om att plocka upp damajeangen ur partycoolern än.
Jag ställer alltid ut mina öl ur kylen efter 3-4 dagars jäsning. Har det jäst ut över 50% av förväntad jäsning så ska det vara lugnt. Mina senaste öl har varit uppe i 24-25°C nu i sommar och jag märker inga konstiga smaker. Har visserligen inte gjort nåt side-by-side-test men jag känner mig tillräckligt erfaren och nitiskt kräsen för att vara övertygad. 
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Kan vara ölen som talar men jag kör på din mentalitet jacon. Är inte uppe i nivå att anse mig vara finsmakare än, även om jag önskar att set vore så. Jag uppskattar verkligen hembryggningen då det utvecklar mina smaklökar och prefferenser. Tror det blir att köra en omgång i morgon. Om du inte har har gjort blindtest men ändå avnjuter ölen känns det betryggande nog.
Håller helt med om att det okej. Brukar köra 48-72h med 17-18c beroende på jäst. Sen upp till 21-24c inom 12-24h för att få ölen att jäsa ut.