Funderingar kring kallkrasch

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Jag är rätt ny på det här med ölbryggning men har sedan i sommras bryggt 8 ölsatser i 20 liters volymer. Kan helt klart säga att jag har fastnat och försöker hela tiden utveckla ölbryggningen. Jag kör mäskar och kokar i en digital 27L Beilmeier med solar pump för att recirkulera mäsken.

Dock tycker jag att ölen jag bryggt i sommar fått lite felsmak som jag misstänker kommer från för hög jästemperatur. Därav har jag beställt hem en stc 1000 och byggt in i en låda med c13 och c14 kontakter för in och utgångar. Även en partycooler inhandlades och direktkopplades till kompressorn för att kunna använda stc:n. Trevligt är att polaren för tillfället jobbar på Forsmarks kärnkraftverk och tillverkar dykrör m.m. när tid finns över.

När det väl finns kyl för att styra jästemperaturen kliar det i fingrarna att även prova på kallkrasch. Dock har jag ännu inte fatölsanläggning utan jäser på flaska för att få kolsyra. Då kommer följande frågor upp i mitt huvud.

-Är det helt bortkastat att kallkrasha om det ändå blir sediment i flaskan från flaskjäsningen?
-Måste jag tillsätta jäst efter kallkraschen för att det ska orka jäsa på flaskan?
-Hur orolig bör jag vara över att syre tränger in i jäskärlet när jag kallkraschar?
-Hur länge ska jag krascha och vid vilken temperatur (har faktiskt inte kalibrerat min givaren för min stc)?

Frågorna är många men jag hoppas att någon erfaren bryggare vill guida mig genom djungeln.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Funderingar kring kallkrasch

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Kul att du kommit igång så bra.

Kallkrasch är bra på alla sätt och vis men den stora vinsten för dig är att du nu kan kontrollera jästtemperaturen. Nu kan du brygga lager :D

Kallkraschar du så kommer du få mindre bottensats när du kolsyrejäser. Du behöver inte tillsätta jäst om du inte tvunget ska kallkrascha i veckovis.

Enda chansen att inte få baksug i jäskärlet vid kallkrasch är om du jäser under tryck, annars går det inte att undvika. Så är det bara, men kärlet innehåller 100% co2 i gasutrymmet innan trycket sjunker, dras det in 20-30% luft i jäskärlet när volymen minskar lär syrehalten i jäskärlet inte överstiga 6% och då är luften och kolsyran tjock av kylan, skulle gissa att det blandar sig dåligt eftersom volymminskningen är långsam, luften rusar inte precis in i jäskärlet. Ta det lugnt, ölen blir inte förstörd av det.

Ja du, det är ett omdiskuterat område, har sett temp från 4° ner till -2°. Själv kallkraschar jag i en vecka vid 2° men då tvångskolsyrar jag samtidigt, för din del räcker det nog med 3-4 dagar vid 1-2° när ölen är nere i temp. Du kommer ändå få att bottensats så helt klar öl vid kallkraschen är att sikta lite väl högt.

Lycka till
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Det var lugnande. Håller på med en DIPA somjag idag har flyttat över till sekundär där jag torrhumlar och har tillsatt passionsfruktpure så jag ska nog testa att kallkrasha som du rekomenderar mig pilsnerkokarn så man slipper allt för mycket humlebös i ölet.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Bara att vara försiktig och inte få med bottensatsen i jäskärlet vid flaskfyllningen gör stor skillnad.
Då behöver du inte kallkrascha utan kan använda Coolern till nya projekt :)
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Där sa du nåt. Har nog varit lite girig och gått lite väl långt ner med häverten. Ska nog strunta i den sista litern denna gången och se hur det blir.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Pilsnerkokaren skrev:Enda chansen att inte få baksug i jäskärlet vid kallkrasch är om du jäser under tryck, annars går det inte att undvika.
Man kanske inte borde bry sig så mycket om detta, men jag har kör med denna enkla lösningen så det är ingen förlust för mig:

Jag brukar byta ut jäsröret till en plugg och täta hålet i x antal timmar innan kallkrash. Då bildas det ett rätt gött övertryck i hinken pga av co2 som lämnar ölen (speciellt om man rullar hinken lite grann).

Sedan när det är såpass mycket övertryck som jag vågar ha i hinken så kallkraschar jag den till -1. Då minskar volymen i hinken utan att den suger in luft. När den till slut är 100% kall så har ballongformen försvunnit och hinken har sugits ihop något istället. Då kan jag utan dåligt samvete (äh, behöver man ha det?) kallkrascha ölen "syrefritt" så länge jag vill.

Sedan, innan tappningen - i och med undertrycket så sugs ju givetvis syre in i hinken igen när man öppnar locket, men det är ju en kort stund och går att kompensera med lite co2-purge om man skulle känna sig nojjig.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag vet inte om man ens behöver nojja sig men om man nu vill ha absolut syrefritt, skulle man inte kunna fylla en ballong med koldioxid och trä över jäsröret när man krashar?? Galen idé kanske men det borde funka. Eller? :?

Mina öl blir aldrig så långlivade att jag brytt mig men nu tänkte jag försöka mig på några som ska lagras rejält länge och kikar lite på olika sätt att få hela processen helt syrefri fån jäskärl till flaska.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

ecmik skrev: Man kanske inte borde bry sig så mycket om detta, men jag har kör med denna enkla lösningen så det är ingen förlust för mig:

Jag brukar byta ut jäsröret till en plugg och täta hålet i x antal timmar innan kallkrash. Då bildas det ett rätt gött övertryck i hinken pga av co2 som lämnar ölen (speciellt om man rullar hinken lite grann).

Sedan när det är såpass mycket övertryck som jag vågar ha i hinken så kallkraschar jag den till -1. Då minskar volymen i hinken utan att den suger in luft. När den till slut är 100% kall så har ballongformen försvunnit och hinken har sugits ihop något istället. Då kan jag utan dåligt samvete (äh, behöver man ha det?) kallkrascha ölen "syrefritt" så länge jag vill.

Sedan, innan tappningen - i och med undertrycket så sugs ju givetvis syre in i hinken igen när man öppnar locket, men det är ju en kort stund och går att kompensera med lite co2-purge om man skulle känna sig nojjig.
För mig låter det som du kallkraschar under tryck :wink:
Drake skrev:Jag vet inte om man ens behöver nojja sig men om man nu vill ha absolut syrefritt, skulle man inte kunna fylla en ballong med koldioxid och trä över jäsröret när man krashar?? Galen idé kanske men det borde funka. Eller? :?

Mina öl blir aldrig så långlivade att jag brytt mig men nu tänkte jag försöka mig på några som ska lagras rejält länge och kikar lite på olika sätt att få hela processen helt syrefri fån jäskärl till flaska.
Ballongidén fungerar nog utmärkt, trä bara på en ballong på jäsröret så fylls ballongen. Men var inte för snabb att montera ballongen, det blir rätt mycket kolsyra när det jäser.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Pilsnerkokaren skrev:För mig låter det som du kallkraschar under tryck :wink:
Kallkraschar under tryck gör jag, men inte jäser ;)
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Nyttjar denna tråd till att ställa en annan fråga om kallkraschning när Kung Bore satt klorna i landet..

- Hur många minus klarar en 6%:ig öl?

Tanken var att kallkrascha med början i kväll men det är ju sissådär -10 ute för stunden. Med början i morgon verkar det börja bli varmare igen. Frågan är om jag kan ställa ut hinken i kväll eller kanske i morgon bitti om jag packar in den i lite filtar o.s.v. för att å ena sidan börja sänka temperaturen i hinken men förhoppningsvis inte få en "köldchock" som innebär att man har ett 20-kilos isblock i hinken...
Retsticka men ingen taskvört
rili
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rili »

Som grundregel så gäller halva alkoholhalten som fryspunkt - så en 6% öl skulle då frysa vid -3.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Drake skrev:Jag vet inte om man ens behöver nojja sig men om man nu vill ha absolut syrefritt, skulle man inte kunna fylla en ballong med koldioxid och trä över jäsröret när man krashar?? Galen idé kanske men det borde funka. Eller? :?

uploadfromtaptalk1452169199990.jpg
Skriv svar