Enskilt avlopp för bryggeri

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Skäralid
Nybryggare
Nybryggare

Enskilt avlopp för bryggeri

Inlägg av Skäralid »

Hej ,

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av enskilt avlopp och tillstånd av miljönämnden?

Jag har en fastighet som ligger nära ett naturvårds område ,fastigheten har ett enskilt avlopp med trekammar brunn och infiltrationsbädd . Jag tänkte undersöka möjligheterna med ett bryggeri (1000 ltrs) och vad det finns för medel för "cleaning och desinficering "som kan tänkas fungera i ett enskilt avlopp .

Jag kan tänka mig att en miljövårds handläggare reagerar när jag kommer in med min söknad där jag nämner att jag skall släppa ut ett par kubik med kaustiksoda lösning i veckan i brunnen .

Som sagt alla tips mottages med tacksamhet ang . Olika medel att använda , filters ,egna erfarenheter ifrån liknande situation .

Mvh
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Enskilt avlopp för bryggeri

Inlägg av martinb »

Lut och syra är väl rätt vanliga desinficeringskombon i bryggbranschen.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Gubbgôtt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Gubbgôtt »

Jag är faktiskt nyfiken på hur ett sådant skall vara konstruerat. Låt säga att man har ett bryggskjul med cementgold på ens egna fastighet. Hur skall en sådan professionell brygg-brunn för avlopp i golvet vara konstruerad?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det man gör är att man neutraliserar luten före man häller den i avloppet så pH:t landar runt 7-8. Exakt tillvägagångssätt får du läsa dig till men det bör inte vara några problem i den skalan du planerar för...
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Löste problemet med en sedimenteringsbrunn innan avloppsstammen. Det gör dels att man slipper sätta igen avloppet och dessutom så innebär det att när man använder alkaliskt + syrabaserade rengöringsmedel (använder alfa lavals mildaste system) så neutraliserar syrasköljet det basiska rengöringsmedlet redan i sedimenteringsbrunnen. Jag kollade med ph och konstaterade att om jag använde lite för mycket syra jämfört med rekommendationen så hamnade jag närmare neutralt ph än i ingående vatten.

Prisskillnaden mellan a-l:s rengöringsmedel och pbw är dessutom en faktor 10 - det är ju gött.
Skriv svar