PBW

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Magnus A
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

PBW

Inlägg av Magnus A »

Köpte en burk PBW för 145:-. Den innehåller 450g. Där står att man ska ha 7-14g per liter vid rengöring. Har sett på youtube folk som fyller hela jäshinken och låter det stå inför rengöring. Det är något här som inte stämmer. Säg att man har 10g per liter då kan man tvätta tre små jäshinkar om 15 liter för 145:-. Lite för dyrt för att vara vettigt. Hur gör ni som använder PBW?
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: PBW

Inlägg av Judgecc »

Dosering: 1 msk till 5 liter. Kontakttid ca 30 min för utrustning av metall och glas.  5-10 minuter för plastmaterial. 
Jag brukar köra 3 matskedar till 20 liter typ..
Användarens profilbild
kamelryttarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kamelryttarn »

Jag skulle tippa på att angiven koncentration är avsedd för CIP-system
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

Magnus A skrev:Köpte en burk PBW för 145:-. Den innehåller 450g. Där står att man ska ha 7-14g per liter vid rengöring. Har sett på youtube folk som fyller hela jäshinken och låter det stå inför rengöring. Det är något här som inte stämmer. Säg att man har 10g per liter då kan man tvätta tre små jäshinkar om 15 liter för 145:-. Lite för dyrt för att vara vettigt. Hur gör ni som använder PBW?
Det du har sett med fyllda kärl är förmodligen StarSan, då PBW måste man skölja ur noga efter användning.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Magnus A skrev:Köpte en burk PBW för 145:-. Den innehåller 450g. Där står att man ska ha 7-14g per liter vid rengöring. Har sett på youtube folk som fyller hela jäshinken och låter det stå inför rengöring. Det är något här som inte stämmer. Säg att man har 10g per liter då kan man tvätta tre små jäshinkar om 15 liter för 145:-. Lite för dyrt för att vara vettigt. Hur gör ni som använder PBW?

Jag använder visserligen Star San, inte PBW.
Med Star San sprayar jag en del utmed hinkens insida, och "rullar sedan runt" vätskan under ett tag, och ställer sedan hinken upp och ned.
Star San behöver inte särskilt lång kontakttid med hinken.

Med PBW är det annorlunda, tycker jag mig ha förstått.
Och det medlet är väl främst avsedd för kraftigt smutsad miljö?
Sådan är inte min jäshink efter ursköljning efter en jäsning....

Men kan du inte göra iordning en Liter i jäshinken, sätta på locket och skaka runt vätskan ordentligt.
Lägg sedan hinken ned i hallen, och rulla den ett kvarts varv -samt lite fram och tillbaka- varje gång du passerar tunnan på väg mellan köket och vardagsrummet, t.ex?
Om hålet för jäsröret sittet i mitten av locket, så lär du ju inte behöva täppa till det.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

PBW och Star San är två helt olika saker. PBW rengör, medan Star San desinficerar. Star San kräver att det redan är rengjort.

Jag brukar också köra runt 3 matskedar PBW till ca 20l vatten. Sen tappar jag runt det mellan de olika faten och tunnorna allt eftersom rengöringen pågår. Sen sköljer jag ur noggrannt och upprepar samma sak med Star San.

Första gången så körde jag enligt etiketten och då räcker ju inte burken länge. Det var då jag började kolla runt hur mycket folk brukar dosera. Med koncentrationen enligt burken så var det inte speciellt kul att ha händerna i det heller. Började klia och kändes att det var rätt starkt.
Användarens profilbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av JW Bottomtooth III »

Hur nödvändigt är PBW egentligen? Jag rengör med diskmedel alternativt Ajax allrengöring och gnuggar med diskborste, desinficerar sedan med Star San. Har inte haft någon infektion hittills.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

JW Bottomtooth III skrev:Hur nödvändigt är PBW egentligen? Jag rengör med diskmedel alternativt Ajax allrengöring och gnuggar med diskborste, desinficerar sedan med Star San. Har inte haft någon infektion hittills.
Det går fint att diska med andra medel också. Nackdelen med typ handdiskmedel är att det kan påverka skummet om det finns lite rester kvar någonstans. Jag tycker att PBW funkar bäst till damejeanner i plast där de löser upp det mesta utan mekanisk åverkan.
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bbob »

Använder alltid pbw för rengöring, enligt Humles rekommendationer är det 57gr per 19 liter.

Ca matskeden per 5 liter som tidigare skrivits.

http://shop.humle.se/utrustning/rengori ... 450-g-1-lb

.
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Går ju också att använda billigare medel med natriumperkarbonat om man vill, har använt Vanish Oxi Action en del och det gör ju också rent. Nackdelen är väl att det skummar och luktar lite mer än PBW. Såg f.ö. att Humlegården sänkt priserna en aning på 1,8 & 3,6 kg PBW förpackningar, men det är ju fortfarande ganska dyrt.

Än bättre hade varit att få tag på ren natriumperkarbonat, finns ett litet test på tuben som jämför det och Oxiclean https://www.youtube.com/watch?v=m-yNvBRPbMQ

När det gäller doseringen av PBW går jag ofta under 1 matsked / 5 liter och förlänger kontakttiden istället.
Brygger med Braumeister 20l
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Är verkligen PBW så mycket bättre att det motiverar det höga priset?
Sist hade jag jag inget PBW och körde istället med Vanisch oxi Clean. Var lite extra noga att skölja men det var inga problem.

Maskindiskmedel borde även det fungera bra. Brukar få hem tvättmedel från Tvättex och tycker deras maskindiskmedel borde fungera bra som ersättare till PBW om man ser vad det innehåller http://www.tvattex.se/produkt/Tvattex-Maskindiskpulver
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Jag använder natriumkarbonat, fungerar perfekt. Har använt det i 3 år.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Engan skrev:Är verkligen PBW så mycket bättre att det motiverar det höga priset?
Skall du göra rent rostfritt eller plast funkar dom andra varianterna bra, men PBW innehåller även metasilikat för att skydda aluminium och
vissa andra metaller. Står inget om det på min Vanish burk, men det kanske finns ändå ?

Jag tycker att PBW lämnar mindre rester än när jag kör med vanish och är lite lättare att spola av. Att det inte skummar är en fördel när jag
fyller upp 40 liter i Braumeistern, jag har lättare att se när smutsen är upplöst då det går att se ända ner till botten i kärlet.
Om det är värt dubbelt så mycket pengar är frågan.
Brygger med Braumeister 20l
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

http://www.thebrewingnetwork.com/shows/ ... 8-Cleaning Här är ett brew strong avsnitt där Jon Herskovits från Five Star Chemicals pratar om BPW.
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hebbe »

Ngn som testat detta http://humlecentralen.dk/div-tilbehor/p ... 000-g.html
Eller är det samma som oxiclean?
Annars kör jag ofta med vanligt Yes (hört att det skall vara big no-no, men har aldrig haft problem).
Sköljer noga gör jag vare sig jag använder PBW eller handdiskmedel så det känns inte som ngn större skillnad.
Skriv svar