Leffe klon!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Leffe klon!
Hej!
Ny på forumet och har en fråga,eller två...
Hittade en eller rättare sagt två kloner på leffe blond.
Tänkte brygga den i veckan. Har viss bryggerarenhet.
Bryggt Ale´s med bra resultat och vill prova något annat.
klon1:http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=leffe%20blonde%20klon%20&mine=&sort=date&stylesort=&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
klon2:http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=202852
klon 1 är en kopia av 2án.
Så!
1)Varför mäska i 67 grader i 45 min och sedan 77grader i 15min?
2)Har kollat lite mot klon 2 och där är det högre temp på mäsktemp..
Någon som orkar hjälpa mig..
Eller finns det någon som har en svensk klon på Leffe´s Belgisk blond?!
EA
Ny på forumet och har en fråga,eller två...
Hittade en eller rättare sagt två kloner på leffe blond.
Tänkte brygga den i veckan. Har viss bryggerarenhet.
Bryggt Ale´s med bra resultat och vill prova något annat.
klon1:http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=leffe%20blonde%20klon%20&mine=&sort=date&stylesort=&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
klon2:http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=202852
klon 1 är en kopia av 2án.
Så!
1)Varför mäska i 67 grader i 45 min och sedan 77grader i 15min?
2)Har kollat lite mot klon 2 och där är det högre temp på mäsktemp..
Någon som orkar hjälpa mig..
Eller finns det någon som har en svensk klon på Leffe´s Belgisk blond?!
EA
Re: Leffe klon!
Man ska vara skeptisk mot klonrecept när författaren inte har försökt få tag på uppgifter direkt från bryggeriet, utan tillämpat reverse engineering. Dessa recept verkar tyvärr vara exempel på just detta. Vilket exemplifieras väl i biskvimalten som uppenbarligen inte har där att göra.
I "Brew like a monk" finns en receptskiss, man kan nog inte lita 100 % på den heller, men den är ändå mycket bättre att gå efter. För att göra en lång historia kort, skippa biskvimalten och eventuellt även melaniodinmalten. Skala upp övriga maltsorter och sikta på OG 1064. Humleschemat är nog okej, du bör hamna på ungefär 25 IBU.
Det knepiga är jästen, Leffe har en egen jäst som inte finns kommersiellt vad jag känner till. Jag skulle själv ha valt Chimay-jästen (WLP500 eller Wyeast 1214) som har de här tuggummifenolerna som jag tycker mig hitta i Leffe Blond. Jäs ganska svalt -strax under 20 C - och höj temperaturen när jäsningen börjar avta.
I "Brew like a monk" finns en receptskiss, man kan nog inte lita 100 % på den heller, men den är ändå mycket bättre att gå efter. För att göra en lång historia kort, skippa biskvimalten och eventuellt även melaniodinmalten. Skala upp övriga maltsorter och sikta på OG 1064. Humleschemat är nog okej, du bör hamna på ungefär 25 IBU.
Det knepiga är jästen, Leffe har en egen jäst som inte finns kommersiellt vad jag känner till. Jag skulle själv ha valt Chimay-jästen (WLP500 eller Wyeast 1214) som har de här tuggummifenolerna som jag tycker mig hitta i Leffe Blond. Jäs ganska svalt -strax under 20 C - och höj temperaturen när jäsningen börjar avta.
Re: Leffe klon!
Kanoners!
Vart lite skeptisk till biscuit malten.
Läst åxå att melanoiden är lite knepig.
Men är inte så hemma på blonde´s..
Tänkte använda wlp 590 jäst.
Vart lite skeptisk till biscuit malten.
Läst åxå att melanoiden är lite knepig.
Men är inte så hemma på blonde´s..
Tänkte använda wlp 590 jäst.
Re: Leffe klon!
French Saison? Det kan bli en god saison, men det kommer inte bli i närheten av Leffe Blond.Eas skrev:Kanoners!
Vart lite skeptisk till biscuit malten.
Läst åxå att melanoiden är lite knepig.
Men är inte så hemma på blonde´s..
Tänkte använda wlp 590 jäst.
Re: Leffe klon!
Haha!
Så kan de bli ibland....
Ska nog tänka om i detta fall. Eller inte,
Är inte rädd för å prova iaf. Kör småvolymer så det skämmer inte å hälla ut.
Men då har jag fått en del skum i ölet hur illa en del kloner är komponerade.
Så kan de bli ibland....
Ska nog tänka om i detta fall. Eller inte,
Är inte rädd för å prova iaf. Kör småvolymer så det skämmer inte å hälla ut.
Men då har jag fått en del skum i ölet hur illa en del kloner är komponerade.
Re: Leffe klon!
Jag har bryggt receptet från homebrewtalk och tyckte inte precis att det blev särskilt likt leffe. Ekstedt, du får gärna utveckla din skepsis mot reverse engineering. Jag tänker personligen som så att det i slutändan är smaken på ölet som räknas, och att man som hembryggare knappast kommer att få till en exakt kopia av ett visst kommersiellt öl även om man använder exakt samma recept som förlagan. Då kan man ju istället experimentera fram ett recept som matchar smaken på ölet man vill kopiera, även om det kanske blir andra ingredienser än originalet.
Re: Leffe klon!
Jag håller med dig om att det är resultatet som är det viktigaste, jag tror bara det är svårt att komma alls lika nära som man gör med det riktiga receptet. De klonrecept som bygger på gissningar brukar inte vara särskilt imponerande när man vet det riktiga receptet. Det här exemplet var väl ändå hyfsat okej, förutom det där med biskvimalten möjligen, det beror väl lite på mängden.GurraG skrev:Jag har bryggt receptet från homebrewtalk och tyckte inte precis att det blev särskilt likt leffe. Ekstedt, du får gärna utveckla din skepsis mot reverse engineering. Jag tänker personligen som så att det i slutändan är smaken på ölet som räknas, och att man som hembryggare knappast kommer att få till en exakt kopia av ett visst kommersiellt öl även om man använder exakt samma recept som förlagan. Då kan man ju istället experimentera fram ett recept som matchar smaken på ölet man vill kopiera, även om det kanske blir andra ingredienser än originalet.
Re: Leffe klon!
Här skriver jag lite mer om mina och några andra hembryggares erfarenheter med att klona öl: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... aller.html
Sammanfattning: det är främst jäsningen som gör att ölen bli annorlunda; jäsning i hink ger mer biprodukter än i trycksatta cylindrokoniska tankar.
Sammanfattning: det är främst jäsningen som gör att ölen bli annorlunda; jäsning i hink ger mer biprodukter än i trycksatta cylindrokoniska tankar.
Re: Leffe klon!
jaha!ekstedt skrev:Här skriver jag lite mer om mina och några andra hembryggares erfarenheter med att klona öl: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... aller.html
Sammanfattning: det är främst jäsningen som gör att ölen bli annorlunda; jäsning i hink ger mer biprodukter än i trycksatta cylindrokoniska tankar.
Började läsa din blogg i dag,
Lånade ett av dina saison recept,men ändrade de lite efter min humle smak.
och kanske lite till...
