Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inlägg av Glugg »

Bild

Jag tänkte som bryggapa här ang läckage och om man gör ett för tajt hål blir det istället strul när man ska lyfta tänker jag, men oavsett vad du testar hoppas jag du rapporterar.

Inspirerad av vår diskussion hittills bifogar jag en bild på hur jag för närvarande ser inflödet mha konisk plugg som tätar mot hålet i maltpipan. Det kombinerar stort hål med god tätning.
(Om jag gör slag i saken blir det nog runt 20 L och handkraft, ingen vinsch)

Fint blocketfynd absolut.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Morgan skrev: Vad det gäller färgtrycket på utsidan av hinken så kanske jag sandpapprar bort det eller bara låter det "drickas upp"... lite skit rensar magen :-)
Jag förväntade mig nästan detta svaret av dig. Vi är alla olika. :-D

Och vi har inte glömt varmvattenberedaren... :-)

Dina stackars elever!!! Skojar bara, det blir nog bra.

Okej tillbaks till byggandet...
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

:-) Jag såg inte att du skrivit Glugg. Dock kommer nog ingen behöva käka plastfärg trots allt...

Jag har funderat och funderat... och lutar åt att ändra designen ganska mycket (ny bild kommer). Jag tänker att eftersom jag egentligen inte behöver hålla ner bryggverkets storlek då plats finns i bryggeriet så vill jag bygga ett trekärlssystem nu istället. Anledningen till det här är att det inte får plats värmeelement bredvid hinken jag tänkte använda som maltpipa i den tidigare designen. Dessutom skulle jag helst vilja ha kokkärlet helt rent från grejer på insidan så att jag kan röra upp en whirlpool. För att uppnå detta finns två alternativ:
1: kokplattor som fästs under kokkärlet så som scaryeyes bygge: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4652&p=1
Jag hittar dock inte billiga 1000W-element. Jag vill ha just 1000W så att jag får in två st per fas utan att proppen går. Dessutom är jag rädd att det blir svårt att få bra värmeöverföring mellan plattorna och botten på kärlet samt att det bränner i botten på kärlet. Kärlets botten är bara nån mm rostfri plåt.
2: doppvärmare typ: http://shop.humle.se/utrustning/utrustn ... itt-3-2-kw
Problemet med denna är dock att den är på för stor effekt (för själva koket, inte för uppvärmningen) och inte går att reglera. Stort plus är att man kan ta ur den för rengöring. jag har letat och letat på google och ebay efter en liknande med lägre effekt men inte kunnat hitta någon. Är det någon som känner till var man hittar en?

Den nya designen innebär att mäskningshinken står vid sidan av kokkärlet, i övrigt funkar det ganska lika. En annan fördel med detta är att man slipper lyfta ur en tung hink ur kokkärlet efter mäskningen. Det tredje kärlet är bara en ytterligare hink med ett värmeelement som man kan värma lakvatten i. Efter recirkulationen pumpar jag in vatten därifrån upp genom maltbädden för att få en mycket snabb lakning för att få ut lite till ur maltbädden.

Som sagt: om någon vet var jag kan få tag i 2 st doppvärmare på 2kW med långa handtag/skaft skulle jag bli väldans glad!
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Hur lång behöver den vara?
http://www.kgcverktyg.se/mobil/produktv ... -s1%2F2365
Denna har jag använt en del till min 36liters patina innan BM50 köpet.. Lär användas igen mkt nöjd med den.
Här är ett alternativ till
http://www.kgcverktyg.se/mobil/produktv ... -s1%2F6094
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Morgan skrev::-) Jag såg inte att du skrivit Glugg. Dock kommer nog ingen behöva käka plastfärg trots allt...
:-)

Ja vi skapade ju ändå lite bra ideer kring enkärlssystem. Följer fortfarande med intresse.
Att sänka effekten på ett element löser nog bryggapa med någon typ av PWM ;-). Led dimmer plus SSR gör väl precis detta, typ?
Användarens profilbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engberg »

Det ska gå att bygga om en billig pwm dimmer så den klarar mer effekt.

Ska kolla om jag hittar länken

Skickat från min iPad med Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Tack Judgecc för de fina länkarna! Den långa doppvärmaren är tillräckligt lång, men termostaten måste ju bort om jag ska koka med den. Den stora hade gärna också fått vara på 2kW dock. Jag får ringa dem och kolla priserna.

Om allt som behövs för att effektreglera är en LED-dimmer och ett SSR så råkar jag ha köpt på mig 4 fina LED-dimmers som Bryggapa tipsade om. Ifall det är så enkelt så skulle detta dessutom spara på reläerna i min STC1000 Brew då de bara behöver palla styrsignalen till LED/SSR. Fattar jag rätt? Jag har alltid ignorerat detta med SSR för det brukar alltid vara kopplat till hiskeliga komplicerade styrlösningar. Nån som kan rekommendera några SSR som verkar palla belastningen?

Jag har dessutom en billig (eller egentligen två) billiga PWM-dimmers jag köpt på Ebay. Nackdelen med dem är att jag inte har lust att belasta dem med mer än 2kW då jag inte litar på deras märkning, samt att de skitar ner elnätet i huset (det surrar i högtalarna till min stereo när jag kör med PWM).

Glugg: bli inte ledsen för att jag övergivit enkärlssystemet, jag har ju en rostfri kittel till :-). Om jag hittar ännu ett rostfritt kärl som är lite mindre så kan ju det funka som maltpipa, och då funkar ju den gamla designen igen.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Morgan skrev: Glugg: bli inte ledsen för att jag övergivit enkärlssystemet, jag har ju en rostfri kittel till :-). Om jag hittar ännu ett rostfritt kärl som är lite mindre så kan ju det funka som maltpipa, och då funkar ju den gamla designen igen.
Nej jag är inte ledsen, haha. Du måste bygga det som funkar för dig ju. Fast jag hade hoppats på att du hann komma till en färdig lösning för falskbotten i hink m.h.a. stekskydd. Jag tittat på det en gång men det behövs ju en kombination av bra filtrering och god mekanisk styrka som jag inte fått till ännu.

Länken till dimmermodifiering från Homebrew talk finns i denna tråd. Man ökar en kondensator för att förlänga tiden på PWM intervallet.
Jag länkar SHBF tråden istället då det kan finnas lite mer nyttigt där.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... 689#p52413

Om du gör en koppling så skulle jag testa den på en glödlampa först t.ex. Jag vet inte vad som är lämplig av/på frekvens för SSRen så jag skulle kört långsamt runt någon/några sekunder fast med så långa tider måste ju säkringen klara full last ett tag så det kanske inte duger för din setup. Men jag har inte byggt med SSR själv så mer info, vilken effekt som de klarar, och vilken frekvens som blir bäst - vi kanske behöver bryggapas kompetens till det. ;-)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag tycker du gör rätt i att satsa på ett trekärlssystem om du har plats. Satsa på ett i tre våningar om du kan. En pump kan strula, men gravitationen är rätt så pålitlig.
Doppvärmare finns dessutom bra och billigt på tyska ebay. Sök på 'tauchsieder', denna t.ex
http://www.ebay.de/itm/Tauchsieder-2000 ... 0853284514
Edit: Dessutom tycker jag du gör rätt i att inte göra några större modifieringar av kärlen. Måste man dit med en kran så måste man, men att såga upp tre stora hål för vattenkokarelement, är svårt att ogöra om man ångrar sig.

Om du använder modifierad LED dimmer och SSR, så behöver inte dimmern sänka någon effekt, utan det är enbart SSR:en som tar lasten. Modifieringen som beskrivs ger en periodtid på ca en sekund, vilket borde vara ganska lämpligt.

Edit2: Ang. SSR, så är fotek snorbilliga på eBay. De funkar, men kvalitén är väl si och så. Omron och crydom är däremot 'riktiga', men kostar mer. Satsa på ett 40A, även om du lätt klarar dig med ett 25A. Det ger bara mer marginal/mindre värmeutveckling i SSR:en.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Här kommer uppdateringen av bryggverksritningen. Egentligen är principen densamma, jag har bara valt att ställa kärlen bredvid varann.
Bryggverksritning 2015-08-09.jpg
@Glugg: IKEAs stekstänkskydd är tyvärr bara stora nog i botten av en jäshink. I toppen kan man dock sätta fast det på nåt sätt i ett modifierat gammalt jäshinkslock som därmed täcker spalten som blir runtom stekstänkskyddet. Mer om detta längre fram. I botten tänkte jag ta botten från en jäshink med en massa hål borrade igenom som en sil, i kombination med ett stekstänkskydd. Bilder på detta kommer längre fram när jag kommit så långt.

@Bryggapa: eftersom jag vill köra recirkulation under mäskning nerifrån och upp så blir jag beroende av pump ändå. Annars hade ett 3-nivåsystem varit det absolut bästa.

tack för tipset om de tyska doppvärmarna! Jag beställer sannolikt idag.

När det gäller modifieringen av LED-dimmern: vad har sen vredet på dimmern för funktion? Kan jag reglera effekten? När jag läser om detta verkar det som att med modifieringen får man ett fast intervall på 1-1,5 sekunder och då är väl effekten också fast?
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inlägg av Glugg »

Morgan skrev: I botten tänkte jag ta botten från en jäshink med en massa hål borrade igenom som en sil, i kombination med ett stekstänkskydd. Bilder på detta kommer längre fram när jag kommit så långt.
Okej, som många hink-i-hink lösningar. Men för enkärlslösningen vi diskuterade tidigare behövde botten vara intakt, förutom inflödet (och även i din nya skiss?)

Edit: OK ytterligare en botten, jag förstår. Jag låter resten av texten stå.

Jag har mest försökt lösa det för att det är kul att förenkla, ha bara en hink inblandad, och man kan nog minska deadspace man tvingas få med hink-i-hink osv. Men det är som sagt för bryggverket och allmänna tankar. Jag har mäskkärl med manifold, och BIAB ibland också.

Det är ett icke konventionellt 3 kärlssystem du beskriver... Intressant, men värt att tänka igenom eventuella problem innan du börjar borra. Men jag ser att du fortfarande funderar.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Morgan skrev:
@Bryggapa: eftersom jag vill köra recirkulation under mäskning nerifrån och upp så blir jag beroende av pump ändå. Annars hade ett 3-nivåsystem varit det absolut bästa.

tack för tipset om de tyska doppvärmarna! Jag beställer sannolikt idag.

När det gäller modifieringen av LED-dimmern: vad har sen vredet på dimmern för funktion? Kan jag reglera effekten? När jag läser om detta verkar det som att med modifieringen får man ett fast intervall på 1-1,5 sekunder och då är väl effekten också fast?
Överväg att börja med ett vanligt 3 kärls system i 3 våningar ändå och prova. Jag har själv svårt att se vinsten (i förhållande till krånglet iaf) med att recirkulera underifrån. Det borde vara bättre att börja enkelt och sen göra förbättringar.

LED dimmer ger då en period tid på 1 sek, med vredet ställer du hur stor del av varje period som är på resp. av. Man effektreglerar alltså med att pulsa SSR:en av/på.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag har bryggt 2 gånger i en braumeister och är övertygad om att recirkulation underifrån är bättre än uppifrån. Jag har tidigare bryggt i ett enklare 3-nivåsystem med lakning ner genom bädden. Bädden har dock släppt igenom lakvattnet ganska långsamt, och om man kör för snabbt uppifrån och ner riskerar maltbädden sätta sig. Jag inbillar mig att detta inte händer när man kör nerifrån och upp eftersom cirkulationsflödet och gravitationen har olika riktning.

Om inte min design funkar riktigt är det bara att höja upp MLT och HLT och köra uppifrån och ned istället. En bekväm sak med min design är ju att alla kärlen hamnar så gott som i samma höjd. Jag är ju dock beroende av pumpen som sagt, jag kommer dock sannolikt ha två parallella pumpar för att få tillräckligt flöde. Tänkte lite fel vid beställningen, dimensionerade efter braumeister 20l men min blir ju som en braumeister 50l. BM 50l har ju två pumpar om jag förstått det rätt. Så om en brakar ihop under ett kok kan man sannolikt åtminstone slutföra bryggningen. Som tur var köpte jag två pumpar på Ebay på en gång. De fick jag häromdagen. Det var dessa jag beställde: http://www.ebay.com/itm/191485436821
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Jag håller med förutsatt att du får till det. Allt du nämnt, och när vatten tillförs gradvis underifrån minimeras också klumpar vid inmäskning - en liten detalj. Så det finns förstås fördelar.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag hade tidigare problem med att det gick långsamt att laka (i mitt 3 nivå system). Skaffade en riktig falskbotten och nu styr jag hastigheten med ventilen istället...
Recirkulerar från botten till toppen med en solarprojects pump (har en liten RIMS värmare mellan också).
Jag är sjukt nöjd med det. Och skulle pumpen strejka så är det ingen katastrof.
Hemligheten tror jag ligger i, dels riktig falskbotten och dels att jag recirkulerar några liter långsamt för hand från början, så bädden får sätta sig. Sen är det inga problem.
Kan tillägga att när jag mäskar in, kör jag vattnet från HLT in från botten genom kranen.

Vill du bygga recirkulering från botten, så 'go for it' :) Det kan absolut finnas fördelar med det, och stopp i lakningen bör du iaf kunna undvika då. Men det är lätt till att bygga intrikata lösningar till problem som egentligen inte finns (rotating sparge arm t.ex).
Skriv svar