Ölkylare, corneliusfat och hållbarhet

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

msv
Nybryggare
Nybryggare

Ölkylare, corneliusfat och hållbarhet

Inlägg av msv »

Är mitt första inlägg här, efter mycket läsande!
Jag har en ölkylare med kylslingor och cirkulationspump för att kyla slangpaketet. Jag önskar att sätta denna samt mina corneliusfat i en skrubb med c:a 8m slangpaket ("pytonslang") till tappstället. Är det någon som har erfarenhet om hur lång hållbarheten på ölet blir på detta sätt? Anläggningen är hemma, så min förhoppning är att ett fat håller ett par månader, är detta möjligt? Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter!
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Ölkylare, corneliusfat och hållbarhet

Inlägg av svensson.lu »

Mina öl brukar bli mellan 6-8 månader innan de blåser i tappen. Humlearomen dalar ju lite men ölen i sig är tipp topp.
Jag är o andra sidan ganska noggran. T.ex. Ölen ser ingen luft efter den har kommit i jäskärlet , all tappning sker slutet och den är kyld till 4C hela tiden efter jäsning är klar.

Phyton slangen gör ju det hela mkt bättre när du har så långa slangar och jag ser ingen anledning till att det inte skulle kunna hålla sig bra under ett par månader.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Insåg att du ju faktiskt inte tänkte kyla själva fatet. Någon månad är antagligen inget problem, men det blir sämre snabbare än i kyl helt klart.
msv
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av msv »

Tack för input!
Nej, min förhoppning är att slippa kyla fatet, jag har inte jättemycket plats i skrubben. Jag antar att man känner på ölet när det blir dåligt innan det blir "farligt" att dricka! Fatet kommer ju att vara kolsyresatt hela tiden när det är anslutet till tappen.
Kenneth_Märsta
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Kenneth_Märsta »

Om du kyler fatet så kan du få in mer CO2 i det, rulla det på en gammal handduk på golvet så kolsyra och öl blandas rejält, (HÖGST 3 bar), ställ det sedan i ett kyskåp med regulatorn inställt på 2,5 bar, så kommer det att fungera fint, vill du sedan trycka upp till party-tryck så ställ in regulatorn på 3 bar igen 3 timmar innan fatet ska användas

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Tänk också på att själva kylaren kommer avge en del värme så tempen i skrubben kan kanske bli hög om skrubben är liten. Det kortar hållbarheten ytterliggare.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skriv svar