Mangrove Jack´s Burton Union M79 utjäsning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

BengtF
Delmäskare
Delmäskare

Mangrove Jack´s Burton Union M79 utjäsning

Inlägg av BengtF »

Tänkte brygga något åt ESB-hållet imorgon då jag hastigt blev gräsänkling. Köpte ett paket M79 som såg passande ut utan att ha kollat upp jästen innan, det stod både hör utjäsning och flockulering på paketet. När jag lägger in jästen i mitt recept (OG=1054) i BeerSmith får jag beräknat FG till 1017 (ca 68% utjäsning) medan Brewer's friend ger 1011 (78%). Är det någon som har erfarenheter av denna jäst och vilken utjäsning jag kan förvänta mig?
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Mangrove Jack´s Burton Union M79 utjäsning

Inlägg av Jacon »

Vad har du för mäskschema i beersmith?
Jag har aldrig använt jästen i fråga, men man ska verkligen inte lita på beersmiths uträkningar av FG. Det gäller även alla andra program. Det ger bara ett hum om var det kan tänkas landa. Det är en uträkning utifrån mäsktemp och jästens utjäsningsgrad (som heller inte är exakt).
BengtF
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BengtF »

Jag har lagt en-stegs infusion, 67 grader, utmäskning 75 i båda verktygen. Beersmith visar 66-70% utjäsning på M79 under ingredienser, därav förmodligen 68% som beräknat värde i receptet. Tyvärr finns det inga siffror på Magngrove Jack's hemsida, det står bara High (någonstans står det 4/5). Jag förstår att utjäsningsgraden bara är ungefärlig men det är så pass stor skillnad på värdena, skulle gärna vilja veta vilken som är mest pålitlig.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Om ujäsningen anges som "high" av tillverkaren så är 78 % den enda rimliga skattningen av de två.
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av GurraG »

Saxat från en tråd på Homebrew Talk:
My experiences with Burton Union are:
77%AA, 152F mash, 90% base, 10% crystal
74%AA, 152F mash, 90% base, 5% crystal, 5% roast

In BS, I use a 72-76%AA range for BU and my estimates have been within a point of FG. I think you could safely expect about 75% and you'll hit really close.
BengtF
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BengtF »

Tack för alla snabba svar, uppskattar verkligen all hjälp man får här på forumet som nybörjare. Räknar med 74-75% och med lite korrigerade volymer hoppas jag på ett FG runt 1014 vilket känns bra, hur det verkligen blir får jag se :)
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jacon »

Förresten, har du mycket specialmalter i receptet? Det påverkar också utjäsningen.
BengtF
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BengtF »

Jag har ca 10% karamell, 5 % bisquit och resten Maris Otter pale. Jag skickade ett meddelande til Mangrove Jack's kundtjänst och fick svar nyss (står i mäsken just nu). De säger 77-80% utjäsning under rätt förutsättningar. Har lagt mig på 75 % i receptet, brukar inte alltid få till "rätt förutsättningar" :)
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av GurraG »

Jag är nyfiken på den här jästen, återkom gärna med intryck när ölen är färdig.
BengtF
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BengtF »

Jag återkommer med hur det går. Klar med bryggningen runt kl 15 , hamnade rätt precis på beräknat OG. Har tyvärr inte tillgång till jäskyl för tillfället men ett källarförråd håller 16-17 grader så där får den börja. Inget bubbel än så länge.
BengtF
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BengtF »

Dags för buteljering av satsen. Det blev 16 liter med OG 1055, mäskat vid 68-69 grader. Rehydrerade jästen vid rumstemperatur och pitchade i vörten som jag kylt till 18 grader. Jästsörjan var lite grynig, andra gånger jag använt torrjäst har det varit en slät mjölkig blandning. Dunken ställdes i förråd som höll 17 grader. Efter 16-18 timmar hade det börjat bubbla, ganska sakta så dagen efter ställde jag den i 18 grader och då kom ganska snart upp i 20. Puttrade på ganska lugnt och stilla under några dagar. Ingen högre krausen, 1-1,5 cm. Höll tempen på 20 i jäskärlet. Efter dag 5 verkade jäsningen avstannat. Mätte dag 6 och fick 1017 och det låg på samma i 3 dagar. Fick jäsa några dagar till och sedan kallkrasch och idag blir det alltså flaskning.
Intrycken nu är i stort sett samma som vid första provet. En fräsch doft av färsk frukt. Fruktigheten finns också i smaken men lite mildare, malten kommer fram. Jag ställde provet i kylen och efter någon timme hade det samlats en kornig fällning på botten, lite grövre än jag sett på andra jäster. Ölen var klar och fin i färgen, troligtvis den minst grumliga grönöl jag haft på mina 10 satser.
Sammanfattningsvis hade jag hoppats på något högre utjäsning (70%) men doft och smak verkar mycket lovande samt att ölen är så pass klar. Humlingen verkar balansera maltsötman så det känns som det kan bli en bra höstöl.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Med så pass hög mäsktemperatur skulle jag inte blivit förvånad om du hade hamnat lite högre på FG än då gjorde. Sänk bara mäsktemperaturen lite om du vill att nästa batch ska jäsa ut lite mer.
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av GurraG »

Använde du ett paket jäst? Isåfall har du underpitchat, vilket nog också kan ha bidragit till lite lägre utjäsning.
mvasilis
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av mvasilis »

GurraG skrev:Använde du ett paket jäst? Isåfall har du underpitchat, vilket nog också kan ha bidragit till lite lägre utjäsning.

Du får samma FG när du underpitchar som om du får vid korrekt pitch, bara mycket mer smakbidrag från jästen och längre lagtime/jäsning. Men tillsist ändock samma FG.

Källa: Neva Parker på Whitelabs i denna videon https://www.youtube.com/watch?v=2vELwUsBmWQ
Skriv svar