Hej,
Jag har bryggt ca 15 batcher helmaltsbyggningar, men har på mina senaste 3-4 öl fått en ton/felsmak som jag inte klarar av. Min gissning är att det är DMS jag känner. Jag har svårt att sätta fingret på smaken, men den anas både i doften och tar mycket plats i smaken. När ölen är riktigt kall (3-4 grader) är den extra tydlig, och tonas bort när ölen blir varmare och andra smaker/dofter blir tydligare. Kan inte säga att jag refererar till burkmajs eller kokta grönsaker direkt, men kanske? Hmm.. Jag har aldrig definierat smaker tidigare så detta är mitt första försök till felanalys.
Det jag reflekterade över igår när jag smakade min senaste batch (en Pale Ale, neutral och balanserad) är att det kanske har att föra med hur jag gör mitt humlekok.. När jag kokat upp ölen så lägger jag humlen i min BIAB påse (i sarita/teresia-tyg) och spänner den över kastrullen. Så hela grytan är täckt på samma sätt som när jag mäskar. Bortkoket är normalt, ca 3-4 l/h så har inte reflekterat över att det kan påverka bortkoket av DMS.
Så, vad tror ni? Är det DMS jag känner? Och är det en trolig felkälla? Kommer brygga en ny batch imorgon och givetvis testa koka humlen fritt i kokkärlet, men om ni har annan input mottages det varmt!
Felsmak DMS?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Felsmak DMS?
Tveksam till att det skulle vara DMS. Burkmajsdoften och smaken är markerad när det finns DMS. Att du använder pale ale malt talar också emot DMS. När kommer felsmaken/doften?
Grönsakssoppesmaken är mycket tydlig så den brukar man inte missa, både den och DMS är vanligast om du brygger med pilsnermalt. Vissa felsmaker tonar dock bort med lagring iallafall om du brygger lager, DMS är dock en smak som inte försvinner. Alebryggning har jag inte stor erfarenhet av så där får andra komma med sina erfarenheter.
Att tyget skulle stoppa bortkoket av DMS låter inte heller rimligt, kör själv med locket halvt på glänt när jag kokar och har inga problem med DMS trots att jag vanligtvis brygger lager.
Grönsakssoppesmaken är mycket tydlig så den brukar man inte missa, både den och DMS är vanligast om du brygger med pilsnermalt. Vissa felsmaker tonar dock bort med lagring iallafall om du brygger lager, DMS är dock en smak som inte försvinner. Alebryggning har jag inte stor erfarenhet av så där får andra komma med sina erfarenheter.
Att tyget skulle stoppa bortkoket av DMS låter inte heller rimligt, kör själv med locket halvt på glänt när jag kokar och har inga problem med DMS trots att jag vanligtvis brygger lager.
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Med tanke på årstiden så kan det ju vara att du jäser för varmt? Vad använder du för jäst?
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Lämna in en flaska hos SHBF om du är medlem, så kan du få svar på om det är dms eller ej 
Ok, tack för input. Satte mig med en nyöppnad majsburk och jämförde, och jag tror ändå att det drar åt det hållet.. Bryggde en steamer igår utan påse, pellets direkt ner i koket så får se om det ger effekt.
Jäsningen har jag 100% koll på med jäskyl och en STC-1000+ så där är det inga konstigheter. Kyler med kylspiral till 17 grader på ca 15 min så även där borde det vara lugnt.
Men det är nog ett bra råd att testa denna batch, om felsmaken ligger kvar skickar jag in en flaska till SHBF.
Återkommer!
Jäsningen har jag 100% koll på med jäskyl och en STC-1000+ så där är det inga konstigheter. Kyler med kylspiral till 17 grader på ca 15 min så även där borde det vara lugnt.
Men det är nog ett bra råd att testa denna batch, om felsmaken ligger kvar skickar jag in en flaska till SHBF.
Återkommer!
Hmm, en ny tanke har slagit mig. Har sedan drygt ett år tillbaka handlat alla mina ingredienser hos min LHBS, och noterade nu när jag bryggde min Steamer att bäst före datum på humlen hade passerat med en månad!! Humlen förvaras i en kyl hos honom. Har nog inte kollat detta tidigare, och började fundera på hur bra snurr han har på malten också..
Förmodligen här skon klämmer, det är en lite unken, avslagen smak som sätter sig lite längre bak på tungan.. det känns som att den "ligger i" beskan, om ni förstår vad jag menar. Har någon av er erfarenhet av denna typ av smak eller gammal humles och ev malt på ölen?
Förmodligen här skon klämmer, det är en lite unken, avslagen smak som sätter sig lite längre bak på tungan.. det känns som att den "ligger i" beskan, om ni förstår vad jag menar. Har någon av er erfarenhet av denna typ av smak eller gammal humles och ev malt på ölen?