Hej
Jag skulle vilja jäsa min öl i jordkällaren.
Det är konstant 14c, är det för kallt?
Hittade en 5kg maltpåse som fått mögel på kanten.
Tycker det ser torrt och fint ut i mitten. Vågar man köra? Finns det någon risk?
Us-05 i 14C? Mögel på malten
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Us-05 i 14C? Mögel på malten
Det är för kallt för us-05 men det finns andra jästsorter som trivs där nere. Prova en kölsch-jäst t.ex.
Ang. malten är det svårare. Det kommer säkert fungera bra, men hur gött känns det att brygga med mögliga och gamla råvaror?
Ang. malten är det svårare. Det kommer säkert fungera bra, men hur gött känns det att brygga med mögliga och gamla råvaror?
// Jonas
Om du jäser de första dagarna i jordkällaren och sen ställer in hinken i rumstemp blir det nog perfekt.
+ 1 på den! Gissar att temperaturen på vörten kommer att ligga runt 17 grader när jäsningen kommit igång och det har funkat perfekt för mig. Ställ ut den sedan jäsningen börjat avta så blir det perfekt!
Tack för tipsen!
Slängde Malten.
Pitchade i 23C och sedan in i källaren. Relativt kallt där nu, ca 13C men jäsningen verkar kommit igång bra.
Tar ut hinken om någon dag och låter den stå inne, ca 20C.
Slängde Malten.
Pitchade i 23C och sedan in i källaren. Relativt kallt där nu, ca 13C men jäsningen verkar kommit igång bra.
Tar ut hinken om någon dag och låter den stå inne, ca 20C.