Lagring i plastkärl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Lagring i plastkärl

Inlägg av dernebo »

Jag har just bryggt en Imperial Stout på OG 1.106 och undrar över lagringen... Jag har förstått att öl med högre alkohol ofta vinner mer på lagring. Tänkte sätta denna i ett corneliusfat och ställa svalt, men vill inte gärna avvara ett fat. Funkar det lika bra att lagra i en vanlig jästunna svalt och mörkt? Tänker då tappa över till en ny tunna innan lagring för att få bort jästkaka och humleskräp.

Eller bör den vara trycksatt och kolsyrad?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Lagring i plastkärl

Inlägg av Falkens »

Varför inte tappa den på fat, kolsyra och gör klart allt för att sen flaska den för lagring.
Eftersom det är 10%+ABV så lär den väl stå iallafall minst 12 månader. Om man tar 50cl flaskor och några 25 eller 33 ckl flaskor så kan man provsmaka under resans gång

Så hade jag gjort...
// Jonas
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det funkar i ett syretätt kärl á lá Better Bottle, men inte i vanlig plasthink.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Tror det är bättre med betterbottle el dylikt för lagring så det inte sipprar in luft.
Edit: sitter på kackigt wifi i , såg inte ekstedts svar.
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av aleandrowest »

Vanlig glasdamejeanne funkar bra för lagring. Fyll bara ända upp och förslut med något. Brukar ta Star-Sanad plastfolie täckt med alufolie och linda sjukt hårt med tejp runtom för att försluta.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Tack för input. Bäst känns ju att lagra på fat, men vill ogärna avvara ett fat under lång tid. Kanske blir att mottrycksfylla flaskor från fat och sen lagra...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Förra sommaren tappade vi över en imp stout från en hink till en annan efter avslutad jäsning, stod mörkt i källaren med lock+jäsrör, ca 12 liter i en 30 liters hink från humlegården, i ca 3 månader innan den tappades på flaska, mest som ett test och för att det stod så i boken vi hade köpt...
Den blev kanon och hade inga problem att bilda kolsyra när den sedan flaskades och smakade bra efter 5 månader och minst lika bra nu 1 år senare...
Nästa stout ska vi brygga större batch och testa att flaska hälften o låta resten stå på lagring för att jämföra ev skillnad?

Möjligt att det inte behövs om man nu inte tänkt ha i ev kuber av ek/annan smaksättning efter avslutad jäsning...

Ja hävdar iaf av egen erfarenhet att en vanlig hink med jäsrör funkar alldeles utmärkt, gäller bara att komma ihåg att fylls på jäsröret utifall det dunstar under tiden lagring sker...
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Varför inte bara tappa på flaska med vanlig kolsyrejäsning? Har gjort så med många Imperial Stouts som stått sig bra i flera år.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Weinkeller skrev:Varför inte bara tappa på flaska med vanlig kolsyrejäsning? Har gjort så med många Imperial Stouts som stått sig bra i flera år.
+1.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Hur mycket socker använder ni då för kolsyrejäsningen? Jag tycker det är svårt att få rätt nivå eftersom jästen fortsätter långsamt och ger för mycket kolsyra efter många månader. Det är lättare att få till om man lagrar på fat några månader med rätt kolsyretryck. Men hållbarheten blir tyvärr sämre utan jäst i flaskorna, det blir mycket lätt oxiderat vid långlagring.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

dernebo skrev:Tack för input. Bäst känns ju att lagra på fat, men vill ogärna avvara ett fat under lång tid. Kanske blir att mottrycksfylla flaskor från fat och sen lagra...
Så gör jag om jag behöver. Jag tycker det funkar bra sen kan man alltid köpa ett fat till om det skulle vara till fördel. Begagnade fat är ju inte så dyra :)
// Jonas
Skriv svar