Hej,
Ölen jäser bra, nästan för bra...två dagar har ölen nu jäst och det har kommit skum från jäsningen i jäsröret. Vad ska man göra? Ta bort röret och rengöra? Om ja, räcker vatten och spraya på starsan? Eller bara låta det vara och hoppas att jäsningen avtar successivt?
Överjäsning -vad göra?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
brother_loui
- Satsbryggare

Re: Överjäsning -vad göra?
Samma sak hände mig förra gången jag skulle jäsa weissbier. Jag tog bort jäsröret och gjorde rent precis som du föreslår, och det gick fint. Men det finns ju så klart en liten infektionsrisk.
Nu kanske det är för sent, men försök att hålla nere temperaturen nästa gång så är det mindre risk för stormjäsning. Alternativt inte fylla jäshinken lika mycket när du brygger överjäst öl.
Nu kanske det är för sent, men försök att hålla nere temperaturen nästa gång så är det mindre risk för stormjäsning. Alternativt inte fylla jäshinken lika mycket när du brygger överjäst öl.
Överjäsning -vad göra?
Instämmer med bror louie.
1. Definitivt ta bort och rengör / sanera rör och utsida.
2. Sänk temperaturen ca 4-5 grader så blir jäsningen lugnare (åter till rätt jästemp efter några dagar) i kyl ellen vattenbad (bäst effekt) eller med våt handduk runt.
3. Eller sätt på en blow-off tube (vet inte vad vedertaget svenskt namn är) om det fortsätter, alternativt nästa gång.
4. Studera skräckfilmer på Youtube så känns det bättre.
Den här är roligast av alla
http://youtu.be/UgfubawsrcM
Där ser du du har inget problem att komma med
(Nybryggarekategorin? Pga innehåll, ej person. Vi är alla nybörjare jämfört med vissa helt klart...)
Hoppas detta hjälper dig.
1. Definitivt ta bort och rengör / sanera rör och utsida.
2. Sänk temperaturen ca 4-5 grader så blir jäsningen lugnare (åter till rätt jästemp efter några dagar) i kyl ellen vattenbad (bäst effekt) eller med våt handduk runt.
3. Eller sätt på en blow-off tube (vet inte vad vedertaget svenskt namn är) om det fortsätter, alternativt nästa gång.
4. Studera skräckfilmer på Youtube så känns det bättre.
Den här är roligast av alla
http://youtu.be/UgfubawsrcM
Där ser du du har inget problem att komma med
(Nybryggarekategorin? Pga innehåll, ej person. Vi är alla nybörjare jämfört med vissa helt klart...)
Hoppas detta hjälper dig.