Maltmagnus no1

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
msv
Nybryggare
Nybryggare

Maltmagnus no1

Inlägg av msv »

Är total nybörjare, och har kastat mig in i detta med ovanstående ölkitt. Eftersom jag läst en hel del i ämnet så blir jag lite förvånad när jag ser i instruktionen från maltmagnus detta: "man kan laka om man vill, men det är inte nödvändigt". Jag bryggde ölen slaviskt efter receptet, och den blev enligt mitt tycke och för att vara nybörjare jättebra!

Men nu börjar jag fundera på att köpa ett kitt till och brygga med lakning bara för att se skillnaden. Eller vad kommer jag märka? Är lakningen av mindre betydelse för vissa recept? Tacksam för all input!

Skickat från min iPad med Tapatalk
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Maltmagnus no1

Inlägg av Grindcrusher »

Med risk att låta tjurig; det här är ett av många bra exempel där en admin bör flytta inlägget till nybörjar-forumet.

Med det sagt. Kul att du gillade din första öl, välkommen till hobbyn, och börja laka om du tycker att din öl inte blir så stark som du räknat med. Lakning är något man gör för att skölja ur mer av sockret ur malten.
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av aleandrowest »

Precis som grindcrusher sade då sköljs mer av sockret ut ut malten genom lakning. Dock medför detta inte en starkare vört, eftersom vörten med högst socker-koncentration redan tappats ut. Du får mer volym och kan på så sätt använda mindre malt för att få en större volym öl, med andra ord kan du bättra på din effektivitet. I liten skala kan lakningen ofta slopas eftersom malt är billigt, den kan också medföra risk för felsmaker genom att tanniner lakas ut ur maltskalen och vörten syresätts.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

aleandrowest skrev:...och vörten syresätts.
Skulle detta vara ett problem i lakningen menar du?
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av aleandrowest »

niklas_n skrev:
Skulle detta vara ett problem i lakningen menar du?
Som sagt, kan medföra risk genom syresättning. Detta har diskuterats många gånger och många menar att effekterna av hot side aeration inte blir så stora att de går att känna av. Men jag anser att ju mindre batcher man brygger desto större är risken för att effekterna av hsa blir märkbara. Detta eftersom kontaktytan med syret i luften blir förhållandevis stort jämfört med större bryggverk.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

aleandrowest skrev: Som sagt, kan medföra risk genom syresättning. Detta har diskuterats många gånger och många menar att effekterna av hot side aeration inte blir så stora att de går att känna av. Men jag anser att ju mindre batcher man brygger desto större är risken för att effekterna av hsa blir märkbara. Detta eftersom kontaktytan med syret i luften blir förhållandevis stort jämfört med större bryggverk.
Jaha du tänker på HSA, det trodde jag var en myt mer eller mindre.
Skriv svar