Hej.
Är total nybryggare och har bara kört en sats tidigare (en IPA jag misslyckades totalt med alkoholhalten på, blev som en folk öl 3,8%. Passar mig iofs bra då jag dricker öl så gott som varje kväll o det är ingen hit med starköl när man ska jobba dagen efter).
Då jag är helt ny så har jag kört med Coopers satser och inte håller på o maltar själv än.
Nu har jag satt en Vete öl då jag är ganska förtjust i dom. Problemet är att jag har ganska varmt inne på sommaren och kan inte göra mycket åt det. 23-24 grader dagtid.
Altanen öppen kvällar/nätter så då sjunker det.
Ingridienserna jag hade är:
•Coopers TC Wheat Beer
•Coopers TC Malt extrakt wheat
•1 Kilo Coopers Diy beer Brew Enhancer 2
•400 gram Dextros
•Medföljande Jäst
OG hamnade på 1.057
Nu efter drygt en vecka så verkar den totalt stannat på 1.020 2 dagar i rad.
Kan jag få fart på jäsningen igen eller e det kört o bara tappa upp?
Med vänlig hälsning,
Tommy
Vete öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Vete öl
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=8656
Läs lite där
Korta svaret är att du kan snurra kärlet lite för att få upp jästen i suspension. Även att försöka höja tempen några grader..
Läs lite där
Korta svaret är att du kan snurra kärlet lite för att få upp jästen i suspension. Även att försöka höja tempen några grader..
Re: Vete öl
Provar skaka den lite då.
Vill inte höja tempen då jag nu vid 22:00 har 24 grader inne, lär ju kunna sova med.
Tack för svaret.
Vill inte höja tempen då jag nu vid 22:00 har 24 grader inne, lär ju kunna sova med.
Tack för svaret.
Best regards / Med vänlig hälsning
Tommy
Tommy