Olika temperaturer vid jäsning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Olika temperaturer vid jäsning
Tänkte jäsa en sats i förrådet men temperaturen varierar mellan 15 och 20 grader där. är det bättre än å jäsa inne där det är upp mot 25 grader ?
Re: Olika temperaturer vid jäsning
Ja (Åtminstone troligen)
Det räcker för mig
. Kör på det.
Är andra satsen jag kör någonsin och första jäste ut på 5 dagar här inne i 24-25 grader.
Ändå jäkligt god.
Är andra satsen jag kör någonsin och första jäste ut på 5 dagar här inne i 24-25 grader.
Ändå jäkligt god.
Välj en jäst/öl stil som drar nytta av tempen.. Jag skulle nog börjat i lägre spannet första 48h och sen flyttat in i varmare.. Problemet är temp dropen på nätterna för dig. Icke bra för jästen att tempen sänks..Tengel skrev:Det räcker för mig. Kör på det.
Ändå jäkligt god.
Är det oisolerat? Annars sätt in nån värmare över 2nätter så den håller 19-20c. Helst lägre men d blir väl svårt. Flytta sen in den i varmare..
Ett värmebälte eller liknande kan vara en ide.