Jäskyl kompakt variant

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Jäskyl kompakt variant

Inlägg av HaXXXeroviche »

Jag ska börja med att medge att jag är veteran i öldrickargemet men nybörjare när det kommer till bryggandet. Det hela började med att min bror lurade in mig på banorna och skatteåterbäringen fick sätta sitt till. Jag har läst runt genom massa recept som jag är väldigt sugen på att prova men vågar inte riktigt ge mig in på det i sommarvärmen då dem flesta recepten kräver en mycket lägre jästemperatur än jag kan tillhandålla då lägenheten på 38 kvadrat inte bjuder på någon kyla ellet möjlighet för extra kylskåp.

Tanken slog mig efter att jag byggt ihop kopparspiralen att kyla vörten med att det temligen borde gå att ha en spiral i jäskärlet (30L plastvariant) där man styr kylvattnet in med hjälp av en UT200 sam en magnetventil anpassad för kranvatten. Tempgivaren får ju inte ligga i battenbad men borde överföra korrekt temperatur om man genomför ett kopparrör in i jäskärlet med täta kopplingar. Lika väl ska ju spiralen kunna ha in samt utlopp utanför hinken för att få ett helt tätslutande kärl.

Återigen så är denna teoretiska lösningen lämplig för mig då den inte tar större plats än jäshinken. Vad tor ni experter om detta. Oroar jag mig för mycket för jästemperaturen och tror ni att denna lösningen skulle vara användbar?
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Jäskyl kompakt variant

Inlägg av Morgan »

Klart det funkar, men det kommer gå åt hiskeliga mängder vatten. Omoraliskt mycket.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

då vattnet ingår i min hyra är det inte ett problem för ekonomin. Däremot känns det ju inte helt miljövänligt som du poängterar. Vi får se hur jag gör. Kanske får dra ner på badkarsanvändningen och duscha effektivt ist för att inte förlora sllt för mycket karma poäng.
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

du bör ha en spiral i syrafast om du ska ha den i jäshinken koppar lär ärva sönder ganska snabbt
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

HaXXXeroviche skrev:då vattnet ingår i min hyra är det inte ett problem för ekonomin. Däremot känns det ju inte helt miljövänligt som du poängterar. Vi får se hur jag gör. Kanske får dra ner på badkarsanvändningen och duscha effektivt ist för att inte förlora sllt för mycket karma poäng.
Vatten är en del av din hyra, blir det en orimlig konsumtion i fastigheten så kommer värden bara höja hyran eller låta var och en betala den saken själva.
// Jonas
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Till att börja med kommer dom nog vilja felsöka efter läckage om mängden använt vatten höjs rejält under dagarna
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Japp
// Jonas
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Verkar vara ett krångligt sätt att kyla på.
Sommartid är kallvattnet varmare vilket gör att jag tvivlar på att du får svårt att komma under 16-18° i hinken. Då blir kyleffekten lika bra med att ställa jäshinken i ett vattenbad och ha en t-shirt/tunn handduk på jäshinken som suger upp vatten från botten. När vattnet dunstar från tröjan/handduken tar ångan med sig energi från jäshinken och hinken blir kyld.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

knox skrev:du bör ha en spiral i syrafast om du ska ha den i jäshinken koppar lär ärva sönder ganska snabbt
om jag förstått saken rätt så ärgar koppar i basisk miljö, inte sur.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Okej, det kanske inte ärgar med den men fäller ut sig, testa att sänka ner lite koppar i något lagom surt runt 3-4pH som färdig öl oftast håller så kommer du få grönt vatten. Det är så jag rengör klon kylspiral, ner i ett Bass med svag citronsyra i 30-60minuter
brother_loui
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av brother_loui »

Jag har precis samma problematik som du. Det slutade med att jag tröttnade och gick och köpte mig en party cooler istället och är jättenöjd! Dessutom har den en hög WAF faktor! Det finns ett antal trådar om det här på forumet.

Om det fortfarande är för stort så finns det en lösning på marknaden som skulle passa dina behov ganska bra. Det bygger på ett peltierelement som man monterat på en anodiserad aluminiumstav, som sedan sänks ner i vörten. Dock är den kommersiella versionen löjligt dyr, men är du lite händig kanske du kan skruva ihop din egen?

http://www.brewjacket.com
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Jag ser att jag har glömt av den här tråden. Det slutade med att jag köpte en partycooler som jag direktkopplade på kompressorn och styr med stc 1000. Tack alla för input och jag vill försökra er om att jag inte är en ohederlig vattentjyv/miljöbov (fick faktiskt så dåligt samvete att jag har blivit en hejjare på att återvinna :oops: )
Skriv svar