Få till en mer fruktig smak IPA

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jesterzeb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Få till en mer fruktig smak IPA

Inlägg av Jesterzeb »

Har precis provsmakat en IPA som jag bryggt och tycker den att jag saknar mycket fruktsmaker i denna det blir mycket maltsmak (brödig) vad borde man ha tänkte på i detta recept för att få till en bättre humle/fruktig smak. Vill inte få allt för hög bitterhet i denna men ändå hög humlesmak. Jag bryggde denna enligt detta recept, slutade med ca 3l färdig vört OG 1.062 FG 1.010. Bryggde med Biab metod

0.9kg maris otter
0.2kg caramel 10L
5g northern brewer 60min
20g centanniel 5min
Nottingham torrjäst
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Få till en mer fruktig smak IPA

Inlägg av eric »

Byt ut Maris Otter till pilsner eller Pale ale samt torrhumla så blir det mindre maltigt och mer fruktigt.
Jesterzeb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jesterzeb »

Ok har aldrig provat att torrhumla hur mycket ska man använda sig av på ett ungefär? Ska man använda pellets eller kottar eller spelar det ingen roll? ska man bara slänga i det i jäskärlet och sen filtrera bort när man tappar på flaska? Mycket konstiga frågor kanske men jag är ny i bryggsvängen och vill försöka lära mig genom att prova och lära mig på vägen.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Testa med 5 g/ första gången. Sen kan du justera nösta gång du brygger efter smak. Jag filtrerar bort torrrhumlen genom att köra slangen från häverten i en biabpåse i jäshinken. Pellets är bäst tycker jag.
Gubbgôtt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Gubbgôtt »

Jag tycker väl att du kan ju alltid blanda ett gäng amerikanska humlesorter, ha mindre "brödiga" basmalter (som föreslagits), något mer Crystal 50/60 som är vanligt i IPA och även kanske en fruktigare och känsligare brittisk öljäst?

Det är några försiktiga förslag från min sida som teoretiskt skulle ge det resultat du vill åt.
Skriv svar