Party Cooler för vört & ölkylning!?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Party Cooler för vört & ölkylning!?
Ska tillägga att jag har en cylinda och kör med 15l hinkar så jag lyfter enkelt ur hinken för att flaska.
Jag köpte också en ganska nyss. Tack vare Pilsnerkokaren är jag 2 lakan fattigare! Fan.
Har väntat på ett bra tillfälle att säga detta!!!
Men den e fin!
Vad jag gjort nu är bara rengöring av coolern och sen en starsannad alu folie över hålet i hinklocket. Struntar i vattenlås. Folien klibbade fast ganska bra runt om och flyttade väl på sig när det blir tryck antar jag - har inte märkt något problem.
Har iofs kört låg temp (15 C) även med ale jäst och sen rampat upp och då blir det ingen kraftig jäsning.
Men det borde säkert gå att rigga en blow off tube som går ut på sidan på något sätt. Det kommer jag kanske göra, jag tänker inte rigga ett otympligt jäsrör på denna. Det förstör både smidighet och estetik för mig. (Min står framme det var bl a därför jag kände att en vanlig kyl skulle bli för fult och fick snällt hosta upp lite stålar)
Borra i glaset. Ledsen men... lol! Skriv upp den i pinsamma misstag tråden
Men den e fin!
Vad jag gjort nu är bara rengöring av coolern och sen en starsannad alu folie över hålet i hinklocket. Struntar i vattenlås. Folien klibbade fast ganska bra runt om och flyttade väl på sig när det blir tryck antar jag - har inte märkt något problem.
Har iofs kört låg temp (15 C) även med ale jäst och sen rampat upp och då blir det ingen kraftig jäsning.
Men det borde säkert gå att rigga en blow off tube som går ut på sidan på något sätt. Det kommer jag kanske göra, jag tänker inte rigga ett otympligt jäsrör på denna. Det förstör både smidighet och estetik för mig. (Min står framme det var bl a därför jag kände att en vanlig kyl skulle bli för fult och fick snällt hosta upp lite stålar)
Borra i glaset. Ledsen men... lol! Skriv upp den i pinsamma misstag tråden
Ja vad gäller att lyfta ur så har jag gjort en sele till hinken utav spännband som följer med ner i coolern men det är för nödfall, den är definitivt för tung normalt och jag kör hävert för att tömma. Fast den underlättar även sen det är väldigt trångt att få grepp om hinken.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Du är värd en blank och fin CoolerGlugg skrev:Jag köpte också en ganska nyss. Tack vare Pilsnerkokaren är jag 2 lakan fattigare! Fan.Har väntat på ett bra tillfälle att säga detta!!!
Men den e fin!
Hela Coolern blir fylld med co2 efter ett tag så det som behövs är tyg över hålet i hinken som inte släpper igenom bananflugor till vörten.
En metallring räcker länge för att hålla tyget på plats.
Vad tror ni om att köra med Sterilock http://maltmagnus.se/utrustning/jasning/Sterilock, får den plats tro? 

Just det tänkte på Sterilock innan jag köpte coolern faktiskt. Men glömde av att den fanns sen.
Kan nog få plats ja.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Glugg skrev:Jag köpte också en ganska nyss. Tack vare Pilsnerkokaren är jag 2 lakan fattigare! Fan.Har väntat på ett bra tillfälle att säga detta!!!
Men den e fin!
För att göra det ännu värre så rear netonet ut dom för 1490:- nu. Skulle inte förvåna mig om det är fraktfritt också.Pilsnerkokaren skrev:Du är värd en blank och fin Cooler
Hela Coolern blir fylld med co2 efter ett tag så det som behövs är tyg över hålet i hinken som inte släpper igenom bananflugor till vörten.
En metallring räcker länge för att hålla tyget på plats.
Har jag fattat det rätt att det går i en vanlig jäshink på 30 L?
Vore ju perfekt att få en till kyl att jäsa i.
Som svar på min egen fråga så är svaret ja, om man moddar hinken lite.
Tänk att man skall ha så bråttom
Vore ju perfekt att få en till kyl att jäsa i.
Som svar på min egen fråga så är svaret ja, om man moddar hinken lite.
Tänk att man skall ha så bråttom
-
brother_loui
- Satsbryggare

Får tacka pilsnerkokaren för tipset! Jag gick och införskaffade mig en nu under eftermiddagen. En annan firma var snabba på att matcha priset!Pilsnerkokaren skrev:För att göra det ännu värre så rear netonet ut dom för 1490:- nu. Skulle inte förvåna mig om det är fraktfritt också.
Dock har min nuvarande jäshink har en tappkran. Så det får bli att gå och köpa en dedikerad jäshink utan kran imorgon.
Någon som fixat så att temperaturen går att få upp till kring 20 grader?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

har läst om någon som moddat coolern med stc1000, men hur det gick för hen vet jag inte.
Nej fy fan.För att göra det ännu värre så rear netonet ut dom för 1490:- nu. Skulle inte förvåna mig om det är fraktfritt också.
Fraktfritt jo jag tackar... Jag jobbar på veckorna sa jag. Inga problem sa NetOnNet, du kan bara göra upp en tid kvällstid med transportfirman typ fram till åtta.
Sen rätt som det var stog den på nåt lager hos Posten som sa "Nej vi kör såklart bara ut på vardagar kontorstid. Vi kommer när du minst anar mellan 10 och 17 typ. Vi ses då, du är väl hemma?"
Öh, hade jag gått hemma och skrotat hela dagarna hade jag nog inte haft råd att lägga 2ksek på en cylinderformad lyxcooler. Tänk lite!
PartyCoolern kan ju också användas på omvänt sätt; nämligen avslagen & hjälpa till att isolera värmen. Jäser nu en Saison i den & fick upp den i 29,2 grader när det jäste som mest. Nu nästan 26 grader & kul att verkligen se att jäsningen drar upp tempen. Håller tummarna för att biran blir bra, har aldrig jäst så varmt men Belle Saison ska ju tåla det..
- ängesbryggarna
- Helmaltsbryggare

Min PartyCooler kommer förmodligen idag
En fundering angående att inte jäsröret får plats... Varför inte använda gummitutan som vanligt i hinklocket, men att istället för någon dyr lågbyggd anordning som fanns i länken innan, att använda en vanlig glaskula uppepå gummitutan, som man snor från barnens leksakslåda.
Den borde kunna ligga bekvämt, en aning större än hålet i gummitutan. Det ska jag prova!
Tål en PartyCooler att gå kontinuerligt?? Har någon fått sin att rasa än?
Tål en PartyCooler att gå kontinuerligt?? Har någon fått sin att rasa än?