Första stöpningen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
krakowww
Satsbryggare
Satsbryggare

Första stöpningen

Inlägg av krakowww »

Jag har tidigare bryggt ett gäng extraktbryggningar med helt ok resultat. Nu är tanken att prova stöpning för ännu bättre resultat. Ölen jag tänkt brygga är en Engelsk Best Bitter. Receptet blir Coopers flytande maltextrakt light, Fuggle humle, Nottingham jäst och Crystal 100 malt. Tanken är ett OG på ca 1.045 och IBU på ca 30, volymen på 10-12 liter.
Frågan är vilken mängd/andel Crystal malt jag borde ha? 5-10%? Och hur räknar jag då ut den procenten gentemot extraktet?
Groopen
Delmäskare
Delmäskare

Re: Första stöpningen

Inlägg av Groopen »

Pröva att labba lite i Brewers friend: http://www.brewersfriend.com/homebrew/r ... alculator/
krakowww
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av krakowww »

Tack det var en bra sida, det verkar som om receptet jag tänkt mig kan fungera rätt bra.
Det hjälpte dock inte grund frågan så mycket. Vilken andel Crystal malt är lagom för att ölet ska bli "gott"? Jag är ute efter lite extra färg och fyllighet men vill inte att det ska över utan balansen är viktigast.
Groopen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Groopen »

Jag tror att om du testar lite på sidan och hittar "rätt färg" för ölen så kommer det att bli gott. :D Jag försökte lägga in de uppgifter du nämnt och kom fram till följande:
Best bitter.jpg
Som du kan se så hamnar det mesta inom ramarna för ölen du vill göra och innan du blivit mer varm i kläderna så är det nog det bästa man kan satsa på.

edit: Då jag inte vet hur mycket extrakt en förpackning cooper har så justerade jag med torkat maltextrakt för att nå upp till önskad OG.
krakowww
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av krakowww »

Ok, det var i stort sett så jag gjorde receptet när jag lekte runt på sidan. Tror nog jag kör så då med ca 10 % Crystal malt. Blir det inte bra får jag justera till nästa gång.
Groopen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Groopen »

Exakt. Jag tror det kan ta några bryggningar innan man börjar förstå hur man kan justera ett recept för att få det som man vill ha det och vid justeringar så är det bra att ändra en sak i taget så man vet vad man gjort och hur det förändrat smaken.
Skriv svar