Bränna vört med elpatron? Sant el falskt?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Bränna vört med elpatron? Sant el falskt?
Jag har hört och läst både att man kan bränna vörten med en elpatron under vörtkoket och att det inte kan ske. Vad är era erfarenheter? Har ni fått en öl som smakar bränd vört/ hårt karamelliserad?
Ifall så är fallet. Vad har ni användt för effekt på patronen. Det damma borde väl kunna hända med gas om man kör med hög värme och tunna kastruller?
Helst svar som baserar sig på empiriska experiment istället för egna teorier.
Ifall så är fallet. Vad har ni användt för effekt på patronen. Det damma borde väl kunna hända med gas om man kör med hög värme och tunna kastruller?
Helst svar som baserar sig på empiriska experiment istället för egna teorier.
Re: Bränna vört med elpatron? Sant el falskt?
Så länge hela elementet är täckt med vätska bör det inte vara några problem. Om elementet är delvis ovan vätskeytan kommer det ske lite vidbränning. Det är min erfarenhet iallafall.
- assistredo
- Maltrostare

Aldrig märkt något bränt (åtminstone själv och diverse öldomare) under minst tio år. Kokat 20-35 liter åt gången med 2 000 - 3 000 W. Från ljusa lager till svarta stout.
Björn Petersson
Har aldrig märkt att vört blivit bränd. Fastbrända avlagringar på element har jag sett men aldrig upplevt någon smak av. Är patronen väldigt kort så ökar risken men nej det är ett ickeproblem i stort tycker jag. Kör på bara!
-
Daddybrewer
- Torrhumlare

Hej,
Jag har råkar ut för detta då jag bryggde en imp stout,
Detta med 2000 w element från vattenkokare.
Ölen fick en ton av askfat som dock efter 5-6 månader är borta.
Är du säker på att det inte var malten i sig som bidrog med detta? Black patent och liknande har ju en askton som avtar med tiden.Daddybrewer skrev:Hej,
Tack för era svar. Det låter uppmuntrande. I min nuvarande kokare 3kw delat på 3 element U-formade ca 30cm lång har jag aldrig upplevt brända toner. Brukar bli lite humlepellets beläggning på elementen eller vad det nu är.
Beräknade mantel ytan på den nya elpatronen jag tänkte installera och det gav mig en effect på ca 47 watt per kvadrattum. Blinchmanns boilcoil element har 30w på samma yta och är optimerad för wortkok. Det låter som man kan känna sig rätt trygg på 47w/ kvadrattum.
ULWD-värmare verkar vara grejen om man är orolig för fastbränd vört. Funderar på att komplettera min Patina med ett sådant element.
http://www.theelectricbrewery.com/heating-elements
http://www.theelectricbrewery.com/heating-elements
Fastbränning på värme-elementet är ett högst verkligt problem för mig med 2kW element från vattenkokare, och då speciellt med vört på högre densitet. Jag har inte räknat på watt-densiteten för just denna spiralen, men det är ingen tvekan om att ULWD element är nödvändigt.
Konsekvensen för elementet är en ganska tjock brun-till-svart beläggning som är svår eller omöjlig att helt få bort, trots försök med kemikalier som soda etc. Osäker på hur länge detta element kommer kunna användas.
Konsekvensen för ölen är jag inte helt säker på, men ölen har dock alltid fått en tydligt mörkare färg än förväntat, och jag har faktiskt aldrig lyckats göra en ljus ale med denna setupen. Min gissning är förstås att detta även påverkar smaken, och sannolikt kan påverka ännu mer med tiden om fastbränning sitter kvar på elementet, eller om det t.o.m. lossnar i flagor emellanåt.
Jag kommer själv att behöva bygga om min setup igen snart, och mitt råd blir förstås att fokusera på element med lägsta möjliga watt-densitet (eller effektreglering som åstadkommer samma sak).
Konsekvensen för elementet är en ganska tjock brun-till-svart beläggning som är svår eller omöjlig att helt få bort, trots försök med kemikalier som soda etc. Osäker på hur länge detta element kommer kunna användas.
Konsekvensen för ölen är jag inte helt säker på, men ölen har dock alltid fått en tydligt mörkare färg än förväntat, och jag har faktiskt aldrig lyckats göra en ljus ale med denna setupen. Min gissning är förstås att detta även påverkar smaken, och sannolikt kan påverka ännu mer med tiden om fastbränning sitter kvar på elementet, eller om det t.o.m. lossnar i flagor emellanåt.
Jag kommer själv att behöva bygga om min setup igen snart, och mitt råd blir förstås att fokusera på element med lägsta möjliga watt-densitet (eller effektreglering som åstadkommer samma sak).
- assistredo
- Maltrostare

När det gäller uppvärmning av vatten är låg yteffekt kanske mindre intressant. Det är sådana element som är lättast att få tag på. Låg yteffekt i området 1-3W/cm2 finner vi i element för uppvärmning av oljor. Rostfria sådana finns det.
Ett tänkbart sätt att sänka yteffekten fast med samma effekt totalt är att sätta in fyra likadana element som ett. Man seriekopplar dem två och två och parallellkopplar sedan de två seriekopplade paren. Man har då sänkt yteffekten till en fjärdedel men med samma effekt.
Ett tänkbart sätt att sänka yteffekten fast med samma effekt totalt är att sätta in fyra likadana element som ett. Man seriekopplar dem två och två och parallellkopplar sedan de två seriekopplade paren. Man har då sänkt yteffekten till en fjärdedel men med samma effekt.
Björn Petersson
Du har rätt Björn att effekt-tätheten inte spelar nån vidare roll när man värmer vatten, och det är väl därför de kortare elementen kan köras i tex HERMS.
Jag tittade på mina 2kW standardelement (vattenkokare från Rusta) och kom fram till att de ligger på ungefär 20 W/cm2. Om Blichmann kör 30 Watt per kvadrattum så motsvarar det ca 4.7 W/cm2, alltså ungefär 4 ggr lägre än standard-spiralen från vattenkokaren. Eftersom jag använder ca 2kW för kok så bör det alltså vara lämpligt att köra detta fördelat på 4 spiraler, vilket ju är enkelt med nämnda parallell+serie koppling.
Amerikanarna har det lite lättare som kan köra kraftfulla ULWD element gjorda för 220V på sina 110V och få ytterligare 4 ggr lägre effekt-täthet.
Men var kan man hitta dessa "1-3W/cm2" element?
Jag tittade på mina 2kW standardelement (vattenkokare från Rusta) och kom fram till att de ligger på ungefär 20 W/cm2. Om Blichmann kör 30 Watt per kvadrattum så motsvarar det ca 4.7 W/cm2, alltså ungefär 4 ggr lägre än standard-spiralen från vattenkokaren. Eftersom jag använder ca 2kW för kok så bör det alltså vara lämpligt att köra detta fördelat på 4 spiraler, vilket ju är enkelt med nämnda parallell+serie koppling.
Amerikanarna har det lite lättare som kan köra kraftfulla ULWD element gjorda för 220V på sina 110V och få ytterligare 4 ggr lägre effekt-täthet.
Men var kan man hitta dessa "1-3W/cm2" element?
Jag har köpt ett 2.5 kW ULWD element från amerikanska amazon. Inte alls så blödigt. Sök på Camco ULWD eller nått. Ingen aning om det uppfyller ditt krav på 1-3w/cm2 dock.Sillen skrev:Men var kan man hitta dessa "1-3W/cm2" element?