Pastörisering efter kolsyrejäsning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

brother_loui
Satsbryggare
Satsbryggare

Pastörisering efter kolsyrejäsning

Inlägg av brother_loui »

Jag råkade ut för en tråkighet med min förra veteöl. Efter flasktappning ställde jag flaskorna på efterjäsning i rumstemperatur i garderoben. Och eftersom jag inte har någon möjlighet till att lagra ölen kallt så fick de stå kvar där. Efter ungefär två veckor efter flasktappningen så började det utveklas en till en början svag men syrlig smak som var genomgående för samtliga flaskor. Över tid, ca 4 veckor, så blev den här felsmaken mer och mer distinkt, innan den stagnerade.

Min gissning är att jag lagrat ölen för varmt, alternativt fått någon kontaminering av något slag.
Varför jag börjar fundera på om det är möjligt att hetta upp flaskan efter att kolsyrejäsningen är klar? Och på så sätt pastörisera innehållet? Är det ens möjligt?

Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av så mottages detta tacksamt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Pastörisering efter kolsyrejäsning

Inlägg av ekstedt »

Om det nu är så att ölet har blivit kontaminerat (vilket är svårt att säga) så är förbättrad renlighet och desinficering lösningen, inte pastörisering.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Stor risk att flaskan exploderar om du hettar upp den med kolsyra i ölet.
brother_loui
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av brother_loui »

Jag var kanske mer än lovligt otydlig i min frågeställning. Självfallet är ju första åtgärden att snäppa upp renligheten.
Men min fråga var mer om det är möjligt att kompensera mina bristande möjligheter till kyllagring av ölet, med pastörisering? Och på så sätt öka hållbarheten.

Men som Bee skriver så är det ju en uppenbar risk att man spränger flaskan istället.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Syftet med pastörisering är ju att döda mikroorganismer. Har du inga oönskade sådana i ditt öl ser jag ingen poäng med pastörisering.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Bayersk veteölsjäst har en tendens att fortsätta jäsa på flaskan och med tiden blir det lite syrligt. Det är en färskvara helt enkelt. Det är nog därför många bryggerier byter till lagerjäst i flaskan. Jag brukar brygga mindre mängd men oftare under sommaren. Men två veckor är i kortaste laget, efter ca 4 brukar den vara på topp för mig.
Skriv svar