Jag har en burk flytande extrakt "Brewferm Kriek": (http://www.pgw.se/brewferm-kriek.html) som jag tänkte använda,
utan ha några större förväntningar på resultatet.
Det Det jag INTE vill få, är något sötsliskigt. Så en maximal utjäsning är önskvärt.
Jag vill ej heller få något blaskigt och utspätt, svagt saftsmakande.
Jag funderar på att använda TVÅ burkar, ej tillsätta socker, och justera vattenmängden till lämplig OG.
--------------------------------
Från beskrivningen:
Allt du behöver göra är att tillsätta vatten och socker, samt den medföljande jästen.
Ett rödfärgat, lätt syrligt men sött körsbärsöl med en fin arom och fin skumkrona.
Sockertillsats: 420 gram
Stamvörtstyrka: 1.053.
Alkoholhalt: 5,5%.
Ger 12 liter färdigt öl.
--------------------------------
Frågor:
1) Jag har mina tvivel angående den medföljande torrjästen.
Har ni något förslag på en ersättningsjäst, som jäser ut bra?
Jag såg att en ny sorts jäst är tillgänglig. Kan nedanstående vara lämplig?
"Cask and Bottle Conditioning CBC-1" (http://maltmagnus.se/jast/ale/aletorr/cbc1)
2) Vad motsvarar 420 Gram strösocker, om man istället använder "Bryggsocker/Druvsocker"?
10% lägre vikt?
15% lägre vikt?
Ersättningsjäst för Kriek ölsats?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Ersättningsjäst för Kriek ölsats?
Räknar du med att resultatet ska motsvara en traditionell, syrlig och funky kriek i stil med de kommersiella som finns att tillgå från t.ex. Cantillon, 3 Fonteinen och Boon? Eller är målet att brygga en neutral grundöl som smaksätts med körsbär?
Jag vet inte vilken jäst som följer med i ölsatsen, men jag tvivlar starkt på att den kommer att ge någon syra, så då fungerar nog den jäst du själv hittat som alternativ. Om ditt mål är en traditionell kriek så är vi inne på något helt annat, och du kan då få ett längre svar
Jag vet inte vilken jäst som följer med i ölsatsen, men jag tvivlar starkt på att den kommer att ge någon syra, så då fungerar nog den jäst du själv hittat som alternativ. Om ditt mål är en traditionell kriek så är vi inne på något helt annat, och du kan då få ett längre svar
Grantorp Nanobryggeri: http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri
Ja, jag hoppas att resultatet ska motsvara en traditionell, syrlig och funky kriek i stil med de kommersiella som finns att tillgå från t.ex. Cantillon, 3 Fonteinen och Boon?
Jag använde:
2 st. 1,5 Kg Maltextrakt (LME) på burk: Brewferm Kriek
1 gram Wyeast Nutrient Blend jästnäring
Jäst, torrjäst: 1 st. Cask and bottle conditioning CBC-1
O.G. var 1053
Syresättning av vörten med syrgas.
Jästemperatur: 21 grader.
Jästen fick lösas upp i kokat vatten under en kvart.
Huvudjäsingen var över efter att jag hade varit på jobbet, det såg man på skumresterna.
Jag var ej hemma för att se någon aktivitet i jäsröret, och därefter skedde ej någon sådan.
Efter fem dygn, så uppmättes:
SG: 1040
ABV: 4,07%
Smak: Ganska söt, med en viss syrlighet, och hyfsad smak av körsbär.
Det verkade finnas ganska mycket kolsyra löst i ölet.
Jag tillsatte ytterligare ett paket jäst, och vickade runt hinken för att blöta jästen.
Det blev en rejäl fart i jäsöret direkt, vilket bör vara den lösta kolsyran som avgick.
Efter ytterligare nio dygn:
FG: 1024.
ABV: 6,17%
Omtappning och buteljering Måndag 6 Juli.
Lite söt och syrlig smak, alkohol, samt körsbär.
Det verkade vara en hel del kolsyra i ölet, och det är ju precis vad denna jäst ska syssla med.
Jag funderar över om dessa faktorer kommer att ge ordentligt med kolsyra i flaskorna?
Denna öltyp ska ha mycket kolsyra.
Några fantasimängder av tillsatt socker som tillverkaren rekommenderar (7 Gram per Liter),
blir det inte tal om.
Jäsning har som högst skett vid: 20,11 grader, avrundas till 20 grader.
Socker för 12 Liter: 60 gram (5 gram per Liter).
Priming: 60 gram socker kokas med 60 gram vatten.
Önskat värde är 45-55 PSI (3-3,7 BAR), mätaren går upp till 60 PSI (4,2 BAR)
Kolsyrejäsning vid 22 grader, PSI:
--------------------------------------
Tisdag 7 Juli. Morgon: 30 Kväll: 36
Dvs. Det tog endast 18 timmar upp till 30 PSI (Måndag morgon)!
Vid en tidigare Stoutjäsning på flaska, så tog det 10 dygn att komma upp i 30 PSI.
Onsdag 8 Juli. Morgon: 39,5 Kväll: 40
Torsdag 9 Juli. Morgon: 42 Kväll:
Fredag 10 Juli. Morgon: 42 Kväll: 42
Lördag 11 Juli. Morgon: 42,5 Kväll:
Söndag 12 Juli. Morgon: 43 Kväll:
------------------------------------
Jag använder en sådan här manometer:
http://shop.humle.se/utrustning/matning ... ygelflaska
2 st. 1,5 Kg Maltextrakt (LME) på burk: Brewferm Kriek
1 gram Wyeast Nutrient Blend jästnäring
Jäst, torrjäst: 1 st. Cask and bottle conditioning CBC-1
O.G. var 1053
Syresättning av vörten med syrgas.
Jästemperatur: 21 grader.
Jästen fick lösas upp i kokat vatten under en kvart.
Huvudjäsingen var över efter att jag hade varit på jobbet, det såg man på skumresterna.
Jag var ej hemma för att se någon aktivitet i jäsröret, och därefter skedde ej någon sådan.
Efter fem dygn, så uppmättes:
SG: 1040
ABV: 4,07%
Smak: Ganska söt, med en viss syrlighet, och hyfsad smak av körsbär.
Det verkade finnas ganska mycket kolsyra löst i ölet.
Jag tillsatte ytterligare ett paket jäst, och vickade runt hinken för att blöta jästen.
Det blev en rejäl fart i jäsöret direkt, vilket bör vara den lösta kolsyran som avgick.
Efter ytterligare nio dygn:
FG: 1024.
ABV: 6,17%
Omtappning och buteljering Måndag 6 Juli.
Lite söt och syrlig smak, alkohol, samt körsbär.
Det verkade vara en hel del kolsyra i ölet, och det är ju precis vad denna jäst ska syssla med.
Jag funderar över om dessa faktorer kommer att ge ordentligt med kolsyra i flaskorna?
Denna öltyp ska ha mycket kolsyra.
Några fantasimängder av tillsatt socker som tillverkaren rekommenderar (7 Gram per Liter),
blir det inte tal om.
Jäsning har som högst skett vid: 20,11 grader, avrundas till 20 grader.
Socker för 12 Liter: 60 gram (5 gram per Liter).
Priming: 60 gram socker kokas med 60 gram vatten.
Önskat värde är 45-55 PSI (3-3,7 BAR), mätaren går upp till 60 PSI (4,2 BAR)
Kolsyrejäsning vid 22 grader, PSI:
--------------------------------------
Tisdag 7 Juli. Morgon: 30 Kväll: 36
Dvs. Det tog endast 18 timmar upp till 30 PSI (Måndag morgon)!
Vid en tidigare Stoutjäsning på flaska, så tog det 10 dygn att komma upp i 30 PSI.
Onsdag 8 Juli. Morgon: 39,5 Kväll: 40
Torsdag 9 Juli. Morgon: 42 Kväll:
Fredag 10 Juli. Morgon: 42 Kväll: 42
Lördag 11 Juli. Morgon: 42,5 Kväll:
Söndag 12 Juli. Morgon: 43 Kväll:
------------------------------------
Jag använder en sådan här manometer:
http://shop.humle.se/utrustning/matning ... ygelflaska
Om förhoppningen är att det ska bli en traditionell belgisk kriek är jag rädd att du kommer bli besviken.
En sådan görs med traditionellt med lambik som bas och där körsbären tillsatts efter runt ett par års jäsning.
Sockret som ska tillsättas i din ölsats beror sannolikt på att man önskar öka mängden utjäsbara sockerarter, vilket resulterar i två saker; Ett torrare öl och ett mer alkoholstarkt öl. Om du väljer att minska mängden socker så blir resultatet det omvända. Det blir sötare och svagare. Därmed inte sagt att det inte blir gott. Men det finns risk för att det inte blir som du tänkt.
En sådan görs med traditionellt med lambik som bas och där körsbären tillsatts efter runt ett par års jäsning.
Sockret som ska tillsättas i din ölsats beror sannolikt på att man önskar öka mängden utjäsbara sockerarter, vilket resulterar i två saker; Ett torrare öl och ett mer alkoholstarkt öl. Om du väljer att minska mängden socker så blir resultatet det omvända. Det blir sötare och svagare. Därmed inte sagt att det inte blir gott. Men det finns risk för att det inte blir som du tänkt.