Kritik på recept

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
BryggeriDalen
Nybryggare
Nybryggare

Kritik på recept

Inlägg av BryggeriDalen »

Jag tänkte prova att brygga mina första öl, och har suttit och läst en massa om utrustning och recept. Jag har jobbat ihop 2 st egna recept utifrån förutsättningarna att jag vill prova att brygga 2 st olika öl till en så rimlig kostnad som möjligt, och använder därför rea-jäst, ganska sparsamt med specialmalt, och samma humlesorter till de bägge. Jag har tillgång till magnetomrörare och e-kolvar så att jag kan göra ordentliga förkulturer av den något gamla rea-jästen. Jag tänkte brygga en Belgisk Tripel, och en Engelsk Pale Ale (Engelsk IPA?). Nu undrar jag om recepten ser korrekta, rimliga, och goda ut?

Tripel 20l:
2,5 kg Pale Ale-malt
2 kg Pilsner-malt
1 kg Vete-malt
500 g Socker
50 g Saaz
50 g Styrian (Savjinski) Golding
Belgian Ale Blend-jäst WLP575 (REA)
Protafloc och Jästnäring

English Pale Ale 12l:
2,5 kg Pale Ale-malt
200 g Medium Chrystal-malt
50 g Saaz
50 g Styrian (Savjinski) Golding
Edinburgh scottish ale-jäst WLP028 (REA)
Protafloc och Jästnäring
Bilagor
Skärmavbild 2015-06-03 kl. 15.31.23.png
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Kritik på recept

Inlägg av Falkens »

Finns ju lite bryggprogram man kan labba med för att där få fram en profil (jag är inte rätt man på att svara hur ditt recept är)

http://shbf.se/wiki/index.php?title=Bryggprogram
// Jonas
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det är ganska lite malt och socker för en tripel, såvida du inte har ett väldigt högt utbyte. Själv kör jag 6 kg malt + 1 kg socker till 22 L.
BryggeriDalen
Nybryggare
Nybryggare

Tack för svaren Falk och Ekstedt.

Ekstedt: Väldigt högt utbyte tror jag nog inte att jag kommer få, jag tänkte ju köra med BIAB. Men vetemalten ger socker åt jästen också va? Så jag har totalt 5,5 kg malt till 20 liter. Ska jag höja till 1 kg socker istället för ett halvt helt enkelt tror du? Ingen risk att den smakar spritigt?
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av J Andersson »

Personligen skulle jag ha bestämt mig för antingen Saaz eller Styrian till båda humlegivorna i tripeln och istället köpt en påse av någon engelsk allround humle typ goldings till den brittiska pale alen för att hålla det lite mer stiltypiskt.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

BryggeriDalen skrev:Tack för svaren Falk och Ekstedt.

Ekstedt: Väldigt högt utbyte tror jag nog inte att jag kommer få, jag tänkte ju köra med BIAB. Men vetemalten ger socker åt jästen också va? Så jag har totalt 5,5 kg malt till 20 liter. Ska jag höja till 1 kg socker istället för ett halvt helt enkelt tror du? Ingen risk att den smakar spritigt?
Öka till 6 kg malt, och eventuellt mer socker. Sikta på OG 1080.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Om du inte har en kvarn så behöver du krossa malten på annat sätt eller köpa färdigkrossat så du inte missar det...
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag tycker ditt recept för den engelska alen ser ganska bra ut. Jag bryggde nyligen en liknande som jag är mycket nöjd med. Detta trots att jag tog special b som specialmalt då det var det jag hade. Jag blev också skarpt förtjust i jästen WLP002. OG blev lite lägre än tänkt... men så här i efterhand skulle jag inte vilja ändra på nånting.

Fawlty Towers (Engelsk IPA) 2015-02-28
Förkultur ca 1,5 l, fick jäsa i en knapp vecka, kallkraschades, dekanterades.
2 kg Maris Otter
200 g Special B
100 g East kent Goldings (50g@60, 30g@0, 20g@torrhumling)
WLP 002
67°C i 80 min
mash out
Lakade med ”hink i hink”. kokade i 90 min. 10,2 liter med OG=1.044
Jästen tillsattes samma kväll, vörten vispades för syresättning.
Jästes i rumstemp ca 20°C.
2015-04-05: FG=1.008, primades med 43 g strösocker (siktade på 2 volymer), det blev 9 liter buteljerat. Smaken var lätt och fin (torr) med en fin beska, denna tror jag på.
2014-06-01: Lättdrucken angenäm smak, beskan finns där men är nog i underkant för en IPA. Det är dock jättegott! Låg kolsyrenivå som känns helt rätt här. Mahognyfärgad, inget skum.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
BryggeriDalen
Nybryggare
Nybryggare

Tack för alla svar!
Lindh skrev:Om du inte har en kvarn så behöver du krossa malten på annat sätt eller köpa färdigkrossat så du inte missar det...
Pale ale-malten och pilsnermalten är krossad, och vetemalten såg jag nu att jag också kan köpa krossad. Karamellmalten verkar ju bara finnas hel, och jag läste nånstans att mindre mängder specialmalt kan man köra i typ matberedare?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Ja det går ok att krossa specialmalt i matberedare. Sett någon som kört med brödkavel också. Coronakvarnen är en bra billig investering i framtiden sen.
Skriv svar