Många har problem med humleavskiljning efter kok (inklusive en själv).
Men inte nu längre!
Efter att ha gjort en Whirlpool och låtit den sätta sig tappar jag ut högre upp till en början för att sedan sänka diptuben och tappa ut lägre.
På så sätt stör man inte konen på samma sätt som om man skulle sugit från botten direkt och riskera inte heller att få med sig massa humlebös.
Funkar för mig så tänkte dela med mig!
Kopparröret sitter med klämringskoppling, spänd så pass hårt så den inte läcker, och så pass löst så den går å röra.
Tips! Justerbar diptube + Whirlpool
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

Re: Tips! Justerbar diptube + Whirlpool
Jag tycker att det kan vara lite svårt/jobbigt att dra igång en ordentlig whirlpool, och så har jag svårt för onödigt arbete. Är det någon som hat tips? Typ mixerstav eller elvisp med en visp (!?) Och hur länge ska man vänta?
-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

Jag har ett kopparrör med ett genomgående plåt på i ena änden som jag kopplar till en borrmaskin,väntar 10-15 min.
Jag fick aldrig till någon kon hur mycket jag än vevade när jag hade min Biltemakastrull och förstod aldrig hur det där med diptube skulle kunna funka. Men så uppgraderade jag till en 50-liters patina och nu behöver jag bara vispa runt 15-20 varv så det blir lite snurr på vörten och efter 10-15 minuter har jag en perfekt kon. Har monterat en fast diptube enligt Lindhs anvisningar och nu får jag bara några deciliter vört kvar i kastrullen innan konen bryter upp så jag ser ingen vits med en ställbar diptub. Varför är det så stora skillnader? Varför lyckas inte en del med konen trots ett jävla vevande och varför får jag så stabil kon. Har jag bara tur eller beror det utrustningen. Eller maltnota och humle? (Skicklighet är det i alla fall inte, jag blev förvånad själv första gången)
Senast redigerad av Drake den lördag 2015-05-30 13:56, redigerad totalt 1 gång.
-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

De är ju perfekt!Drake skrev:Jag fick aldrig till någon kon hur mycket jag än vevade när jag hade min Biltemakastrull och förstod aldrig hur det där med diptube skulle kunna funka. Men så uppgraderade jag till en 50-liters patina och nu behöver jag bara vispa runt 15-20 varv så det blir lite snurr på vörten och efter 10-15 minuter har jag en perfekt kon. Har monterat en fast diptube enligt Lindhs anvisningar och nu får jag bara några deciliter vört kvar i kastrullen innan konen bryter upp så jag ser ingen vits med en ställbar diptub. Varför är det så stora skillnader? Varför lyckas inte en del med konen trots ett jävla vevande och varför får jag så stabil kon. Har jag bara tur eller beror det utrustningen. Eller maltnota och humle? (Skicklighet är det inte i alla fall, jag blev lika förvånad själv först gången)
Själv har man lyckats ibland och ibland inte.
Har man väldigt mycket humle i så tror jag att det kan va svårt å få en bra kon ( enligt mina erfarenheter )
Man får göra på de sätt som funkar för en, detta funkar bra för mig oavsätt humlemängd.
Mvh Tomas