Jag har precis brygt min första öl från ett kitt från Köksbryggeriet och vill lära mig mer genom att köpa mina egna ingredienser. Jag har hittat ett recept på en av mina favoritöler Sierra Pale Ale och tänkte att det skulle kunna vara ett bra första steg.
Jag är inte den som uttalar mig om något är bättre eller sämre för jag vet inte om jag ska vara ärlig.
Jag hittade BYO receptet och gick efter det, det är en stor tidning och receptet kom 2005 så jag tror det funkar och är likt.
Falkens skrev:Jag är inte den som uttalar mig om något är bättre eller sämre för jag vet inte om jag ska vara ärlig.
Jag hittade BYO receptet och gick efter det, det är en stor tidning och receptet kom 2005 så jag tror det funkar och är likt.
Vart du handlar? Humle.se eller Maltmagnus.se
ok. Då är jag alldeles för mycket nybörjare då för jag hittar varken någon av dem (American - Pale 2-Row t.ex?) på ovan butiker? Och jag hittar något som heter Crystal, men vilken ska jag ta?
Calle_H skrev:ok. Då är jag alldeles för mycket nybörjare då för jag hittar varken någon av dem (American - Pale 2-Row t.ex?) på ovan butiker? Och jag hittar något som heter Crystal, men vilken ska jag ta?
American Pale 2-Row är vanlig Pale Ale-malt. Ta till exempel Weyermanns hos Humlegården. För Crystal/Caramel kan du ta en lämplig karamellmalt i samma färg (60L, vilket är ungefär 160 EBC). Denna hos Humlegården lär fungera utmärkt: http://shop.humle.se/malt/crisp/light-crystal-malt/
VsX skrev:
American Pale 2-Row är vanlig Pale Ale-malt. Ta till exempel Weyermanns hos Humlegården. För Crystal/Caramel kan du ta en lämplig karamellmalt i samma färg (60L, vilket är ungefär 160 EBC). Denna hos Humlegården lär fungera utmärkt: http://shop.humle.se/malt/crisp/light-crystal-malt/
Det är en liten skillnad på pale malt (eller pale 2-row eller vad den nu kallas för) och pale ale-malt. Pale malt kan vara svårt att få tag på i Europa, men det kan gå. Annars funkar pale ale-malt ganska bra som substitut, men den är något mörkare och ger något djupare maltarom. Som kompensation kanske du ska välja en något ljusare karamellmalt.
Angående klonrecept så är det viktiga att de bygger på någon slags info från bryggeriet, annars kan de ofta vara ganska suspekta. I detta fallet finns det en del information på Sierra Nevadas hemsida, och de båda recepten som länkas i tråden är ju snarlika, så det spelar kanske ingen större roll.
I ett ganska nyligt nummer från BYO finns ett recept på SNPA direkt från källan, ska se om jag kan hitta det när jag kommer hem.
ekstedt skrev:Det är en liten skillnad på pale malt (eller pale 2-row eller vad den nu kallas för) och pale ale-malt. Pale malt kan vara svårt att få tag på i Europa, men det kan gå. Annars funkar pale ale-malt ganska bra som substitut, men den är något mörkare och ger något djupare maltarom. Som kompensation kanske du ska välja en något ljusare karamellmalt.
Angående klonrecept så är det viktiga att de bygger på någon slags info från bryggeriet, annars kan de ofta vara ganska suspekta. I detta fallet finns det en del information på Sierra Nevadas hemsida, och de båda recepten som länkas i tråden är ju snarlika, så det spelar kanske ingen större roll.
I ett ganska nyligt nummer från BYO finns ett recept på SNPA direkt från källan, ska se om jag kan hitta det när jag kommer hem.
Tveksamt, maris otter-malt tenderar att ge en tydligt maltig karaktär. Amerikansk pale malt har en betydligt mer neutral maltkaraktär. Det som är närmast är nog s.k. lagermalt. Men även den tror jag har mer karaktär. Jga tror att de har att göra med skillnader mellan europeiska och amerikanska maltsorter. Det står en del om det i boken "Malt" som jag håller på att plöja igenom nu.
Senast redigerad av ekstedt den måndag 2015-05-25 20:39, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt skrev:
Tveksamt, maris otter-malt tenderar att ge en tydligt maltig karaktär. Amerikansk pale malt har en betydligt mer neutral maltkaraktär. Det som är närmast är nog s.k. lagermalt. Men även den tror jag har mer karaktär. Jga tror att de har att göra med skillnader mellan europeiska och amerikanska maltsorter. Det står en del om det i boken "Malt" som jag håller på att plöja igenom nu.
Det var det jag misstänkte... då är frågan... finns det någon svensk webutik som säljer amerikansk malt?
Calle_H skrev:
Det var det jag misstänkte... då är frågan... finns det någon svensk webutik som säljer amerikansk malt?
Tveksamt, det känns rätt suspekt såväl ekonomiskt som miljömässigt att transportera malt över atlantpölen. Det här tror jag är det närmaste du kan komma.