partyfat
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
partyfat
Hej.visste inte var jag skulle ställa denna fråga-admin får flytta i så fall. min fråga, jag gjorde lime-citron vatten på mitt partyfat som ett test innan öl.
trycksatte fatet med 2,3bar konstant stod i 5gr i flera dagar.men blev väldigt dålig kolsyra..är det ngn som har erfarenhet av liknande test.ska också
tilläga att lime koncentratet innehöll konserveringsmedel.
mvh fajsen
trycksatte fatet med 2,3bar konstant stod i 5gr i flera dagar.men blev väldigt dålig kolsyra..är det ngn som har erfarenhet av liknande test.ska också
tilläga att lime koncentratet innehöll konserveringsmedel.
mvh fajsen
Re: partyfat
Kanske behöver den mer tid på sig för att binda kolsyran, testat att skaka i kolsyran?
Hej.skakade 3-4ggr första dagen.andra dagen likaså .3:e 1 ggn.men fick ingen direkt kolsyra.
med så högt tryck tycker man att det borde vart rätt bra kolsyrat.tack för svar.
mvh fajsen
med så högt tryck tycker man att det borde vart rätt bra kolsyrat.tack för svar.
mvh fajsen
Hej så här ser grejerna ut som jag använder.
-
ProInc_BNB
- Helmaltsbryggare

Hej
Jag kör inte med dessa små fat men det borde fungera lika som jag gör med mina corny-fat.
Lägg fatet på golvet och rulla det fram och åter med handflatan tills att du hör att det börjar "gurgla" i fatet då kan du vara säker på att kolsyran binder sig med drycken.
Mina fat är på 18-19liter och jag trycker med 2 bar och gör på detta vis i ca 3-10 min beroende på mängden kolsyra som jag vill ha.
Jag är ganska ny på detta så jag testar mig fram än så länge.
Men jag har testat att lämna ett fat med konstant tryck på 2 bar i 3 dagar och jag upplever att det inte blev lika bra som när man rullar fatet.
Kom bara ihåg att fatet blir som en bomb efter att man har rullat det så låt fatet stå i ett dygn eller mer, om du inte kan lufta det med någon ventil då kan man kring gå det och vara klar redan efter ett par timmar.
Jag kör inte med dessa små fat men det borde fungera lika som jag gör med mina corny-fat.
Lägg fatet på golvet och rulla det fram och åter med handflatan tills att du hör att det börjar "gurgla" i fatet då kan du vara säker på att kolsyran binder sig med drycken.
Mina fat är på 18-19liter och jag trycker med 2 bar och gör på detta vis i ca 3-10 min beroende på mängden kolsyra som jag vill ha.
Jag är ganska ny på detta så jag testar mig fram än så länge.
Men jag har testat att lämna ett fat med konstant tryck på 2 bar i 3 dagar och jag upplever att det inte blev lika bra som när man rullar fatet.
Kom bara ihåg att fatet blir som en bomb efter att man har rullat det så låt fatet stå i ett dygn eller mer, om du inte kan lufta det med någon ventil då kan man kring gå det och vara klar redan efter ett par timmar.

-
Hallesaker
- Helmaltsbryggare

Hej!
Nu dyker jag in i den här tråden lite burdust. Hur har det gått för dig sedan fejsan sedan ditt senaste inlägg?
Jag är också intresserad av att börja använda fat. Kan tänka mig att använda både partyfat och framöver corneliusfat beroende på hur mycket öl det blir.
Skulle vilja skaffa tillbehör till partyfat som också skulle fungera om jag uppgraderar eller skaffar ett corneliusfat. Jag skulle önska få hjälp med tips på vad för grejer jag behöver. Grejer som skulle funka till kegerator.
Har ett mindre kylskåp som skulle kunna funka som kegerator.
Hemma finns sodastreamkolsyratub.
Jag har försökt läsa och hitta vad jag behöver.
Är det flexitap som gäller? Är det som du använder fajsen?
Kan och hur kolsyresätter jag flera partyfat samtidigt?, Om man syresätter 1 partyfat åt gången, håller det trycket sedan?
Är det någon som vet någon bra sida som detta går att läsa mer om?
Inköpslista preliminär
-4 partyfat
-armerad slang
- "vanlig slang"
- används sytråd här?
-Någon regulator
-Tapptorn eventuellt från aliexpress
- kopplingar men vilka?
- eventuellt en partykran också för att kunna ha mer mångsidighet.
http://www.öltappen.se/sv/kompletta-pak ... nifat.html
Här finns ett kit som går att köpa. Det är dyrt. Bara genom att se på bilden så fattar man galoppen lite mer.
Vad tror ni man kan komma ner i för pris totalt, borträknat faten, tappen och kolsyratuben.
Mvh Eric
Nu dyker jag in i den här tråden lite burdust. Hur har det gått för dig sedan fejsan sedan ditt senaste inlägg?
Jag är också intresserad av att börja använda fat. Kan tänka mig att använda både partyfat och framöver corneliusfat beroende på hur mycket öl det blir.
Skulle vilja skaffa tillbehör till partyfat som också skulle fungera om jag uppgraderar eller skaffar ett corneliusfat. Jag skulle önska få hjälp med tips på vad för grejer jag behöver. Grejer som skulle funka till kegerator.
Har ett mindre kylskåp som skulle kunna funka som kegerator.
Hemma finns sodastreamkolsyratub.
Jag har försökt läsa och hitta vad jag behöver.
Är det flexitap som gäller? Är det som du använder fajsen?
Kan och hur kolsyresätter jag flera partyfat samtidigt?, Om man syresätter 1 partyfat åt gången, håller det trycket sedan?
Är det någon som vet någon bra sida som detta går att läsa mer om?
Inköpslista preliminär
-4 partyfat
-armerad slang
- "vanlig slang"
- används sytråd här?
-Någon regulator
-Tapptorn eventuellt från aliexpress
- kopplingar men vilka?
- eventuellt en partykran också för att kunna ha mer mångsidighet.
http://www.öltappen.se/sv/kompletta-pak ... nifat.html
Här finns ett kit som går att köpa. Det är dyrt. Bara genom att se på bilden så fattar man galoppen lite mer.
Vad tror ni man kan komma ner i för pris totalt, borträknat faten, tappen och kolsyratuben.
Mvh Eric
"Den bästa dagen är en dag av törst"
-Karin Boye
Ericochallt.wordpress.com
-Karin Boye
-
Stenstugan
- Torrhumlare

Jag har köpt på Lund teknik i Danmark http://shop.lundteknik.dk/product_info. ... s_id=12876 deras tapp med partykran till partyfat, har två st och en JG T-koppling till kolsyran så jag kan trycka i kolsyra i två fat samtidigt, nippelen på toppen för kolsyran är lite undermålig, så den har jag bytt ut till JG koppling, då kan jag enkelt och snabbt koppla om om jag vill ha ett eller två fat på kolsyretuben, har även kapat ölslangen till partytappen, och satt på JG koppling där också och har köpt ett billigt tapptorn på aliexpress, så jag kan välja om jag vill ha faten till tapptornet eller till partytappen som jag använder när jag tappar till flaskor med en fattigmans beergun.
Hade med tapptornet till SM, då jag satt det på locket till en kylväska, får där i två fat och några kylklampar, så jag kunde servera kall öl hela tiden under SM. När andra på em hade lite jummen öl att servera blev min bara kallare och kallare ju mindre det vart kvar i faten.
Hade med tapptornet till SM, då jag satt det på locket till en kylväska, får där i två fat och några kylklampar, så jag kunde servera kall öl hela tiden under SM. När andra på em hade lite jummen öl att servera blev min bara kallare och kallare ju mindre det vart kvar i faten.
Motsvarar detta MaltMagnus's FlextTap? (http://maltmagnus.se/utrustning/fat/par ... uct_id=395)Stenstugan skrev:Jag har köpt på Lund teknik i Danmark http://shop.lundteknik.dk/product_info. ... s_id=12876 deras tapp med partykran till partyfat ...
Ganska dramatisk prisskillnad i så fall, 455 SEK vs 140 DKK.
-
Hallesaker
- Helmaltsbryggare

Tackar ödmjukast för beskrivningen av ditt system, stenstugan. Känns som 5öringarna börjar ramla ner även om jag fortfarande inte är så säker på kopplingar osv. Men inser att det inte är rocket science utan bara en ny värld för mig.
På lund teknik finns:
http://shop.lundteknik.dk/index.php?cPa ... athTop=741
I det settet finns möjlighet att tappa och prima ett fat i taget.
Att köpa delar löst är nog att föredra
Köpa två sådana kranar som du har plus regulator som verkar prisvärd. Sedan partyfat, slangar och kopplingar i Sverige. Verkar det som en idé?
Tack igen!
På lund teknik finns:
Köpa två sådana kranar som du har plus regulator som verkar prisvärd. Sedan partyfat, slangar och kopplingar i Sverige. Verkar det som en idé?
Tack igen!
-Karin Boye
-Karin Boye
-
Stenstugan
- Torrhumlare

Vet ju inte riktigt hur flexitapp ser ut i verkligheten och om det är bättre kvalitet kanske, annars är det nog rätt likt förutom att den från Lund Teknik är en partytapp hast monterad, på flextap är det skruvanslutning till att koppla på gas och till öl.Motsvarar detta MaltMagnus's FlextTap? (http://maltmagnus.se/utrustning/fat/par ... uct_id=395)
Ganska dramatisk prisskillnad i så fall
-
Stenstugan
- Torrhumlare

Ja det är ju en grejor som behövs kolsyretub, trapetzadapter, regulator, slang (sytråd) JG kopplingar.Hallesaker skrev:Tackar ödmjukast för beskrivningen av ditt system, stenstugan. Känns som 5öringarna börjar ramla ner även om jag fortfarande inte är så säker på kopplingar osv. Men inser att det inte är rocket science utan bara en ny värld för mig.
På lund teknik finns:
Tack igen!
Ja så har jag gjort köpt tappen till party faten i Danmark 2 st gick på straxt under 500 med frakt har jag för mig, tapptornet på Aliexpress gick på ca 800:- med frakten, regulator och trapetzadapter samt JG kopplingar och faten på MM och humlegården.
Bifogar en blid till på mina grejor hur det ser ut med kopplingarna
Senast redigerad av Stenstugan den måndag 2015-05-25 18:34, redigerad totalt 1 gång.
Jag har också tappanläggning från lundteknik och haft lite problem med läckage vid anslutningen av CO2-slangen . I övrigt är jag nöjd med delarna. @Stenstugan vad är det för JG-koppling du använder för anslutning till CO2-utgången på tappanläggningen?
-
Stenstugan
- Torrhumlare

erne skrev:Jag har också tappanläggning från lundteknik och haft lite problem med läckage vid anslutningen av CO2-slangen . I övrigt är jag nöjd med delarna. @Stenstugan vad är det för JG-koppling du använder för anslutning till CO2-utgången på tappanläggningen?
Hej det är en 5/8 BSP- 3/8 http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... -38-58-bsp sen en övergång 3/8-3/16 för att kunna använda sytrådslang
Hej.det ni ser på bilden är en ombyggd beer king 2000.med sytråd och med kompisens påsvetsade kulfäste 16gr kolsyrepatron för co2.
mvh fajsen
mvh fajsen
-
Hallesaker
- Helmaltsbryggare

Har fått mina partyfattappar från lundh nu. Funderar på om du stenstugan använder sytråd även för co2?
Är orginalslangen som sitter fast på tappen för Ölet 3/16 redan?
Mvh
Är orginalslangen som sitter fast på tappen för Ölet 3/16 redan?
Mvh
-Karin Boye
-Karin Boye