Jäsning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Hallesaker
- Helmaltsbryggare

Jäsning
Har nu en hink på jäsning i eftermiddags hade det bubblat i 7 dygn. Använt us-05. Enligt spec går den bra från 15 grader. Nu har jäsningen stannat av helt det är balans i vätskan i jäsröret. Kan det ha jäst ut? 19.5l og 1.060 ca. Kan det ha dött/somnat ev har tempen kommit under 15 under en kort period. Akvarieklisterremsan visar 16 grader och har stadigt visat 16-18 grader.
Mvh Eric
Mvh Eric
"Den bästa dagen är en dag av törst"
-Karin Boye
Ericochallt.wordpress.com
-Karin Boye
Re: Jäsning
Nästan garanterat utjäst om jag skulle gissa. Men 15c är lågt, så du måste kolla SG för att vara säker. Jäsröret är aldrig en bra indikator på ifall ölen är utjäst eller ej.
Varför inte ta ett prov och kolla. Men som sagt, har det jäst i 7 dygn så birde det vara utjäst.
-
Hallesaker
- Helmaltsbryggare

Hej! Tack, det låter betryggande. Blir SG-prov ikväll. Ville inte öppna Hinken först i onödan ifall det kanske hade hjälpt med höjning av temp eller så.
Kollar SG, är det inte utjäs, kan man höja tempen för att få igång det igen?
Kollar SG, är det inte utjäs, kan man höja tempen för att få igång det igen?
-Karin Boye
-Karin Boye
Japp, värm upp och rulla om hinken lite.
-
Hallesaker
- Helmaltsbryggare

Tja! Verkar som om att det hade jäst ut. Sg var 1.017. I alla fall om jag ska tro mätinstrumentet. Tappade på flaskor ikväll. 5g socker per liter för kolsyrejäsning. Hoppas mina värden stämmer. Dock mättes väl sg i 17 graders vätska. Ska nog skaffa en refractometer. Hade räknat med närmare två veckor för jäsningen.
Mvh Eric
Mvh Eric
-Karin Boye
-Karin Boye
Hmm, 1.060 till 1.017 är bara 71% utjäsning om jag räknat rätt. US-05:an brukar lätt kunna gå över 80%. Tror nog att den där kunnat sjunka ett par pinnar till.
Ett bra tips är att mäta SG med ett par dagars mellanrum innan man flasktappar.
Vet inte vad som behövs för att få en flaskbomb, men det där låter lite oroväckande.
Att mäta vid 17 grader spelar inte någon roll, det behövs lite mer för att ge avvikelser. Men du borde kanske ha höjt temperaturen några grader och väntat ett tag till för att bli av med ev. diacetyl samt för att vara säker på att den jäst klart. En vecka i 14-18 grader och sedan direkt på flaska är raskt marcherat!
Vet inte vad som behövs för att få en flaskbomb, men det där låter lite oroväckande.
Att mäta vid 17 grader spelar inte någon roll, det behövs lite mer för att ge avvikelser. Men du borde kanske ha höjt temperaturen några grader och väntat ett tag till för att bli av med ev. diacetyl samt för att vara säker på att den jäst klart. En vecka i 14-18 grader och sedan direkt på flaska är raskt marcherat!
Håller med, det låter inte riktigt klart. Väldigt viktigt när du får ett sånt resultat som är "tveksamt klart" att du mäter flera gånger för att se till att det inte fortsätter sjunka. Sedan är det inte dumt att låta den stå ett par veckor oavsett utjäsning eller ej. Hur mycket jäst använde du? Och hur tillsatte du den i vörten?
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Kan inte annat än hålla med.Drake skrev:Hmm, 1.060 till 1.017 är bara 71% utjäsning om jag räknat rätt. US-05:an brukar lätt kunna gå över 80%. Tror nog att den där kunnat sjunka ett par pinnar till.
Jag har använt US-05 vid större delen av mina bryggningar och i rumstemperatur hamnar utjäsningsgraden ytterst sällan under 75% om jag inte avsiktligt mäskat väldigt varmt med mycket specialmalter.
TS borde göra som tidigare nämnts, ställa hinken varmare och se om den jäser ut ytterligare. Att höja från 17-18 till 21 borde definitivt påverka FG.
Däremot har jag aldrig behövt låta hinken stå mer än 2 veckor när jag jäst med US-05 undantaget två tillfällen då jag bryggt Imperial Stout & Barleywine.
Retsticka men ingen taskvört
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

En refractometer är väl inget man använder efter jäsningen om jag förstått det rätt då den inte riktigt kan kompensera för alkoholen.. Min tolkning är att det snarare är ett ypperligt verktyg under bryggdagen.Hallesaker skrev: Ska nog skaffa en refractometer. Hade räknat med närmare två veckor för jäsningen.
Mvh Eric
Även om det jäser ut på en vecka är 10 dagar till två veckor det minsta jag brukar låta det stå, om inte annat för att låta ölen klarna upp. Även om den jäst ut bra så städar ju jästen så man får en klarare öl med ett par dagars extra väntan. Att däremot låt ölen(öl med normalt sg) stå på hink i tre, fyra, fem veckor känns meningslöst.
Oavsett låter 1.017 och 71% utjäsning lågt om du inte mäskat väldigt varmt och haft mycket specialmalter i jakt på ett väldigt fylligt öl.
Retsticka men ingen taskvört
-
Hallesaker
- Helmaltsbryggare

Ä ärlighetens namn så är jag osäker kring mäsktemp Stektermometern visade 65-68 grader. Maxibiab med laktemp 78. Har 10% caramelmalt pga tog allt som fanns hemma.
För att kompensera har jag nu 12h senare lättat på samtliga Flaskor patentkorkar och stängt igen
Ölet får stå på flaska länlängr.
Ev diacetyl minskar den med om det får mogna på flaska.
Ok om refractometern.
Mvh
För att kompensera har jag nu 12h senare lättat på samtliga Flaskor patentkorkar och stängt igen
Ölet får stå på flaska länlängr.
Ev diacetyl minskar den med om det får mogna på flaska.
Ok om refractometern.
Mvh
-Karin Boye
-Karin Boye
Jäsning
Angående refraktometern så håller jag inte riktigt med. Tvärtom så är den grym även under och efter jäsning. Poängen är bara att du måste omvandla resultatet i en online kalkylator då den (som ni skrev) inte mäter vätska med alkohol i. Men möjligheten att via tappkran ta ut en halv cl och kolla kontinuerligt hur utjäsningen sköter sig är ju ultimat (+ provsmakning). Jag kollar SG med refraktometer säkert 3-5 ggr under två veckors jäsning. I slutet kollar jag så att värdet (oavsett hur exakt det är) står stilla mer ett par tre dagars mellanrum.
Värdet omräknat i kalkylatorn stämmer oftast -2 pinnar när jag till slut mäter FG med hydrometern, så det är inte helt ute och cyklar.
Så - ja tack till refraktometer!
Värdet omräknat i kalkylatorn stämmer oftast -2 pinnar när jag till slut mäter FG med hydrometern, så det är inte helt ute och cyklar.
Så - ja tack till refraktometer!
Jäsning
Den som funkar bäst i jämförelse med mina hydrometerprov är denna:
http://seanterrill.com/2012/01/06/refra ... alculator/
Senast på en Weisse-öl så prickade den till och med rätt FG. Men som sagt, oftast visar den ett par för mycket typ. OBS! Refraktometer-omvandling under jäsning behöver ju aldrig vara exakt. Du får reda på ungefär vart i spannet du ligger, och framför allt ser du om jäsningen avstannat, saktar ner eller är klar. För ett säkert FG tar jag alltid ett hydrometerprov och får där också en trevlig mängd att provsmaka..
http://seanterrill.com/2012/01/06/refra ... alculator/
Senast på en Weisse-öl så prickade den till och med rätt FG. Men som sagt, oftast visar den ett par för mycket typ. OBS! Refraktometer-omvandling under jäsning behöver ju aldrig vara exakt. Du får reda på ungefär vart i spannet du ligger, och framför allt ser du om jäsningen avstannat, saktar ner eller är klar. För ett säkert FG tar jag alltid ett hydrometerprov och får där också en trevlig mängd att provsmaka..