Jag har köpt sytråd till min picknick-kran och fatanläggning men hittar inte riktigt rätt med serveringstrycket känner jag. Nu har jag följande längder på mellan fat och kran:
Fat > 5cm Ölslang > 250cm Sytråd > 5cm Ölslang > Picknick-kran
Jag har oftast Brown ale, Stout, Pale ale på faten och brukar ligga på 2,0-2,2 volymer kolsyra.
Kylen faten står i håller oftast 8 grader vilket kräver ett tryck på ~0,8 bar.
Jag har tidigare, när jag enbart haft 1 m ölslang till picknick kranen, ställt in regulatorn på 0,8 bar och när kolsyran löst sig legat på 0,3 bar i serveringstryck, och då har det ändå skummat ordentligt, och varit ett rejält tryck i kranen.
Jag måste upp på ~1,7 bar för att få rätt flöde och en fin skumkrona från tappen nu med sytråden. Jag vill ogärna trycka i 1,7 bar varje gång jag ska ta en öl, och sedan pysa ut "överskottet", alternativt inte pysa ut och kolsyrenivån höjs hela tiden. Optimala för mig vore att kunna ligga på ett serveringstryck på 0,3-0,5 bar. Är det bara att korta sytråden som gäller? Ser många som har ungefär samma längd på sytråd, hur funkar det för er?
Vilka alternativ har jag och hur skulle ni göra?
Optimalt serveringstryck - Sytråd
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Optimalt serveringstryck - Sytråd
Låt trycket ligga kvar på 0,8 bar och korta sytråden tills du får lagom flöde ur kranen. Med rätt anpassad sytråd ska man inte behöva ändra trycket, det liksom det som är hela vitsen. Att man kan ha ölen rätt kolsyrad hela tiden och inte behöva justera trycket.
Jag har märkt att det kan variera lite ur kranen trots att det i teorin ska funka som ovan men jag tror att en ytterst liten skillnad i temperatur påverkar mer än man tror. Samt att regulatorn kanske inte är så exakt som man tror heller? Vet inte om trycket ur den kan variera lite, det känns nästan så.
Jag har märkt att det kan variera lite ur kranen trots att det i teorin ska funka som ovan men jag tror att en ytterst liten skillnad i temperatur påverkar mer än man tror. Samt att regulatorn kanske inte är så exakt som man tror heller? Vet inte om trycket ur den kan variera lite, det känns nästan så.
Kör själv med 5cm ölslang 1,5m sytråd 5cm ölslang 0,8 bar 4grader vanlig ölkran funkar perfekt.
Så en fundering över att du får ha så högt tryck vid servering är kan det var mycket rester efter tex humle pellets som täpper till i fatventilen värt att kolla.
Så en fundering över att du får ha så högt tryck vid servering är kan det var mycket rester efter tex humle pellets som täpper till i fatventilen värt att kolla.
1,7 bar till 250 cm sytråd låter inte speciellt konstigt. En halvering av den längden borde bli ungefär samma sak vid 0,8 bar. Jag har just nu 250 cm och drygt ett bar och då rinner det rätt långsamt. Funderar på att skaffa ett par JG-skarvar så man kan variera längden lättare utifrån tryck och temp.
Jag kör med ca 1 bar vid 4-5°C och 2 meter sytråd, funkar i princip perfekt tycker jag.
bbob skrev:Kör själv med 5cm ölslang 1,5m sytråd 5cm ölslang 0,8 bar 4grader vanlig ölkran funkar perfekt.
Läste det som 25cm sytråd.
Har kört med 3meter sytråd då rinner det väldigt långsamt.
Drake skrev:1,7 bar till 250 cm sytråd låter inte speciellt konstigt. En halvering av den längden borde bli ungefär samma sak vid 0,8 bar. Jag har just nu 250 cm och drygt ett bar och då rinner det rätt långsamt. Funderar på att skaffa ett par JG-skarvar så man kan variera längden lättare utifrån tryck och temp.
Detta stämde bra. Halverade längden och körde på 0,8 bar, resultatet blev ett perfekt flöde med mina omständigheter! Tackar!