Smaker försvinner över tid

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

towid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Smaker försvinner över tid

Inlägg av towid »

När jag smakat av mina Ales efter ca 1 vecka på flaska så smakar de riktigt mycket knäck och kola som är den smak jag är ute efter. Men provar jag efter ytterligare en vecka så försvinner dessa smaker och jag får en kraftigare humlesmak. Ölen smakar på inget sätt dåligt men jag vill behålla de maltiga smakerna. Jag har varit med om samma sak flera gånger med olika recept och undrar om någon annan råkat ut för detta och om man kan göra något åt det.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Smaker försvinner över tid

Inlägg av Weinkeller »

Mildras inte humlen efter lite lagring och släpper fram malten igen. Är det maltsmaker du är ute efter är det bara att dra ner på humlen, särskilt sena givor och även välja en jäst som får malten att skina.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Om det inte är så att de är diacetylsmaken du gillar. Den brukar kunna finnas där en vecka in och lagras bort. Smörkola som en trött Werthers original är en bra beskrivning på den smaken. Eller smöriga popcorn.
towid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av towid »

Den smak jag känner är liknande Old Speckled hen eller Abbot Ale. Kan du förklara mer om Diacetyl, har dålig koll.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Jag tycker att Nottinghamjästen från danstar är bra för att framhäva malten i ale
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

towid skrev:Den smak jag känner är liknande Old Speckled hen eller Abbot Ale. Kan du förklara mer om Diacetyl, har dålig koll.
Diacetyl är en felsmak i de flesta ölstilar (tjeckisk lager är undantagen) och uppstår mer eller mindre med olika jäststammar och temperaturen. En lager som jästs enbart vid 10c kan ofta ha siacetyl om mam haft för lite jäst, i det fallet motverkar man diacetyl genom att höja temperaturen så reducerar jästen diacetylen igen. Smaken beskrev jag innan men jag störs mest av smörigheten och jolmig kola.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

towid det finns massor av grundläggande info om diacetyl bättre beskrivet på annan plats. Jag refererar nog helt enkelt till Google eller shbf bryggarwikin.

Folk här är superhjälpsamma men mest uppskattat är snabba tips "det här kan det vara" eller "läs denna blog" som Lindh, eller "detta är min erfarenhet".

Tycker jag... Är orolig att vi mister en del faktiskt unik kunskap och erfarenhet som vissa (Weinkeller, Lindh bara ett exempel) bidrar med om de tröttnar.
Men som tur är verkar det inte så. :-)

Hellre då fortsatt diskussion om huruvida just din fråga gäller Diacetyl. Men för att delta behöver du läsa på lite.

Egentligen bara ett långt inlägg för att säga att jag uppskattar alla hjälpsamma. Men man kanske inte ska vara *för* hjälpsam? :)

(Högst personliga åsikter. IMHO osv).
Lycka till med efterforskningarna!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Gör ett diacetyltest på den färska ölen samt efter några veckor så märker du ju direkt om smakskillnaden beror på diacetyl eller inte.
http://www.winning-homebrew.com/diacetyl-test.html
towid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av towid »

Tackar för alla tips, nu blir det att läsa på och testa mig fram. Kul att det finns kunniga som delar med sig av sin kunskap. Tack igen.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Glugg skrev:Tycker jag... Är orolig att vi mister en del faktiskt unik kunskap och erfarenhet som vissa (Weinkeller, Lindh bara ett exempel) bidrar med om de tröttnar.
Men som tur är verkar det inte så. :-)
Visst kan jag bli lite trött på att folk hellre frågar grundläggande saker än att dra en snabb googling där allt går att finna snabbt och enkelt nu för tiden. Jag tycker nivån här på SHBF och Humle är högre än på Facebook-grupperna där samma frågor kommer en gång i veckan. När jag är stressad över jobb/familj och annat i livet så lurkar jag mer på forumen och svarar inte så mycket men det går i perioder, läser gör jag dagligen. När frågan "Fungerar Biltemakastrullen på induktionsplatta" eller "har Julas småhinkar tagit slut" kommer upp för femtielfte gången kan jag bli lite trött =)
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

:) Vi får hjälpas åt att hålla nivån. Tror jag frågade om Julahinkarna när jag var ny på forumet (generad). Å andra sidan är det sådana svar som inte står i litteraturen. "Någon" borde skriva en klassisk FAQ...
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

towid skrev:Den smak jag känner är liknande Old Speckled hen eller Abbot Ale. Kan du förklara mer om Diacetyl, har dålig koll.
Åtminstone Old Speckled Hen har mycket diacetyl enligt mina preferenser (känslig). Använd en högflockande engelsk jäst och kallkrascha precis när ölen nått FG så ska du få se på diacetyl [emoji6]
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Urk! :|
Då kan du ju lika gärna döpa den till Smöl. :wink:
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Glugg skrev::) Vi får hjälpas åt att hålla nivån. Tror jag frågade om Julahinkarna när jag var ny på forumet (generad). Å andra sidan är det sådana svar som inte står i litteraturen. "Någon" borde skriva en klassisk FAQ...
Ville inte peka ut någon så ta inte illa upp. Jag har påbörjat en faq av detta slag mest för att google ska kunna hitta svaret på de vanligaste frågprna och för att jag inte ska behöva skicka samma mail flera gånger i veckan.
http://www.lindhcraftbeer.com/faq/
Skriv svar