Fick fel induktionsplatta

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hallesaker
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hallesaker »

Hejsan!

Var ett tag sedan jag var inloggad på forumet så mitt förra användarkonto finns inte längre tyvärr. Har bryggt några gånger i lägenheten på vanliga spisen.
Nu har vi hus med bra utrymme i källaren för att ta upp intresset igen.

Beställde rubicsons induktionsplatta från Kjell och fick leverans idag. MEN det är ingen rubicson jag fått utan en König 2000w, http://www.konigelectronic.com/sv_se/halsa/kok/55849503 En sådan.. Det är extra segt att jag betalat fullpris 599:-, vet att den ofta är på kampanjpris.

Jag har skickat meddelande till Kjell och frågat; Wtf?

Har i dagsläget en biltemakastrull, Är inte omöjligt att jag uppgraderar kastrullen om jag snöar in ännu mer på att brygga nu när plats finns. Har även en 2000w doppvärmare.

Är det någon som har erfarenhet av denna? Tror ni den kommer att tillgodose mina behov?
Tacksam för tröstande och hjälpande svar. :)
"Den bästa dagen är en dag av törst"
-Karin Boye

Ericochallt.wordpress.com
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Fick fel induktionsplatta

Inlägg av bryggapa »

Har ingen erfarenhet av den plattan, men jag har svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad. Skulle tippa på att om du öppnar den så hittar du 'best china' på kretskorten. Det verkar som att de är samma fabrik som tillverkar en stor del av induktionshällarna. Det är klart att det kan skilja på utseende och till viss del funktioner, men min gissning är att de är ganska likvärdiga.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jag ser inte riktigt problemet, du har beställt en induktionsplatta på 2kW och du har fått en induktionsplatta på 2kW?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Det mesta i el/teknikkedjornas budgetsortiment är ju samma samma men med olika etiketter.. Denver, Rubicon, Coline, Menuett o.s.v
"Roligast" just nu är sajten Kitchentime som säljer den trådlösa stektermometern från Waves för 259:-
http://www.kitchentime.se/sv/p/stekterm ... cgodG64AVw
Bild

....samtidigt saluför de den trådlösa stektermometern från Mastrad för 449kr
http://www.kitchentime.se/sv/p/tradlos- ... r-26684057
Bild

Det är svårt att välja... Men man får ju vad man betalar för så lägger man nästan 100% mer så måste väl termometern vara nästan 100% bättre... eller?
Retsticka men ingen taskvört
Hallesaker
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hallesaker »

Tja!
Har fått svar från kjell. De hade lång leveranstid från fabrik och valde att ta in en likvärdig sålänge. Får testa den på öppet köp.
Det hade inte varit något bekymmer egentligen om jag skulle haft den till att koka pasta i husvagnen. Men nu ville jag helst ha en beprövad som håller för 50 kg trots vad spelarna gör. Har för mig jag läst att vissa hällar inte gått ihop med biltemakastrullen.
Men detta hoppas ska gå bra. Blir att provkoka vatten ikväll.

Visst är det kul med alla dessa nästan identiska produkter med olika fabrikat. Går att jämföra en del typ aliexpress med vad som finns på ex clas ohlsson eller Jula.
Ha det fint!
-Karin Boye

danielsaaf
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av danielsaaf »

Jag har en likadan, och tycker den fungerar bra. Har som mest kokat 18 L på den, men det har känts stabilt!

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

"Håller för 50 kg", det gör den nog ett tag men den är specificerad för max 5kg på förpackningen. Tips är att använda två träbitar på sidorna som avlastare så håller plattan betydligt längre...
Hallesaker
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hallesaker »

Tumme upp för svaren jag fått!

Det blev en felskrivning förut som vanligt med mobilen. "spelarna gör" skulle vara "specarna". Ja avlastningsplankor är ju en bra ide! Tack till killen med den fina bloggen/hemsidan. Lindh din blogg är väl i det närmaste målbilden drömmen om hur man själv velat ha en blogg. Det är grymt!
-Karin Boye

Hallesaker
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hallesaker »

Hej igen!

Har provat att koka några liter vatten i min vanliga kökskastrull. Det går bra mycket fortare än vanliga spisen. Ingen tvekan om att denna blir en tillgång.
Tycker det låter ganska mycket. Fläkten var jag beredd på att den låter så det är ok. Trycker man på någon av knapparna så bekräftar apparaten detta med ett mycket högt och tydligt pip. Det är inte heller något att bry sig om. Det klickar av och på när jag ställer på och tar av kastrullen som det antagligen ska göra. Men det är också ett annat ljud, som ett elektriskt transformatorljud när kastrullen står på plattan. Det är ett ganska högt oväsen. Ska det vara så?
-Karin Boye

gustav89
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av gustav89 »

Ja induktionsspisar låter en del, lite surrande ljust ljud. Det betyder att den jobbar att få upp tempen :)
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

+1 ett på den om du fortfarande är osäker. Dom låter elektriskt surrande, och ganska högt vid hög effekt. Allt som det ska vara.
Låg effekt kan också vara att de helt enkelt bara slår på/av med några sek mellanrum.

Men har du inte ännu testat biltemagrytan alltså? så du vet om den funkar med denna "fel" platta? Bara vissa induktionsplattor accepterar den ju, enligt uppgift & officiellt ska den inte passa induktion.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

"Surret" påverkas rätt mycket beroende på kvaliteten på kokkärlet. Många grytor har ju flerskiktsbottnar och jag tror dom är värst. Jag kör med induktion i köket också och det är stor skillnad mellan mina olika kastruller. En del är nästan helt tysta medan andra tjuter och viner ordentligt högt. Likaså om det kommit vatten på plattan kan det förvärra ljudet. Min förra Biltemagryta ihop med Kjelles platta lät betydligt mer än Hendin ihop med min Patina, även om den också surrar lite.
Hallesaker
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hallesaker »

Det blev bryggdag 17 maj. Plattan fungerade väl! Det var lite krångligt att komma åt knapparna när kastrullen stod på. Annars inget att klaga på. Ljudet var inte alls det samma med den större kastrullen och det var ju bra. Plattan var tvärt om ganska tyst förutom fläkten då. Tack för era svar!
-Karin Boye

Skriv svar