Hej!
Körde mitt livs andra helmäsk i måndags och allting gick superbra. Däremot hann jag efter koket inte kyla ner vörten tillräckligt pga tidspress. Jag pitchade vid ungefär 30-32 Celsius och räknade med att tunnan skulle hinna sjunka till lämplig temp rätt snabbt. Därefter fick jag lov att åka iväg på ärenden.
När jag kom tillbaka ett par timmar senare var temperaturen i tunnan på tok för hög och det jäste nästintill så att vattenlåset flög upp till taket. Jag ställde ut eländen på bron för att snabbt kyla ner den till 20c, vilket den nådde efter någon timme.
Sedan dess har jästaktiviteten varit väldigt låg, maximalt 2 bubblor/minut. Börjar nu blir rädd för att jästen inte kommer att skärpa till sig och börja jäsa igen. Tog ett S.G. idag via en kran monterad på botten av jästunnan och mätte det till 1.024, jämfört med ett O.G. 1054.
Bör jag vara orolig? Hur gör jag för att få lite liv i jästen?
Jäsning, pitchade i för hög temp..
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Jäsning, pitchade i för hög temp..
Låt den stå i 20c och "rulla" runt hinken lite. Den borde nog jäsa ut den såvida du har pitchat nog mycket jäst och den mått bra. Oftast brukar problemet va för låga temperaturer och att jästen somnar in lite. Men lite för höga temperaturer dödar nog inte jästcellerna, men smakmässigt kanske det lämnar en del att önska. Har aldrig testat dock.. Testa och se, annars är det nära till nästa batch!