Bryggfiasko, totalt stopp i mäskning och lakning.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mangefred
Delmäskare
Delmäskare

Bryggfiasko, totalt stopp i mäskning och lakning.

Inlägg av Mangefred »

Försökte mig på en bryggning i kväll efter jag fått hem nya pumpar. Hade förberett allting i går så att det bara var att sätta igång prylarna när jag kom hem. (Brewster)

Totalt fiasko... Fick aldrig upp nån temperatur i mäsken, det låg och pendlade mellan 58-60 grader och jag hörde pumpen sög luft. Jag försökte röra runt som en tok i mäsken, men jag hörde bara ett droppande inifrån kitteln.

Har bryggt tre gånger förut, men det har inte ens varit i närheten av nåt liknande... Helt totalt tvärnit! Har lyft upp hela "innerhinken" med falskbotten och det droppar minimalt. Typ _kanske_ en dryg liter på en halvtimme!

Vad kan orsaka detta? För finkrossad malt med för mycket mjöl?

Alltså, jag vevade runt med en slev ända ned till falskbotten med rätt minimal effekt. Falskbotten är ett finmaskigt nät, kanske för finmaskigt? Hade risskal hemma, men hade inte i det. Hade det hjälpt så mycket att det gick att rädda, tro?

Fan vilken knäck entusiasmen fick... Det är jobbigt nog att ordna till en bryggning som det är, hålla på och städa upp efter ett totalt fiasko med 0 liter öl suger ...HÅRT! :(
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Bryggfiasko, totalt stopp i mäskning och lakning.

Inlägg av Bee »

Vad är skillnad från de tre bryggningarna innan då? Pumparna är en sak, men allt annat då? Krossade du själv denna gång?
För finkrossad malt och för högt flöde i pumpen är trolig orsak till stoppet, kanske för tjock mäsk och för lite vätska att cirkulera. Det är de saker jag hade kollat på.
Om silnätet är för finmaskigt så blir det tvärnit om mjöl sätter sig i det. Hur mycket stopp det var där borde du sett när du rengjorde prylarna. Jag kan tänka mig att det "statiska" silnätet till skillnad från en finmaskig BIAB-påse sätter igen mycket lättare. (Har själv kört rims med finmaskig BIAB-påse utan några problem.)

Det är inte lätt alltid, det tar tid att lära sig sin utrustning...men det är bara att hoppa upp på hästen igen. Heja Heja!
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Det är många som har problem med de nya silnäten på Brewstern. Gissar att ditt stopp beror på maltens krossningsgrad i kombination med ett för finmaskigt silnät.
Mangefred
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Mangefred »

På utrustningen är det ingen skillnad, pumparna från solar project är identiska.

Den enda egentliga skillnaden annars är malten. Jag köpte färdigkrossad Maris Otter på lösvikt, tidigare körde jag på en 25-kilossäck weyermann (även den färdigkrossad). Ungefär samma mängder och liknande i övrigt. Det dammade rätt mycket om båda när man skopar och håller på, men jag tycker det är svårt att se exakt hur mycket och hur fint mjölet är, för lite mjöl blir det väl alltid? Man kanske blir bättre på att se skillnader vis av erfarenheter? :)

Falskbotten är helt enkelt ett IKEA stekskydd, såg jag när jag letade efter nåt man kunde använda. Men det verkar vara där som det slog stopp. Det tog åtskilliga timmar innan det var dränerat såpass så man kunde stjälpa ur malten ur hinken. Nätet var helt ogenomskinligt med nån slags gröt som var rätt svårt att tvätta bort. Vörten, om man kan kalla den så, som blev var rejält grumlig, nästan som mjölk.

Hmm... Sitter och lurar på hur man ska gå vidare för att inte råka ut för det igen. Maltkross så man får bättre koll på malningen själv? Skulle kännas bättre med grövre falskbotten, men hittar inget som bara går att slänga i, lite udda mått för det (330mm diameter). Kommer fixa strypning till trycksidan på pumpen i alla fall.

Decisions, decisions...
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Mangefred skrev: Hmm... Sitter och lurar på hur man ska gå vidare för att inte råka ut för det igen. Maltkross så man får bättre koll på malningen själv? Skulle kännas bättre med grövre falskbotten, men hittar inget som bara går att slänga i, lite udda mått för det (330mm diameter). Kommer fixa strypning till trycksidan på pumpen i alla fall.

Decisions, decisions...
Det kan vara värt att testa en sån här. Jag tror att det var den insatsen som de använde innan de bytte till IKEA-lösningen, och jag upplever att det är fler som klagar på de nya modellerna. Jag har nyligen reklamerat min Brewster – hade jag inte gjort det hade jag nog testat med den gamla insatssilen.
bbus60
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bbus60 »

Hur har det gått för dig? Jag har precis samma problem med min Brewster och måste veva runt konstant i grytan för att vörten ska rinna genom filtret
Mangefred
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Mangefred »

bbus60 skrev:Hur har det gått för dig? Jag har precis samma problem med min Brewster och måste veva runt konstant i grytan för att vörten ska rinna genom filtret
Tänkte först att göra en modifiering själv med antingen grövre rostfritt nät eller nån hålplåt, men kom fram till att det var för bökigt (för lata mig, det är klart att det går).

Köpte en sån här i stället:

http://maltmagnus.se/utrustning/bryggni ... uct_id=269

Funkar klockrent direkt, noll modifikationer behövs. Fast prisvärt kan man ju inte säga att det är... :? Men en sak ur världen i alla fall.
bbus60
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bbus60 »

Tack för uppdateringen! Jag mailade Brewolution igår om mina problem och fick följande svar "Thanks for your email. Sorry to hear you are struggling with the wort circulation. It can be related to the grinding of the malt. It should not be too fine as you also point out yourself. It is also imp ortant not to stir the mash once the circulation has started, as the grains kind of make their own filter and stirring you kind of ruin this filter and risk getting a stuck mash.

The pump you are using, is it black or beige? I am wondering if you have the model where we have inserted a valve ater the mashing pump to actually control the speed of the pump."

För din info så har jag den nya pumpen men hade inte koll på att man kunde strypa flödet. Jag skrev tillbaka och nämnde insatsen ovan men har inte fått något nytt svar ännu
COYG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av COYG »

Jag hade liknande problem som du skisserar här ovanför på mitt nya herms-system på första bryggningen med silikon slangar på kors och tvärs, min solar pump som styr recirkulationen till MLT gick för snabbt för flödet tillbaks till MLT , jag strypte flödet en liten gnutta och systemet går perfekt nu, min MLT är två hink i hink med hål och bazoka screen , bryggde en veteöl med mycket mjöl nå senast och "no problem" ,så stryp lite på flödet på din solar pump å jag tror problemet är löst.
bbus60
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bbus60 »

Lite mer info från Brewolution : Yes you got it right. The valve should be place after the outflow of the pump, so when closing the valve you reduce the circulation flow in order to avoid the bottom of the kettle is sucked dry and the pump takes in air. Larger holes in the false bottom can also help prevent the same thing, and we are also working on improving that.

Surely the more dust you have in the grain bill the more likely it is that you block you filter as well. We crush a considerable amount of malts on a daily basis and it is important to regularly adjust your mill in order to not over- or under crushing the grains. It is not just a matter of setting the rolls once and for all.
Mangefred
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Mangefred »

Visst ja, jag glömde att jag satte in en strypventil efter pumpen också. Den hjälper till en hel del tror jag, om man startar lugnt med ganska mycket strypning och sen ökar lite när maltbädden satt sig.

http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... 0-mm-10-mm

De borde ju känna till insatsen som jag köpte, för jag är nu säker på att det är precis den de använde i de första Brewsterverken. Kolla i instruktionsfilmen:

https://www.youtube.com/watch?v=rmjBIZP_M_A

Fast ett IKEA stekskydd för 19:90 är ju lite billigare än plasthinken även om de säkert får köpa den mycket billigare än 649:-...
dusten79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av dusten79 »

Jag har ett sån hink-i-nät över, lite stor att skicka till bra pris. Men om du pallar att hämta i Lund så får du den billigt.
COYG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av COYG »

Hoppar in i en gammal tråd då jag har stöttat på problem ang. total stopp i maskbädden i mina sista bryggningar, jag har et herms-bryggeri och mina sista två bryggningar har jag stött på detta problemen, har 50 liters hink i hink på min MLT, med bazooka-screen i botten, jag testade å ta bort bazooca'n för å testa om det var den som var boven men nix! lika total stopp i nästa bryggning.
Men kom på problemen då jag för första gång köpte färdig malt Pale-ale malt (Viking) och det var når jag brukade denna malten stoppen kom.Det gör jag inte mera!
Så i fortsättningen köper jag hel malt och kvarnar den på min Corona som förut.
Skriv svar