Behöver jag sänka ölen?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Behöver jag sänka ölen?

Inlägg av entombed »

Gjorde en suröl med hallon. Tänkte ett steg för kort o var inte rädd för bakterier så hivade i hallonen djupfrysta direkt i kärlet, men tänkte inte på virus som de nu har pratats om för importerade djupfrysta hallon.

Är ölen nu förstörd? Eller dör virus vid ett visst ph?

Är det annars någon mening att koka ölen 1 minut och sedan tillsätta ny jäst för kolsyrejäsning? Alkoholen kommer väl bli obefintlig men kanske god öl för det.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Behöver jag sänka ölen?

Inlägg av Weinkeller »

Jag tror inte du behöver oroa dig. Nu vet jag inte hur vanligt det är med oönskade virus i hallon eller om virus klarar att överleva i surölsmiljön men det är ju bara att prova ett glas och se vad som händer. 99/100 så är det säkert inga problem.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Ok :) får göra så.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Norovirus som det handlar om i det här fallet tål såväl alkohol och sura miljöer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Norovirus

Jag skulle vara väldigt tveksam till att dricka den här ölen om den inte pastöriseras.
Det är inte så roligt med vinterkräksjuka, och varför riskera det?

Om du flasktappat ölen kan du pastörisera flaskorna som de är.
Se till exempel tråden http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4762

Finns även information om att det kan räcka med 50–60 °C för alkohohaltiga brygder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pasteurization
Härliga tider, strålande tider :)
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Läste nu "Noroviruses have been shown to remain infective when held at 60°C for 30 min"

Ölen står kvar i damejeannen, så isf var tanken att värma upp det till 60 grader i 30 min med damejeannen i ugn. Flytta över till kastrull för tappning, kyla och sedan tilsätta jäst för kolsyrejäsning och sedan tappa.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Att trådskaparen har namnet på ett döds-metallband som alias kan väl i det här sammanhanget bara ses som slumpmässigt sammanträffande.
Björn Petersson
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Rent krasst är deras namn ett engelskt ord :)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

entombed skrev:Rent krasst är deras namn ett engelskt ord :)

Som talar om vad som kommer ske med den som dricker dina öl?
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Nä, namnet innebär att man är levande ett visst tag. Min öl dödar direkt.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

entombed skrev:Nä, namnet innebär att man är levande ett visst tag. Min öl dödar direkt.

(D)öl?
Freppan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Freppan »

Jag hade inte oroat mig. Det säljs en hel del frysta hallon i Sverige och jag är helt övertygad att stora delar konsumeras innan de upphettats. Jag själv gör ofta smoothie eller desserter på tinade hallon när det inte är säsong för färska. Smoothies på hallon blir det nästan en gång i veckan och har aldrig blivit vinterkräksjuk av det. Däremot så drar ungarna med sig vinterkräksjuka från dagis en eller två gånger per säsong.

Det är ju inte jätteroligt att kräkas i ett dygn eller två men helt ofarligt om man inte tillhör en riskgrupp.

Skicka en flaska till mig så kan jag agera försöksdjur, blir jag inte sjuk är det ingen fara. Det räcker med en dl i en PET- flaska, krävs otroligt få viruspartiklar för att smitta. PMa om du vill ha min adress.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Freppan skrev:Jag hade inte oroat mig. Det säljs en hel del frysta hallon i Sverige och jag är helt övertygad att stora delar konsumeras innan de upphettats. Jag själv gör ofta smoothie eller desserter på tinade hallon när det inte är säsong för färska. Smoothies på hallon blir det nästan en gång i veckan och har aldrig blivit vinterkräksjuk av det. Däremot så drar ungarna med sig vinterkräksjuka från dagis en eller två gånger per säsong.

Det är ju inte jätteroligt att kräkas i ett dygn eller två men helt ofarligt om man inte tillhör en riskgrupp.

Skicka en flaska till mig så kan jag agera försöksdjur, blir jag inte sjuk är det ingen fara. Det räcker med en dl i en PET- flaska, krävs otroligt få viruspartiklar för att smitta. PMa om du vill ha min adress.

Snabbt och enkelt sätt att tappa ett par oönskade kilon inför badsäsongen!

...Hoppas inte trådstartaren vaskade batchen. Livsmedelsverkets analys visade ju att bären inte bar på vare sig noro- eller calicivirus. Sen är väl iofs rekommendationen att koka frysta hallon oavsett men det kan ändå vara sunt att inte dras med varje gång det panik-skräck-chock-dödsfarligt-rubriceras i kvällstidningarna..
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Nya uppgifter:
Det var norovirus i hallonen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hallon ... i-ljungby/

Oavsett det, så är det alltid bra att värma frukt och bär om man ska tillsätta dem i öl.
Finns ofta gott om vildjäst på dem och om man inte är ute efter någon "funky" jäsning, så är det bra att ta kål på vildjäster och andra "basilusker".
Härliga tider, strålande tider :)
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Tack för all feedback.

Jag har inte sänkt ölen utan jag pastörisera ölen i 90 grader i 2 minuter efter ha läst vidare på nätet. Ville inte ta chansen, eftersom jag även bjuder på den öl jag brygger vill ja inte ta ansvar för att ja eventuellt gett någon magsjuka. Förlora väl majoriteten av alkoholhalten men kände ingen skillnad mot de andra surölen jag hade satt samtidigt i andra kärl.
Men efter läst att de var konstaterat att hallonen var orsaken känns valet bättre :) Blir att köpa/plocka färska hallon framöver. Anledningen att jag ursprungligen inte ville koka/pastörisera var att de blir mycket mer grums i kärlet när hallonen värms o tänkte att de bakterier som finns på hallonen ändå kommer vantrivas i ~3,3 ph.

Pastöriseringen påverkade inte smaken negativt, utan den var riktigt god.
Skriv svar