Hur funkar en potentiometer?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Hur funkar en potentiometer?

Inlägg av Jonas Johnsson »

jag byggde om min magnetomrörare igår och tänkte att det skulle vara smart att kunna justera hastigheten på den. Jag köpte därför en potentiometer på kjell. Jag lyckades få igång fläkten efter att jag satt dit potentiometern, men den verkar bara funka som en av/på-knapp.

Jag trodde att en potentiometer eg bara är ett variabelt motstånd? Jag har en 9V spänningskälla och jag köpten en 100K Ohm potentiometer. Jag kopplade bara in två av de tre anslutningarna på den .Hur bör jag koppla in den för att få den steglösa ökningen av fläktfrekvensen? Är det kanske min fläkt som är problemet?
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Hur funkar en potentiometer?

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ter-p90310
En sån här är det, fast 100k ohm
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jacon »

Försökte mig också på det där och det funkade hyfsat ett tag. Sen dog fläkten. :/ Jag struntade till slut i det då jag har lite till ingen koll på elektronik. Köpte en ny fläkt. Jag tycker att min omrörare funkar kanon utan ställbar hastighet. Jag tog dock inte bort fläktbladen andra gången, vilket var problemet med den första versionen. Fläkten gick för fort och loppan hoppade ut hela tiden.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Jag tror jag föstår vad jag gör fel delvis i alla fall. Man måste parallelkoppla potentiomern med fläkten och även sätta in ett motstånd till i kretsen.
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Smancho skrev:denna funkar ju ganska bra med.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ler-p98164
Tack!
Mangefred
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Mangefred »

Jonas Johnsson skrev:jag byggde om min magnetomrörare igår och tänkte att det skulle vara smart att kunna justera hastigheten på den. Jag köpte därför en potentiometer på kjell. Jag lyckades få igång fläkten efter att jag satt dit potentiometern, men den verkar bara funka som en av/på-knapp.

Jag trodde att en potentiometer eg bara är ett variabelt motstånd? Jag har en 9V spänningskälla och jag köpten en 100K Ohm potentiometer. Jag kopplade bara in två av de tre anslutningarna på den .Hur bör jag koppla in den för att få den steglösa ökningen av fläktfrekvensen? Är det kanske min fläkt som är problemet?
En potentiometer är ett variabelt motstånd ja, men de tre pinnarna är rätt användbara. Om du ställer en 100k-pot på 3/4 så har du 75kOhm mellan pinne 1 och 2, 25kOhm mellan 2 och 3 och 100kOhm mellan 1 och 3.

Du kan seriekoppla potten med fläkten rakt av, men en 100kOhm är aaaaalldeles för stor för det, 100 Ohm låter mer rimligt. Du kommer bara att kunna använda kanske på sin höjd nån procent av vridmånen. Sen får man kolla upp hur mycket potten tål... Om vi säger att du kör 5V över fläkten och den då drar 100mA kommer du ha 4V spänningsfall på potentiometern och samma 100mA, d.v.s. 0,4W. Potentiometern från kjelle är klassad till 0,25W... Så det beror på vad man har för fläkt och hur den beter sig hur bra det kommer att funka.

Normalt sett så låter man potentiometern styra nånting annat, t.ex. en effekttransistor eller nåt mer avancerat. Men då är det ju lika bra att köpa en fläktstyrning för PC-fläktar. :)
BrewJack
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av BrewJack »

Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Mangefred skrev: En potentiometer är ett variabelt motstånd ja, men de tre pinnarna är rätt användbara. Om du ställer en 100k-pot på 3/4 så har du 75kOhm mellan pinne 1 och 2, 25kOhm mellan 2 och 3 och 100kOhm mellan 1 och 3.

Du kan seriekoppla potten med fläkten rakt av, men en 100kOhm är aaaaalldeles för stor för det, 100 Ohm låter mer rimligt. Du kommer bara att kunna använda kanske på sin höjd nån procent av vridmånen. Sen får man kolla upp hur mycket potten tål... Om vi säger att du kör 5V över fläkten och den då drar 100mA kommer du ha 4V spänningsfall på potentiometern och samma 100mA, d.v.s. 0,4W. Potentiometern från kjelle är klassad till 0,25W... Så det beror på vad man har för fläkt och hur den beter sig hur bra det kommer att funka.

Normalt sett så låter man potentiometern styra nånting annat, t.ex. en effekttransistor eller nåt mer avancerat. Men då är det ju lika bra att köpa en fläktstyrning för PC-fläktar. :)
Jag gissade också att 100 K var alltför stor när jag köpte den men personen på Kjell insisterade verkligen på att jag skulle använda 100 K-varianten för den "gav större resultat" som han sa, och ja det får man ju säga. För nu har jag den kopplad i serie, och mycket riktigt ger den bara ström till fläkten när den är i princip maxad. Men jag tänkte eventuellt att jag kunde koppla så här :

Bild

Borde det inte funka? Problemet med den är ju att mitt motstånd måste också vara i 100 K Ohm storleksordning och det borde bli ett extremt slöseri av energi med detta. Kanske ska nöja mig med att det är en ON/OFF-knapp då :P
Mangefred
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Mangefred »

Jonas Johnsson skrev: Borde det inte funka? Problemet med den är ju att mitt motstånd måste också vara i 100 K Ohm storleksordning och det borde bli ett extremt slöseri av energi med detta. Kanske ska nöja mig med att det är en ON/OFF-knapp då :P
Nja, det blir raka motsatsen till energislöseri. :) Du kommer alltid att ha ett 100kOhms motstånd i serie, vilket ger en möjlig maxström på 0,09mA till fläkten.

Du kan f.ö. åstadkomma i princip samma schema genom att koppla +9V på pinne 1, 0V på pinne 3 och sedan koppla fläkten på pinne 2 och 3. Skillnaden blir att det övre motståndet minskar i takt med att det undre (potentiometern i ditt schema) ökar. Det är så man kopplar t.ex. en lägesgivare, men då är inte tanken att man ska dra en massa ström, utan bara läsa av ett spänning.

I ditt fall så blir det +-noll i praktiken för strömmen kommer strypas så snabbt av en massa kOhm i motstånd.

Om du nöjer dig med av/på skulle jag rekommendera att skaffa ett gäng vanliga motstånd och testa sig fram till nåt som funkar bra:

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 053-p89353

Ännu enklare är ju dock ett ställbart nätaggregat:

http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... nformation
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det är bättre att PWM styra. Då kan man justera ner till lägre varv innan fläkten stannar.
En sån här funkar utmärkt:
http://www.ebay.com/itm/DC-12V-8A-LED-L ... 1361046263
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Tack för alla tips och hjälp!
Skriv svar