Första receptet, tips. BIAB
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Första receptet, tips. BIAB
Hej, kanske hör hemma i nybörjartråden men då får någon flytta.
Beställt hem all utrustning nu, malt humle m.m. Så nu håller ja på och finlirar på mitt recept.
Blir en Amerikansk IPA. Kör Beersmith trial, kommer nog bli att köpa detta program då ja redan tycker de är ett bra verktyg.
Receptet:
1,063 OG
65 IBU
6,5% alk
5,00 kg Pale Malt (2 Row) Bel (8,0 EBC) Grain 1 76,9 %
1,00 kg Wheat Malt, Ger (4,0 EBC) Grain 2 15,4 %
0,50 kg Carablond 20 (20,0 EBC) Grain 3 7,7 %
40,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 60,0 min Hop 4 38,4 IBUs
10,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 30,0 min Hop 5 7,4 IBUs
10,00 g Citra [12,00 %] - Boil 30,0 min Hop 6 9,6 IBUs
0,30 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 7 -
10,00 g Citra [12,00 %] - Boil 10,0 min Hop 8 4,5 IBUs
20,00 g Citra [12,00 %] - Boil 5,0 min Hop 9 5,0 IBUs
10,00 g Citra [12,00 %] - Boil 0,0 min Hop 10 0,0 IBUs
2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml] Yeast 11 -
50,00 g Citra [12,00 %] - Dry Hop 14,0 Days Hop 12 0,0 IBUs
Kommer dock skala ner receptet och bara brygga för 15l ner i jästunnan, räknar med att få ut ca 12 liter i flaskor.
BIAB-metoden, mäska in på 72%, stänga av värmen (isolerat med liggunderlag) och mäska i 70 min. Sätta på värmen igen och värma på till 75C för att "laka ut" hålla tempen 10 min och sen pressa ut BIABpåsen.
Kyla med kylspiral, ner i tunnan. På med US-05 jästen och jäsa i ca 1 vecka, tappa om till sekundär. Torrhumla direkt 14 dagar. Tappa om igen och tillsätta sockerlag.
Flaska.
Synpunkter? Allt från maltval till humle är relevant, mest lappat ihop ett recept från vad ja läst och va ja själv tycker är gott
Beställt hem all utrustning nu, malt humle m.m. Så nu håller ja på och finlirar på mitt recept.
Blir en Amerikansk IPA. Kör Beersmith trial, kommer nog bli att köpa detta program då ja redan tycker de är ett bra verktyg.
Receptet:
1,063 OG
65 IBU
6,5% alk
5,00 kg Pale Malt (2 Row) Bel (8,0 EBC) Grain 1 76,9 %
1,00 kg Wheat Malt, Ger (4,0 EBC) Grain 2 15,4 %
0,50 kg Carablond 20 (20,0 EBC) Grain 3 7,7 %
40,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 60,0 min Hop 4 38,4 IBUs
10,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 30,0 min Hop 5 7,4 IBUs
10,00 g Citra [12,00 %] - Boil 30,0 min Hop 6 9,6 IBUs
0,30 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 7 -
10,00 g Citra [12,00 %] - Boil 10,0 min Hop 8 4,5 IBUs
20,00 g Citra [12,00 %] - Boil 5,0 min Hop 9 5,0 IBUs
10,00 g Citra [12,00 %] - Boil 0,0 min Hop 10 0,0 IBUs
2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml] Yeast 11 -
50,00 g Citra [12,00 %] - Dry Hop 14,0 Days Hop 12 0,0 IBUs
Kommer dock skala ner receptet och bara brygga för 15l ner i jästunnan, räknar med att få ut ca 12 liter i flaskor.
BIAB-metoden, mäska in på 72%, stänga av värmen (isolerat med liggunderlag) och mäska i 70 min. Sätta på värmen igen och värma på till 75C för att "laka ut" hålla tempen 10 min och sen pressa ut BIABpåsen.
Kyla med kylspiral, ner i tunnan. På med US-05 jästen och jäsa i ca 1 vecka, tappa om till sekundär. Torrhumla direkt 14 dagar. Tappa om igen och tillsätta sockerlag.
Flaska.
Synpunkter? Allt från maltval till humle är relevant, mest lappat ihop ett recept från vad ja läst och va ja själv tycker är gott
Re: Första receptet, tips. BIAB
Har gjort ett par väldigt liknande öl och dom har blivit kanongoda! Gissar att receptet är för drygt 30 liter vatten? Jag hade nog ökat på torrhumlingen lite och humlat i max en vecka. Själv har jag aldrig tappat om till sekundär och tycker det blir bra ändå.
Förresten, du vet att det finns en speciell Biab-avdelning i forumet va?
Förresten, du vet att det finns en speciell Biab-avdelning i forumet va?
Det receptet är för 23l ner i jästunnan men 30 liter vatten från start! Okej kan hålla mig där då kanske
Då hoppas vi de blir bra! Okej ja tänker mest att man kanske får mindre jästsmak om ölen inte ligger på massa död jäst i flera veckor men de påverkar kanske inte smaken?
Det där blir god öl. Själv hade jag valt att minska karamellmalten ner under 5% för att lyfta fram humlen mer. Hade också minskat på bittergivan och haft desto mer humle vid noll minuter. När man har riktigt mycket humle vid noll minuter behöver man tänka på att beräkningen att det ger noll IBU inte stämmer.
-
daniel_mankler
- Helmaltsbryggare

Tror inte att du behöver 2 pkt US-05 till en öl på OG 1063.
Tack för svaren! Jag såg tyvärr lite sent det där med karamellmalten men det blir säkert bra ändå. Jag körde på ursprungsreceptet men minskade ner till 15l ner i jäshinken. Tänker att det är bättre att göra små satser oftare såhär i början!
Sedan ändrar ja receptet allt eftersom, tills ja är nöjd och börjar med en annan sorts öl.. mmh weisbier..
Sedan ändrar ja receptet allt eftersom, tills ja är nöjd och börjar med en annan sorts öl.. mmh weisbier..
daniel_mankler, det var beersmith som rekommenderade lite mer jäst men det funkar med mindre också. Kommer använda 1 packet till min 15l sats iaf så får vi se hur det blir .
Nu så har jag bryggt!
Blev lite små missar, hade en liten för klen platta så tog evigheter att värma vattnet, bryggandet tog totalt 8 timmar..!
Sedan så glömde ja irish mossen, inte hela världen.
Några saker dock, när jag hade kylt vörten och skulle använda min hävert så fastnade ju all humle så det funkade inte alls, hur gör ni ? använder ni tappkranen med typ bazookascreen? jag köpte dock en gryta utan tappkran. Kan man köpa nått slags filter till häverten?
Alt så kör ja i framtiden med humlepåsar men ville få ut maximalt med smak. Slutade med att jag stog med en slev och tog ut vörten.
Fick ut 14 liter, orginalt hade jag i 20 liter, mycket bortfall men pressade inte malten så värst mycket. Fick ett OG på 1,064 och enligt beersmith effektivetet på 65% vilket borde vara dugligt första gången? Mäsktempen varierade en hel del, 64-69 grader under 70 minuter, hade bara liggunderlag som isolering, hur detta påverkar smaken återstår att se.
Smakade på den kylda vörten, goda humla aromer men lite klen beska kan jag tycka, trodde på mer tryck, luktar fantastiskt gott med amarillon och citran.
Är rätt nöjd ändå med första brygget men kommer skaffa en induktionsplatta + grilltändare för såå länge pallar ja inte med om jag ska göra det lite oftare!
Blev lite små missar, hade en liten för klen platta så tog evigheter att värma vattnet, bryggandet tog totalt 8 timmar..!
Sedan så glömde ja irish mossen, inte hela världen.
Några saker dock, när jag hade kylt vörten och skulle använda min hävert så fastnade ju all humle så det funkade inte alls, hur gör ni ? använder ni tappkranen med typ bazookascreen? jag köpte dock en gryta utan tappkran. Kan man köpa nått slags filter till häverten?
Alt så kör ja i framtiden med humlepåsar men ville få ut maximalt med smak. Slutade med att jag stog med en slev och tog ut vörten.
Fick ut 14 liter, orginalt hade jag i 20 liter, mycket bortfall men pressade inte malten så värst mycket. Fick ett OG på 1,064 och enligt beersmith effektivetet på 65% vilket borde vara dugligt första gången? Mäsktempen varierade en hel del, 64-69 grader under 70 minuter, hade bara liggunderlag som isolering, hur detta påverkar smaken återstår att se.
Smakade på den kylda vörten, goda humla aromer men lite klen beska kan jag tycka, trodde på mer tryck, luktar fantastiskt gott med amarillon och citran.
Är rätt nöjd ändå med första brygget men kommer skaffa en induktionsplatta + grilltändare för såå länge pallar ja inte med om jag ska göra det lite oftare!
Såhär har vi gjort sedan bryggning 1 till dags datum...
...häller den avkylda vörten ner i jäskärl genom saftsil där en hel del humlebös hamnar och ner i jäshinken kommer det i stort sett en finfin vört!
Vet att många pratar whirlpool där man rör runt i vörten så all humle hamnar som en kon på botten, men det får någon annan förklara, för vi har aldrig haft större problem med saftsil+ställning köpt via humle.se
Vet att många pratar whirlpool där man rör runt i vörten så all humle hamnar som en kon på botten, men det får någon annan förklara, för vi har aldrig haft större problem med saftsil+ställning köpt via humle.se
Danish, exakt så som jag gjorde men fick röra en hel del i silduken för de skulle åka ner, ingen jätte fara men hur får du vörten från kastrullen ner till silen?
förövrigt var min vört rätt grön av all humle, inte sett det tidigare men kanske går bort?
förövrigt var min vört rätt grön av all humle, inte sett det tidigare men kanske går bort?
Ok...
Vi häller allt rakt ner i saftsil från kastrull i lite lagom takt...
Kan också nämna att vi efter kylning låter kastrullen stå ca 15 minuter, då lägger sig mycket av humlen på botten och de första 7-8 liter som vi häller ner genom saftsilen är klar vört som åker rakt igenom utan att sätta igen silduken nämnvärt...vi brygger 11-12 liters batcher...
Whirlpool kan vara något efter kylning, hoppas någon kan förklara det närmare, vi har provat 2 ggr utan direkt skillnad mot hur vi gör nu
Vi häller allt rakt ner i saftsil från kastrull i lite lagom takt...
Kan också nämna att vi efter kylning låter kastrullen stå ca 15 minuter, då lägger sig mycket av humlen på botten och de första 7-8 liter som vi häller ner genom saftsilen är klar vört som åker rakt igenom utan att sätta igen silduken nämnvärt...vi brygger 11-12 liters batcher...
Whirlpool kan vara något efter kylning, hoppas någon kan förklara det närmare, vi har provat 2 ggr utan direkt skillnad mot hur vi gör nu
Aah läst om whirpool men tror ja bygger nått filter till min hävert istället, blir nog bra! eller skopar över med nått lämpligt
Brygger 15 liter satser såhär i början kanske ska göra 10 l nästa gång, blir en weisbier tror jag.
Brygger 15 liter satser såhär i början kanske ska göra 10 l nästa gång, blir en weisbier tror jag.
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Jag silar med dubbla saftsilar där jag i den översta har sil av nylon som är lite grövre och i den undre bumullssil. Kör med dubbla sildukar i vaje också så jag kan lyfta ur dem och rensa med jämna mellanrum utan att avbryta silningen.
Gällande whirlpool, alltså en teknik där man ska sätta fart på vörten med sleven till en virvel har aldrig fungerat för mig. Mitt tips är att kyla så snabbt som möjligt (ju snabbare jag kyler desto bättre klumpar skiten ihop sig och sjunker) och låta vörten stå en stud så allt gojs får sjunka till botten. Sen kan man tappa nästan hela kastrullen på relativt klar vört som inte proppar igen silen. Har man ont om tid eller inte är så snål som jag är kan man med fördel hoppa över den sista slatten. Själv häller jag i den och silar den tålmodigt medelst renskrap av silväggarna dock.
/// M
Gällande whirlpool, alltså en teknik där man ska sätta fart på vörten med sleven till en virvel har aldrig fungerat för mig. Mitt tips är att kyla så snabbt som möjligt (ju snabbare jag kyler desto bättre klumpar skiten ihop sig och sjunker) och låta vörten stå en stud så allt gojs får sjunka till botten. Sen kan man tappa nästan hela kastrullen på relativt klar vört som inte proppar igen silen. Har man ont om tid eller inte är så snål som jag är kan man med fördel hoppa över den sista slatten. Själv häller jag i den och silar den tålmodigt medelst renskrap av silväggarna dock.
/// M
Tycker du ska släppa tanken på att använda hävert vid detta moment, kör rakt av från kastrullen, vi har också en extra sil att byta mot om det kläggar igen för mycket...
Finns en inställning i Beersmith som talar om "trubloss"
Det är väl typ hur mycket som du tappar från kyld vört ex 14 liter till den mängd du väl får ner i jästunnan ex 12 liter efter avsilning, då har du 2 liter i trubloss...
Vi ökar på trubloss om vi kör med humlekottar då de binder lite mer vatten, vi vill inte gojsa för mycket i saftsilen, utan skalar hellre upp receptet lite och ökar trublosset för att slippa grisa för mycket med de sista decilitrarna i saftsilen...
Häver = helt onödigt enligt mig!
Finns en inställning i Beersmith som talar om "trubloss"
Det är väl typ hur mycket som du tappar från kyld vört ex 14 liter till den mängd du väl får ner i jästunnan ex 12 liter efter avsilning, då har du 2 liter i trubloss...
Vi ökar på trubloss om vi kör med humlekottar då de binder lite mer vatten, vi vill inte gojsa för mycket i saftsilen, utan skalar hellre upp receptet lite och ökar trublosset för att slippa grisa för mycket med de sista decilitrarna i saftsilen...
Häver = helt onödigt enligt mig!