Att humla öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
gustav89
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Att humla öl

Inlägg av gustav89 »

Hej :) Ska snart börja brygga min första öl men har tänkt lite på det här med humlingen. Har köpt hem både pellets och kottar. Hade tänkt att köra givorna i humlekokpåsar, men funderar på om man får dåligt utbyte då? Alternativt köra i dom som dom är, och vänta tills dom sjunkt till botten och sen tappa över till jäskärlet (genom saftsil)

Kan humlen vara kvar i koket när man kyler eller påverkar det smaken mycket? När tar man ut humlen annars? eftersom vissa givor ska i vid 0 min kvar att kok, alltså blir de då bara att slänga i dom och ta upp dom direkt?

En annan fråga, vad är "druv" som man läser lite överallt?

MVh
Användarens profilbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Att humla öl

Inlägg av rick.lindqvist »

Humleutbytet blir något sämre i kokpåsar, oklart hur mycket men 25-30 % sämre är den siffran som florerar. Många hembryggare silar av humlen genom saftsil så det är inga problem.
Om du brygger välhumlade öl rekommenderar jag pellets som torrhumling då dessa ger det rätta trycket. Dock får du då ställa jäskärlet kallt (kallkrasch) i minst "4-7 dagar" så att pelletsen sjunker till botten och geggar ihop sig med jästen som har sedimenterat.

Ja, humlen kan vara kvar i koket när man kyler. Enligt min erfarenhet påverkas inte långsam kylning (+30 min) av att humlen ligger kvar (ska i teorin ge beska i +80 grader men märks inte i realiteten rent generellt). När man bryggde förlagan till dagens IPA, October Beer, på 1700-talet, så plockade man ut humlen efter hand och i omgångar under koket, men det var då det. Det behöver du inte oroa dig för nu. Om nu du nu inte kör "no-chill" och låter vörten självsvalna.

Cheers
gustav89
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Att humla öl

Inlägg av gustav89 »

Tack Rick för svaret.
Jag har köpt hem både kottar och pellets så får väl bygga mig en egen uppfattning kring det.
Har även köpt humlepåsar men inte bestämt hur jag ska göra, kommer iaf använda påse när jag torrhumlar.
Det jag tänker på är att kottarna antagligen kommer sätta sig och täppa igen häverten men skulle ju kunna göra nån slags sil-lösning till den, kanske ta ett finmaskigt durkslag och trä runt med lite ståltråd?..

Kommer använda saftsil efter häverten ner i jäskärlet.

MVh
Skriv svar