Dåligt öl från svenska småbryggerier
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Dåligt öl från svenska småbryggerier
Jag vet inte om jag har så mycket att tillföra men vill ändå påpeka att Sverige kommer att växa enormt som öl-land. Främst vad gäller kvalitet. Vi är i topp redan nu kvalitetsmässigt och kommer än mer att befästa den ställningen.
Det annalkande intresset för klassiska ölstilar som t.ex. lager och belgiska klosteröl kommer också att växa.
Det att vi har så många hembryggare, samt att vi har en välutvecklad öldomarkrets gör att kunskapen om att brygga bra öl finns där och utvecklas ständigt. Vi går helt enkelt i USA:s fotspår.
Att några startar bryggeri "lite för tidigt" är inget stort problem. Marknaden är självsanerande, och de som hänger kvar lär sig nytt hela tiden. Jag tycker att vi ska fokusera på vad som är bra och inte det som är dåligt.
Det annalkande intresset för klassiska ölstilar som t.ex. lager och belgiska klosteröl kommer också att växa.
Det att vi har så många hembryggare, samt att vi har en välutvecklad öldomarkrets gör att kunskapen om att brygga bra öl finns där och utvecklas ständigt. Vi går helt enkelt i USA:s fotspår.
Att några startar bryggeri "lite för tidigt" är inget stort problem. Marknaden är självsanerande, och de som hänger kvar lär sig nytt hela tiden. Jag tycker att vi ska fokusera på vad som är bra och inte det som är dåligt.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Blir lite frågande till att man ska fokusera på det som är bra, framförallt i en tråd som heter "Dålig öl från svenska småbryggerier"
Det är väl bättre att jag berättar om en öl som inte uppfyllde mina förväntningar och jag delar med mig av det, än att jag tiger still och andra också får uppleva en t ex grumlig öl som smakar jäst?
Bryggaren kommer inte att överleva speciellt länge i vilket fall som helst, ja om det inte handlar om Norrlands Guld då
Men det kan väl knappast räknas som ett småbryggeri.
Känns som att en tråd som heter "God öl från svenska småbryggeri" inte är så långt borta.
Det är väl bättre att jag berättar om en öl som inte uppfyllde mina förväntningar och jag delar med mig av det, än att jag tiger still och andra också får uppleva en t ex grumlig öl som smakar jäst?
Bryggaren kommer inte att överleva speciellt länge i vilket fall som helst, ja om det inte handlar om Norrlands Guld då
Känns som att en tråd som heter "God öl från svenska småbryggeri" inte är så långt borta.
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Sorry, jag menade rent generellt. Hade inget med själva trådrubriken att göra.
Haters tråd
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vilket konstruktivt inlägg. Att det finns ett flertal svenska småbryggerier som har problem med sina öl, oftast till följd av slarv med hygien, är inte en åsikt utan ett faktum.porridge skrev:Haters tråd
Hur man uppfattar kvaliteten på svenska småbryggerier kan nog bero hur och var man provar dem. Om man håller sig till ölnördshak som drivs av kunniga personer så har redan ett rejält kvalitetssåll utförts. Då får man främst prova öl från de många bra bryggerier som numera finns i Sverige.
Om man börjar beställa via Systembolagets beställningssortiment lite mer planlöst så dyker dock de många stolpskotten upp. Jag tvivlar på att det handlar så mycket om inkörningsproblem, utan snarare på bristande kompetens om hur man brygger öl i stora bryggverk. Problem med rengöringen, dålig jäskylning, dålig tappanläggning etc.
Om man börjar beställa via Systembolagets beställningssortiment lite mer planlöst så dyker dock de många stolpskotten upp. Jag tvivlar på att det handlar så mycket om inkörningsproblem, utan snarare på bristande kompetens om hur man brygger öl i stora bryggverk. Problem med rengöringen, dålig jäskylning, dålig tappanläggning etc.
Men jag kan tänka mig att många här har redan bestämt att ölen ska smaka dålig innan de har ens öppnat den bara för att den är från ett svenskt bryggeri.VsX skrev:
Vilket konstruktivt inlägg. Att det finns ett flertal svenska småbryggerier som har problem med sina öl, oftast till följd av slarv med hygien, är inte en åsikt utan ett faktum.
Re: Sv: Dåligt öl från svenska småbryggerier
Jasså? Intressant att du bestämt dig för vad andra tänker.porridge skrev:Men jag kan tänka mig att många här har redan bestämt att ölen ska smaka dålig innan de har ens öppnat den bara för att den är från ett svenskt bryggeri.
Jag tänker tvärt om. Det är inte direkt Pabst Blue Ribbon hipsters som hänger på det här forumet.
Snarare att det finns en större nyfikenhet på nya svenska bryggerier, men samtidigt ett väldigt noggrant utvärderande. Många här besitter väldigt goda kunskaper i bryggprocessen och problematiken med hygien i hanteringen. Så klart inte alla, men många.
porridge skrev:
Men jag kan tänka mig att många här har redan bestämt att ölen ska smaka dålig innan de har ens öppnat den bara för att den är från ett svenskt bryggeri.
Jag kan tvärtom tänka mig att många har en förhoppning om att det ska smaka bra när dom köper en öl som inte är gjord på ett stort kommersiellt bryggeri.
Men visst, det är inte allt som är bra såklart.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Sällar mig till Bee och Drakes åsikter här. Jag tror inte att många här dömer ut svensk öl i förväg. Jag tror snarare att det är precis tvärtom i många fall, man hoppas att det ska vara bra.porridge skrev: Men jag kan tänka mig att många här har redan bestämt att ölen ska smaka dålig innan de har ens öppnat den bara för att den är från ett svenskt bryggeri.
Men det stämmer som VsX säger, det är inte en åsikt, det är fakta. Väldigt många svenska bryggerier har problem, speciellt i uppstartsfasen och det är inget nytt. Många av de bryggerier som idag hyllas producerade riktigt dålig öl det första året. T.ex. Malmö Brygghus som idag gör grymt bra öl. Men första året var det total katastrof och det håller ägaren med om. Sen finns det bryggerier som fortsätter leverera undermålig öl år ut och år in. Sen finns det förstås de bryggerier som levererar från dag ett. Ett färskt exempel är Tempel Brygghus som imponerade direkt på mig.
Överlag upplever jag dock att det största problemet är att nya bryggerier inte har kontrollerad jäsning. Tror de ofta jäser alldeles för varmt.
Sen får man förstås inte glömma bort att det finns en hel del riktigt bra bryggerier i Sverige idag. Jag tycker ett flertal står sig bra även i internationell konkurrens.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Jag kan tänka mig att du inte har en susning vad du pratar om.porridge skrev:
Men jag kan tänka mig att många här har redan bestämt att ölen ska smaka dålig innan de har ens öppnat den bara för att den är från ett svenskt bryggeri.
Tror du inte att etikettet påverkar hur folk upplever ölen?ekstedt skrev:
Jag kan tänka mig att du inte har en susning vad du pratar om.
Det kan det naturligtvis göra, hurså?porridge skrev: Tror du inte att etikettet påverkar hur folk upplever ölen?
Jag som belgofil kan väl säga att etiketter är väldigt överskattat. Tycker det är mer spännande med en ful, konstig eller hemmagjord etikett.. Många fin fina belgiska öl i varuhus/öl butiker där nere som är sjukt goda..
Jag är nästan mer tacksam för en hembrygd öl och tycker dessa är värda två kommersiella .. Med detta sagt så tycker jag att småbryggerier i Sverige har okej standard. Roligt att testa sig fram här i Gbg .. Bästa är väl hitills på tapp från små skaligt.
Men jag tycker det tar sig mer och mer mot det positiva .
Att ha förutfattade meningar tror om öl tror jag väldigt lite på inom brygggenren överlag . Folk vill smaka och verkligen försöka hitta fel/bra grejer med ölen för att utveckla själva!
Jag är nästan mer tacksam för en hembrygd öl och tycker dessa är värda två kommersiella .. Med detta sagt så tycker jag att småbryggerier i Sverige har okej standard. Roligt att testa sig fram här i Gbg .. Bästa är väl hitills på tapp från små skaligt.
Men jag tycker det tar sig mer och mer mot det positiva .
Att ha förutfattade meningar tror om öl tror jag väldigt lite på inom brygggenren överlag . Folk vill smaka och verkligen försöka hitta fel/bra grejer med ölen för att utveckla själva!
Det var nog inte etikettens utseende som vår grötmyndige forumskribent avsåg dock, utan bryggerinamnet.Judgecc skrev:Jag som belgofil kan väl säga att etiketter är väldigt överskattat. Tycker det är mer spännande med en ful, konstig eller hemmagjord etikett.. Många fin fina belgiska öl i varuhus/öl butiker där nere som är sjukt goda..